22.4.10

Η ΓΚΡΕΤΑ ΓΚΑΡΜΠΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

.
Η μυστηριώδης ηθοποιός –θρύλος Γκρέτα Γκάρμπο πέρασε πολλά καλοκαίρια στον Πόρο, στη βίλα Γκοέν στο Καραπολίτι.
Η Γκρέτα είχε γεννηθεί το 1905,και πέθανε στις 16-4-1990.
Μετά το 1980, και για πολλά καλοκαίρια, έκανε τις διακοπές της στον Πόρο, στο γραφικό Καραπολίτι που τόσο της άρεσε, μυστικά, χρησιμοποιώντας το όνομα κα Μπράουν.
Οσοι τη γνώρισαν τη θυμούνται απλή, ήρεμη, καλή, ευχάριστο τύπο που της άρεσαν τα αστεία. Κάθε πρωϊ, σηκωνόταν στις 6 και έκανε γιόγκα. Ετρωγε το πρωϊνό της , και ξεκινούσε για μακρινούς περιπάτους, από τη βίλα προς το δημόσιο δρόμο, φορώντας παντελόνι, λεπτό μπλουζάκι, ψαθάκι και πολύ μαύρα γυαλιά-είχε πρόβλημα με τα μάτια της πότε μόνη της και πότε με το φίλο της γάλλο δημοσιογράφο Ματίς.
Της άρεσε να περπατάει πολύ, και δεν κουραζόταν- δεν ήθελε ,όμως, να την αναγνωρίζουν. Μια μέρα ξεκίνησε με τον Ματίς από το Γαλατά, να πάει στη βίλα-7 χιλιόμετρα - με τα πόδια. Δεν είχε προχωρήσει πολύ, κι αντιλήφθηκε ένα ζευγάρι, πάνω σε μηχανάκι, με φωτογραφική μηχανή, που σταμάτησε κοντά της. Νόμισε ότι ήθελαν να την φωτογραφίσουν, έτρεξε στο Ματίς και του είπε «σώσε με». Αλλά το ζευγάρι της ζήτησε να το φωτογραφίσει. Ήταν ίσως, η πρώτη φορά στη ζωή της που φωτογράφιζε αντί να τη φωτογραφίσουν.
Ιδιαίτερη συμπάθεια έδειχνε στον οικονόμο του Γκοέν, Μπάμπη Δαρδαγανίδη -και στη σύζυγό του Ολγα βέβαια- που χαριτολογώντας τον έλεγε «πεταλούδα». Μια μέρα που τον φίλησε στο μάγουλο, του είπε: «Αυτό το φιλί , που άλλοι θα πλήρωναν εκατομμύρια, εσύ το πήρες δωρεάν»!
Δεν ήθελε να μιλάει καθόλου για τα παλιά, για τον κινηματογράφο, για τις ταινίες της. Κι όταν η κυρία Ολγα, την ρωτούσε σχετικά, εκείνη απαντούσε: «Ξέχασέ τα Ολγα μου, όπως τα ξέχασα κι εγώ». Ισως την ενοχλούσαν να τα θυμάται στα γηρατειά.
Όμως, από πολύ νωρίς η μεγάλη βαμπ, η διάσημη πρωταγωνίστρια , αρχικά του βωβού και μετά του ομιλούντος κινηματογράφου, διέκοψε τις εμφανίσεις της από το 1943, ήταν 38 ετών. Από κει και μετά έκανε ταξίδια, συντροφιά με διάφορους μεγάλους, όπως ο Ωνάσης και άλλοι. Κι ήταν πάντα μυστηριώδης. Σε τέτοιο βαθμό που ο διεθνής Τύπος άρχισε να την παρουσιάζει σαν μια αμφιλεγόμενη γυναίκα: φιλήδονη, ομοφυλόφιλη, νορμάλ και άλλα. Κανείς δεν έμαθε ποτέ. Δεν μιλούσε και πολύ. Κι απορώ ακόμη και σήμερα, πώς κάποιο καλοκαίρι ,ενώ έκανε τον περίπατό της με τον Ματίς στο Καραπολίτι, θέλησε - ενώ ήξερε την ιδιότητά μου – να μου εμπιστευθεί μερικά από τη ζωή της – με δέσμευσε όμως να μην τα δημοσιεύσω όσο ζει.
Ακόμα κι όταν ήμουν μικρή προτιμούσα να είμαι μόνη μου. Μου άρεσε να ζω στον κόσμο της φαντασίας μου, μου είχε εξομολογηθεί η «θεία» Γκρέτα.
Μου εμπιστεύθηκε ακόμη ότι την ενδιέφερε πολύ ο μυστικισμός και η αστρολογία. Διάβαζε αρκετά γύρω από αυτά τα θέματα. Το ενδιαφέρον της είχε ξεκινήσει από το γεγονός ότι τις είχαν συμβεί πολλά περίεργα που δεν μπορούσε να εξηγήσει:
Όλα όσα έξησα μέχρι τώρα, είπε, ήταν όσα δεν επεδίωξα στη ζωή μου. Ήταν σα να με οδηγούσε η μοίρα!
Παρά την εντύπωση που έδινε η λάμψη του προσώπου της ακόμα και σε μεγάλη ηλικία, η Γκρέτα ένοιωθε μέσα της διχασμένη προσωπικότητα:
Φταίει το ζώδιό μου, έλεγε. Έχω γεννηθεί 18 Σεπτεμβρίου. Είμαι ανάμεσα Παρθένου και Ζυγού. Σε κάθε θέμα έχω ταυτόχρονα και θετικά και αρνητικά συναισθήματα. Προσπαθώ να επικρατεί η ψυχρή λογική, γι αυτό ίσως φαίνομαι αγέλαστη, ψυχρή.
Και πράγματι, η ψηλόλιγνη θεά από το βορά, έμοιαζε νάχει βγει από το χιόνι. Δεν είχε τίποτα από τη βιασύνη της Παρθένου, ούτε από την ξεγνοιασιά και χαρούμενη έκφραση του Ζυγού. Ήταν κάτι άλλο, ανεξήγητο!
Αυτή η απαράμιλλη παρουσία στο χώρο της έβδομης τέχνης, θεωρούσε τυχαία την εξέλιξή της σε διεθνούς φήμης στάρ:
Ποτέ δεν περίμενα ότι θα συνέβαιναν όλα αυτά. Η οικογένειά μου ήταν φτωχή. Ο πατέρας μου έκανε διάφορα επαγγέλματα Αρχισα να εργάζομαι από 14 χρόνων σε κομμωτήριο, μετά σε άλλα καταστήματα .Ώσπου ήρθε η μοίρα στο πρόσωπο του σκηνοθέτη Μωρίς Στίλερ.
Ξαφνικά σταματάει. Σαν να μην ήθελε να συμβούν στη ζωή της όσα συνέβησαν, όσα πέτυχε!
Και οι ερωτικές της επιτυχίες;
«Θλιβερές , περασμένες, ιστορίες!» μου απάντησε όταν τη ρώτησα αν αγαπήθηκε πολύ στη ζωή της.
Τόσοι θαυμαστές, τόσες επιτυχίες, γιατί δεν παντρεύτηκε;
Ποτέ τέτοιο πράγμα, μου απάντησε όταν τη ρώτησα.
Την είχαν χαρακτηρίσει λεσβία, μα πώς να τη ρωτήσεις; Απ το αδιέξοδο μ έβγαλε τότε ο Ματίς:
Λένε πως είχε σχέσεις με γυναίκες. Αν είναι δυνατόν! Είπε. Και διευκρίνισε ότι όλα ήταν εικασίες.
Ωστόσο η Γκρέτα , νέα, δεν παρέλειπε να τονίζει τη θηλυκότητά της.
Τόσο στην ταινία «Η μυστηριώδης κυρία»- εμφανίστηκε γυμνή-, όσο και στην καθημερινή της ζωή, φορούσε αραχνοϋφαντα φορέματα.
Ο,τι ζούσε, το ζούσε μόνη της. Ο ψυχικός της κόσμος ήταν γεμάτος από τις ηρωϊδες που είχε ενσαρκώσει. Και οι ηρωϊδες αυτές της πρόσφεραν από όλα. Τόσα ώστε δεν χρειαζόταν να τα ζήσει στην ιδιωτική της ζωή. Γι αυτό και αναζητούσε την απομόνωση, για να ζήσει πέρα από αυτά, κάποιες άλλες στιγμές. Γιατί είναι αλήθεια, η θεία Γκρέτα έπαιζε με πολύ πάθος και βάθος τους ρόλους της. Ήταν κάτι που την ικανοποιούσε αφάνταστα, έστω κι αν ο Στίλερ την τράβηξε στον κινηματογράφο με το ζόρι. Γι αυτό και δεν είχε διαστάσει να μου πει:
Τα έζησα όλα τόσο έντονα, που δεν θέλω να τα θυμάμαι. Γιατί με γεμίζουν ένα πλήθος συναισθήματα ,που μπερδεύονται μέσα μου. Τώρα προσπαθώ να είμαι κάτι άλλο!
Γι αυτό και έλεγε σε όλους , ακόμη και στην φίλη της κυρία Ολγα Δαρδαγανίδη, «ξέχασέ τα!» Δεν ήθελε κανείς να τις τα θυμίζει. Για να μπορεί να ζει το τώρα όσο πιο ήρεμα και ήσυχα γινόταν, ξεχνώντας ακόμη και το όνομά της , λέγοντας πως είναι η κυρία Μπράουν.
Κανείς, όμως από μας που τη γνωρίσαμε σαν μια απλή, πράγματι, κυρία δεν θα ξεχάσει πως πέρασε, έζησε στην περιοχή αυτή πολλά καλοκαίρια. Και ιδιαίτερα η κ. Ολγα, που φυλάει σαν κόρη οφθαλμού δυο-τρία ψαθάκια της και αρκετές φωτογραφίες που είχαν βγάλει μαζί!
Την Γκρέτα Γκάρμπο που έδρασε και σαν πράκτορας των Συμμάχων στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο, εμποδίζοντας τους ΝΑΖΙ να κατασκευάσουν ατομική βόμβα. Ήταν μια πραγματική Μάτα Χάρι!
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΝ. ΚΟΥΤΟΥΖΗΣ (www.koutouzis.gr, 1-7-09)
.
Η Γκρέτα Γκάρμπο στη Νέα Υόρκη το 1990

Δεν υπάρχουν σχόλια: