.
Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ Κ. ΧΑΑΡΜΑΝ
Πορτρέτο ενός serial killer
Από τη Ματίνα Καλτάκη (LIFO, τ.56)
(…) Στα πρακτικά των συζητήσεων που είχε ο πρώτος με τον ψυχίατρο Έρνστ Σούλτσε, προκειμένου να διαπιστωθεί αν ο Χάαρμαν είχε σώας τας φρένας, βασίζεται το σενάριο του πολυβραβευμένης ταινίας του Ρόμουαλντ Κάρμακαρ Der Totmacher (Τhe Deathmaker, 1995), που παρουσιάζεται στη Β΄ Σκηνή του Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας με τίτλο Η Τέχνη του κυρίου Χάαρμαν. Όσοι την έχουν δει μιλούν για ένα σχεδόν αριστούργημα.
Ο Χάαρμαν, ομοφυλόφιλος, με παρελθόν 5 χρόνων φυλάκισης για κλοπή στο ιστορικό του, «μικροεπιχειρηματίας», έβρισκε τα θύματά του ανάμεσα σε αστέγους και αγόρια του δρόμου ηλικίας από 15 ώς 22 ετών. Την ώρα της σεξουαλικής επαφής τα δάγκωνε στο λαιμό μέχρι θανάτου. Μετά τα τεμάχιζε, αφαιρούσε το κρέας και το πουλούσε (!), τα δε κόκαλα τα πετούσε στον ποταμό Λάινε. Στο ίντερνετ διάβασα ότι η αστυνομία είχε συνδέσει τον Χάαρμαν με καταγγελίες εξαφανίσεων αλλά, επειδή τον χρησιμοποιούσε ως πληροφοριοδότη, δεν τον συνέλαβε προτού τα στοιχεία (ανάμεσά τους εκατοντάδες κόκαλα από ανθρώπινα σώματα) την οδηγήσουν στο αιματοβαμμένο διαμέρισμά του. Δικάστηκε για τουλάχιστον 22 φόνους – ο ίδιος ομολόγησε ότι τα θύματά του ήταν 30, ίσως και 40. Εκτελέστηκε στην γκιλοτίνα.
Σ’ ένα δωμάτιο μ’ ένα τραπέζι στη μέση κάθονται ο Σούλτσε (Γιάννης Ροζάκης) και ο Χάαρμαν (Χρήστος Στέργιογλου). Ο πρώτος ρωτάει, ο δεύτερος απαντάει. Ένας στενογράφος (Άκης Λυρής) καταγράφει τις συνομιλίες αμίλητος. Από τις ερωτήσεις ελέγχου της ευφυΐας και των γνώσεων του δολοφόνου στις πρώτες σκηνές του έργου, σταδιακά ο Σούλτσε προχωρά σε ερωτήσεις ηθικού περιεχόμενου. Είναι εντυπωσιακό ότι, ενώ οι απαντήσεις του Χάαρμαν σε ερωτήσεις γνώσεων συνδέονται πάντα με προσωπικά βιώματα, όταν φτάνει στο σημείο της περιγραφής των «εκτελέσεων» ο τρόπος που μιλά απο-προσωποιείται. Τα θύματά του είναι απλώς «πληρωμένα τσόλια». Από ένα σημείο κι ύστερα ο Χάαρμαν δείχνει να ευχαριστιέται τις συναντήσεις του με τον ψυχίατρο, αλλά κι η στάση του ψυχιάτρου μαλακώνει – ίσως επειδή γνωρίζει ότι οι ώρες του Χάαρμαν είναι μετρημένες. (…)
Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ Κ. ΧΑΑΡΜΑΝ
Πορτρέτο ενός serial killer
Από τη Ματίνα Καλτάκη (LIFO, τ.56)
(…) Στα πρακτικά των συζητήσεων που είχε ο πρώτος με τον ψυχίατρο Έρνστ Σούλτσε, προκειμένου να διαπιστωθεί αν ο Χάαρμαν είχε σώας τας φρένας, βασίζεται το σενάριο του πολυβραβευμένης ταινίας του Ρόμουαλντ Κάρμακαρ Der Totmacher (Τhe Deathmaker, 1995), που παρουσιάζεται στη Β΄ Σκηνή του Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας με τίτλο Η Τέχνη του κυρίου Χάαρμαν. Όσοι την έχουν δει μιλούν για ένα σχεδόν αριστούργημα.
Ο Χάαρμαν, ομοφυλόφιλος, με παρελθόν 5 χρόνων φυλάκισης για κλοπή στο ιστορικό του, «μικροεπιχειρηματίας», έβρισκε τα θύματά του ανάμεσα σε αστέγους και αγόρια του δρόμου ηλικίας από 15 ώς 22 ετών. Την ώρα της σεξουαλικής επαφής τα δάγκωνε στο λαιμό μέχρι θανάτου. Μετά τα τεμάχιζε, αφαιρούσε το κρέας και το πουλούσε (!), τα δε κόκαλα τα πετούσε στον ποταμό Λάινε. Στο ίντερνετ διάβασα ότι η αστυνομία είχε συνδέσει τον Χάαρμαν με καταγγελίες εξαφανίσεων αλλά, επειδή τον χρησιμοποιούσε ως πληροφοριοδότη, δεν τον συνέλαβε προτού τα στοιχεία (ανάμεσά τους εκατοντάδες κόκαλα από ανθρώπινα σώματα) την οδηγήσουν στο αιματοβαμμένο διαμέρισμά του. Δικάστηκε για τουλάχιστον 22 φόνους – ο ίδιος ομολόγησε ότι τα θύματά του ήταν 30, ίσως και 40. Εκτελέστηκε στην γκιλοτίνα.
Σ’ ένα δωμάτιο μ’ ένα τραπέζι στη μέση κάθονται ο Σούλτσε (Γιάννης Ροζάκης) και ο Χάαρμαν (Χρήστος Στέργιογλου). Ο πρώτος ρωτάει, ο δεύτερος απαντάει. Ένας στενογράφος (Άκης Λυρής) καταγράφει τις συνομιλίες αμίλητος. Από τις ερωτήσεις ελέγχου της ευφυΐας και των γνώσεων του δολοφόνου στις πρώτες σκηνές του έργου, σταδιακά ο Σούλτσε προχωρά σε ερωτήσεις ηθικού περιεχόμενου. Είναι εντυπωσιακό ότι, ενώ οι απαντήσεις του Χάαρμαν σε ερωτήσεις γνώσεων συνδέονται πάντα με προσωπικά βιώματα, όταν φτάνει στο σημείο της περιγραφής των «εκτελέσεων» ο τρόπος που μιλά απο-προσωποιείται. Τα θύματά του είναι απλώς «πληρωμένα τσόλια». Από ένα σημείο κι ύστερα ο Χάαρμαν δείχνει να ευχαριστιέται τις συναντήσεις του με τον ψυχίατρο, αλλά κι η στάση του ψυχιάτρου μαλακώνει – ίσως επειδή γνωρίζει ότι οι ώρες του Χάαρμαν είναι μετρημένες. (…)
.
Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Β΄ Σκηνή, Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη 210 8838 727
Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Β΄ Σκηνή, Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη 210 8838 727
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου