11.12.07

NAWA DO. Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΙΝΙΟΥ

Nawa Do: ο δρόμος του σχοινιού
Geoffrey Firmin (περιοδικό Flesh Machine, τρίτο τεύχος, Φθινόπωρο 2007)

Shibaru: Δένω, τυλίγω με σχοινί. Συνήθως αναφέρεται στο περίτεχνο δέσιμο πραγμάτων ή πακέτων με σπάγκο.
Kinbaku: Η τέχνη του Shibari. Βλ. επίσης ερωτικό δέσιμο.

1742, Ιαπωνία: το ανώτατο σογκουνάτο των Σαμουράι της Tokugawa θέλοντας να εξευμενίσει το ποινικό σύστημα το οποίο μέχρι τότε επιφύλασσε στους καταδίκους σπάνιες εμπειρίες ζωής (συνδυάζοντας μια ποικιλία βασανιστηρίων με βάση τη φωτιά, τα μαχαίρια, τον λιθοβολισμό, τον διαμελισμό και το βράσιμο), θα καθιερώσει το επιεικέστατο σύστημα των Επτά Καθολικών Ποινών, καταναγκαστική εργσ’ια, δουλεία, εξορία, και καταδίκη σε θάνατο μεταξύ άλλων, διατηρώντας παράλληλα μονάχα τέσσερεις από τις παραδοσιακές μορφές βασανιστηρίων: μαστίγωμα, συνθλιβή με ογκόλιθους, απαγχονισμό και φυσικά το τελετουργικό δέσιμο.
Μεταπηδάμε στο έτος 1908, κι ενώ ο τελετουργικός βασανισμός έχει εκλείψει από την καθημερινότητα του μέσου Ιάπωνα, ο Ίτου Σέιου, μέγας μελετητής των τεχνικών βασανισμού των Σαμουράι, αποφασίζει να καλύψει αυτήν την αδικαιολόγητη έλλειψη, μετατρέποντας τις εκτενείς γνώσεις του σε μια νέα μπρφή τέχνης, το Kinbaku. Έτσι, ενώ η συνθλιβή με ογκόλιθους δεν κατάφερε να κατακτήσει το ευρύ κοινό που δικαιωματικά της ανήκει, το τελετουργικό δέσιμο( όπως φυσικά και το μαστίγωμα) θα βρει τελικά τον δρόμο του και θα μπει πανηγυρικά στις ζωές όλων μας.

1960, πάντα στην Ιαπωνία. Το ερωτικό-βασανιστικό δέσιμο έχει γίνει πια αποδεκτό σαν μια καινούργια μορφή Performance Art. Σημαντικότατο στοιχείο στην ευρεία αποδοχή του από την συντηρητική τοπική κοινωνία, η σχεδόν ολοκληρωτική απουσία κόμπων από την πρακτική του Kimbaku. Η ύπαρξη και δημιουργία κόμπων πάνω στο ανθρώπινο κορμό θεωρείται άκρως ταπεινωτική, μοίρα χειρότερη και από τον ίδιο τον θάνατο. Με την κίνηση αυτή, το Kinbaku διαφοροποιείται καθολικά στην εθνική συλλογική συνείδηση από τις άλλες φαινομενικά παρόμοιες πρακτικές, απενοχοποιείται και εξαπλώνεται ανεμπόδιστο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: