Το φιλί του Ιούδα και οι αντιδράσεις της Εκκλησίας στο «Corpus Christi»
Τι υποστηρίζει ο σκηνοθέτης της παράστασης που «σκανδάλισε τους πιστούς»
tovima.gr, 11/6/2012
Αντιδράσεις της εκκλησίας προκάλεσε η παράσταση του Λαέρτη Βασιλείου με το έργο του Τέρενς ΜακΝάλι «Corpus Christi» που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα στο θέατρο Χυτήριο. Μέσα από την ιστορία δεκατριών νέων, από την εφηβεία ως την ενηλικίωση, το έργο παραπέμπει ευθέως στην ιστορία του Ιησού: Οι δέκα τρεις νέοι που συναντιούνται κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στο οποίο η φιλία τους δοκιμάζεται από τον Έρωτα, την Αγάπη, την Καριέρα και την Προδοσία φθάνουν ως την άλλη όψη της Θυσίας, εκφράζοντας έτσι με καινούργιο και σύγχρονο τρόπο την πιο παλιά αλλά και αμφιλεγόμενη ιστορία του Ανθρώπου. Με τον Ιησού να παρουσιάζεται «διαφορετικό» από όλους τους άλλους _στην αρχή ανάμεσα στους συμμαθητές του και στη συνέχεια ενώ ακολουθείται από μαθητές, η παράσταση που αποτελείται από έναν αμιγώς ανδρικό θίασο, θέτει ερωτήματα γύρω από την κρίση, την σύγκριση και τη διάκριση. Στην αρχή ως ένα παιδί κατά της βίας, ήρεμο και συνεσταλμένο, καταφέρνει να προσελκύσει γύρω του πιστούς, ενώ το φιλί με τον Ιούδα δίνεται στο στόμα.
«Στόχος μου», λέει ο σκηνοθέτης, ο οποίος και ερμηνεύει τον ρόλο του Ιούδα, «ήταν να μοιραστώ την αγωνία μου για το σήμερα, ένα σήμερα που αναζητά το πρόσωπο εκείνο που θα μπορούσε να εμπνεύσει και στο οποίο θα μπορούσαμε να βασιστούν». Με αρωγό το ενδιαφέρον και προκλητικό κείμενο του Τέρενς ΜακΝάλι, αναρωτιέται για τις αλήθειες και τα ψέματα της ιστορίας, καλώντας το κοινό να μοιρασθεί τα ερωτηματικά του.
Ηδη από τη γενική δοκιμή που δόθηκε την περασμένη Τετάρτη (6 Ιουνίου) και την πρεμιέρα της περασμένης Πέμπτης (7/6) η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, είχε εκφράσει γραπτώς την αντίδρασή της: Υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου εκδόθηκε η εξής ανακοίνωση: «Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έλαβε γνώση σχετικά με την παρουσίαση ενός βλασφήμου θεατρικού έργου, το οποίο άκρως δυσφημίζει το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Ως εκ τούτου, θεωρεί τούτο απαράδεκτο διότι ούτε επί ιστορικής βάσεως ερείδεται, ούτε επί των Ιερών Κειμένων μπορεί να πάρει κάποιος επιχειρήματα ως προς το περιεχόμενο του εν λόγω θεατρικού έργου και την παρουσίαση αυτού στο κοινό, αλλά και παράλληλα αντίκειται εις την μακρά παράδοση της Πατρίδος και της Εκκλησίας μας. Καλόν είναι και απαραίτητο, οι συγγραφείς του θεατρικού έργου να σέβονται τη μεγάλη Ορθόδοξη παράδοση του Λαού μας και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Λυπούμεθα πάρα πολύ για την νοσηρή φαντασία των συγγραφέων του θεατρικού έργου, και προτρέπουμε τον Λαό μας να αποδοκιμάσει αυτό».
«Εμείς μάθαμε για την ανακοίνωση την ημέρα της πρεμιέρας. Καταλάβαμε ότι ήθελε η εκκλησία να μποϊκοτάρει την παράσταση. Παράλληλα, δύο κυρίες που ήρθαν στο Χυτήριο την περασμένη Παρασκευή κατέθεσαν, εν συνεχεία μήνυση σε μένα και σε όλους τους συντελεστές», τονίζει ο Λαέρτης Βασιλείου, «για προσβολή της ορθόδοξης εκκλησίας, με αποτέλεσμα να έρθουν το Σάββατο στον χώρο του θεάτρου ένστολοι και να οδηγήσουν στο τμήμα όσους ηθοποιούς είχαν ήδη φθάσει πριν από την παράσταση. Μετά πήγα κι εγώ, ενώ στο τμήμα ήρθε και η δικηγόρος του ΣΕΗ. Με παρέμβαση του εισαγγελέα οι ηθοποιοί αφέθηκαν ελεύθεροι και η παράσταση ξεκίνησε με μιάμιση ώρα καθυστέρηση, στις δέκα και μισή. Με γεμάτο θέατρο παίξαμε όλο το σαββατοκύριακο». Και καταλήγει: «Δεν ξέρω τι να πω, πραγματικά, μου φαίνεται αδιανόητο ότι κατατέθηκε μήνυση. Καταννοώ τις διαφωνίες αλλά όχι την απαγόρευση. Η δική μας η παράσταση αναφέρεται στη διαφορετικότητα και την ελευθερία επιλογή. Προσάρμοσα το θέμα στην ελληνική κοινωνία. Ο ΜακΝάλι το έγραψε με αφορμή την αυτοκτονία ενός παιδιού λόγω ενδοσχολικής βίας (bulling), και το παιδί αυτό έτυχε να είναι ομοφυλόφιλο».
Αιρετικό έχει χαρακτηριστεί το έργο του ΜακΝάλι που ανεβαίνει σε απόδοση των Βάσιας Παναγοπούλου και του σκηνοθέτη. Σκηνογραφία Φωτεινή Μουτάφη, φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη, επιμέλεια κίνησης Μαριέλα Νέστορα, βίντεο Χρήστος Δήμας, μουσική διδασκαλία Μυρσίνη Δόξα . Παίζουν: Αλέξανδρος Αχτάρ, Λαέρτης Βασιλείου, Θοδωρής Ελευθεριάδης, Στέφανος Οικονόμου, Δημήτρης Όντος, Ηλίας Παπακωνσταντίνου, Χρυσόστομος Παπανικολάου, Νικόλας Πιπέρας, Αχιλλέας Σκεύης, Πάνος Τρουμπoυνέλης, Γιώργος Τσάμης, Φώτης Τσοτουλίδης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης
Παραστάσεις στο θέατρο Χυτήριο, ως και την Τρίτη (12/6) στις 21.00 στο Χυτήριο. Εξετάζεται η πιθανότητα παράτασης ως και την Παρασκευή 15/7. Η διάρκεια είναι 111΄ χωρίς διάλειμμα. Γενική είσοδος 11 ευρώ _φοιτητικό 9 ευρώ.
Τι υποστηρίζει ο σκηνοθέτης της παράστασης που «σκανδάλισε τους πιστούς»
tovima.gr, 11/6/2012
Αντιδράσεις της εκκλησίας προκάλεσε η παράσταση του Λαέρτη Βασιλείου με το έργο του Τέρενς ΜακΝάλι «Corpus Christi» που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα στο θέατρο Χυτήριο. Μέσα από την ιστορία δεκατριών νέων, από την εφηβεία ως την ενηλικίωση, το έργο παραπέμπει ευθέως στην ιστορία του Ιησού: Οι δέκα τρεις νέοι που συναντιούνται κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στο οποίο η φιλία τους δοκιμάζεται από τον Έρωτα, την Αγάπη, την Καριέρα και την Προδοσία φθάνουν ως την άλλη όψη της Θυσίας, εκφράζοντας έτσι με καινούργιο και σύγχρονο τρόπο την πιο παλιά αλλά και αμφιλεγόμενη ιστορία του Ανθρώπου. Με τον Ιησού να παρουσιάζεται «διαφορετικό» από όλους τους άλλους _στην αρχή ανάμεσα στους συμμαθητές του και στη συνέχεια ενώ ακολουθείται από μαθητές, η παράσταση που αποτελείται από έναν αμιγώς ανδρικό θίασο, θέτει ερωτήματα γύρω από την κρίση, την σύγκριση και τη διάκριση. Στην αρχή ως ένα παιδί κατά της βίας, ήρεμο και συνεσταλμένο, καταφέρνει να προσελκύσει γύρω του πιστούς, ενώ το φιλί με τον Ιούδα δίνεται στο στόμα.
«Στόχος μου», λέει ο σκηνοθέτης, ο οποίος και ερμηνεύει τον ρόλο του Ιούδα, «ήταν να μοιραστώ την αγωνία μου για το σήμερα, ένα σήμερα που αναζητά το πρόσωπο εκείνο που θα μπορούσε να εμπνεύσει και στο οποίο θα μπορούσαμε να βασιστούν». Με αρωγό το ενδιαφέρον και προκλητικό κείμενο του Τέρενς ΜακΝάλι, αναρωτιέται για τις αλήθειες και τα ψέματα της ιστορίας, καλώντας το κοινό να μοιρασθεί τα ερωτηματικά του.
Ηδη από τη γενική δοκιμή που δόθηκε την περασμένη Τετάρτη (6 Ιουνίου) και την πρεμιέρα της περασμένης Πέμπτης (7/6) η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, είχε εκφράσει γραπτώς την αντίδρασή της: Υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου εκδόθηκε η εξής ανακοίνωση: «Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έλαβε γνώση σχετικά με την παρουσίαση ενός βλασφήμου θεατρικού έργου, το οποίο άκρως δυσφημίζει το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Ως εκ τούτου, θεωρεί τούτο απαράδεκτο διότι ούτε επί ιστορικής βάσεως ερείδεται, ούτε επί των Ιερών Κειμένων μπορεί να πάρει κάποιος επιχειρήματα ως προς το περιεχόμενο του εν λόγω θεατρικού έργου και την παρουσίαση αυτού στο κοινό, αλλά και παράλληλα αντίκειται εις την μακρά παράδοση της Πατρίδος και της Εκκλησίας μας. Καλόν είναι και απαραίτητο, οι συγγραφείς του θεατρικού έργου να σέβονται τη μεγάλη Ορθόδοξη παράδοση του Λαού μας και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Λυπούμεθα πάρα πολύ για την νοσηρή φαντασία των συγγραφέων του θεατρικού έργου, και προτρέπουμε τον Λαό μας να αποδοκιμάσει αυτό».
«Εμείς μάθαμε για την ανακοίνωση την ημέρα της πρεμιέρας. Καταλάβαμε ότι ήθελε η εκκλησία να μποϊκοτάρει την παράσταση. Παράλληλα, δύο κυρίες που ήρθαν στο Χυτήριο την περασμένη Παρασκευή κατέθεσαν, εν συνεχεία μήνυση σε μένα και σε όλους τους συντελεστές», τονίζει ο Λαέρτης Βασιλείου, «για προσβολή της ορθόδοξης εκκλησίας, με αποτέλεσμα να έρθουν το Σάββατο στον χώρο του θεάτρου ένστολοι και να οδηγήσουν στο τμήμα όσους ηθοποιούς είχαν ήδη φθάσει πριν από την παράσταση. Μετά πήγα κι εγώ, ενώ στο τμήμα ήρθε και η δικηγόρος του ΣΕΗ. Με παρέμβαση του εισαγγελέα οι ηθοποιοί αφέθηκαν ελεύθεροι και η παράσταση ξεκίνησε με μιάμιση ώρα καθυστέρηση, στις δέκα και μισή. Με γεμάτο θέατρο παίξαμε όλο το σαββατοκύριακο». Και καταλήγει: «Δεν ξέρω τι να πω, πραγματικά, μου φαίνεται αδιανόητο ότι κατατέθηκε μήνυση. Καταννοώ τις διαφωνίες αλλά όχι την απαγόρευση. Η δική μας η παράσταση αναφέρεται στη διαφορετικότητα και την ελευθερία επιλογή. Προσάρμοσα το θέμα στην ελληνική κοινωνία. Ο ΜακΝάλι το έγραψε με αφορμή την αυτοκτονία ενός παιδιού λόγω ενδοσχολικής βίας (bulling), και το παιδί αυτό έτυχε να είναι ομοφυλόφιλο».
Αιρετικό έχει χαρακτηριστεί το έργο του ΜακΝάλι που ανεβαίνει σε απόδοση των Βάσιας Παναγοπούλου και του σκηνοθέτη. Σκηνογραφία Φωτεινή Μουτάφη, φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη, επιμέλεια κίνησης Μαριέλα Νέστορα, βίντεο Χρήστος Δήμας, μουσική διδασκαλία Μυρσίνη Δόξα . Παίζουν: Αλέξανδρος Αχτάρ, Λαέρτης Βασιλείου, Θοδωρής Ελευθεριάδης, Στέφανος Οικονόμου, Δημήτρης Όντος, Ηλίας Παπακωνσταντίνου, Χρυσόστομος Παπανικολάου, Νικόλας Πιπέρας, Αχιλλέας Σκεύης, Πάνος Τρουμπoυνέλης, Γιώργος Τσάμης, Φώτης Τσοτουλίδης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης
Παραστάσεις στο θέατρο Χυτήριο, ως και την Τρίτη (12/6) στις 21.00 στο Χυτήριο. Εξετάζεται η πιθανότητα παράτασης ως και την Παρασκευή 15/7. Η διάρκεια είναι 111΄ χωρίς διάλειμμα. Γενική είσοδος 11 ευρώ _φοιτητικό 9 ευρώ.
Ιερή οργή για τη βλάσφημη παράσταση
Τη μήνιν της Ιεράς Συνόδου έχει προκαλέσει το θεατρικό έργο «Corpus Christi», το οποίο χθες έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Χυτήριο.
Το αμφιλεγόμενο κείμενο, γραμμένο από τον Αμερικανό συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι, μέσα από το οποίο ξεδιπλώνονται τα Πάθη του Χριστού με αιρετικό τρόπο, μπήκε στο στόχαστρο των συνοδικών ιεραρχών, οι οποίοι καταδίκασαν την παρουσίασή του σε κεντρική σκηνή της πρωτεύουσας, προτρέποντας ταυτόχρονα το κοινό να το αποδοκιμάσει με τη στάση του.
Η παρουσίαση του Θεανθρώπου αλλά και των 12 Αποστόλων με ομοφυλοφιλική... διάθεση εξόργισε τους εκπροσώπους της Εκκλησίας, οι οποίοι αποκάλεσαν το θεατρικό έργο «βλάσφημο, αφού δυσφημίζει το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού».
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, η οποία τις ημέρες αυτές συνεχίζει κανονικά τις εργασίες της, το εν λόγω έργο είναι «απαράδεκτο διότι ούτε επί ιστορικής βάσεως ερείδεται ούτε επί των Ιερών Κειμένων μπορεί να πάρει κάποιος επιχειρήματα ως προς το περιεχόμενο του εν λόγω θεατρικού έργου και την παρουσίαση αυτού στο κοινό, αλλά και παράλληλα αντίκειται εις την μακράν παράδοση της Πατρίδος και της Εκκλησίας μας. Καλόν είναι και απαραίτητο οι συγγραφείς του θεατρικού έργου να σέβονται τη μεγάλη Ορθόδοξη παράδοση του Λαού μας και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας».
Το αιρετικό προκλητικό έργο, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σκηνοθετεί ο ηθοποιός Λαέρτης Βασιλείου, ο οποίος σε πρόσφατη συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι ήταν ενήμερος για τους τριγμούς που θα προκαλούσε το ανέβασμα του «Corpus Christi» στον Κλήρο, αφού είχε μάθει ότι θα αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης των εργασιών της Ιεράς Συνόδου. Ο ίδιος μαζί με τη Βάσια Παναγοπούλου έχει κάνει μάλιστα και τη μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά, ενώ στο πλευρό του είναι η ομάδα Αrtisan. Οι παραστάσεις είναι προγραμματισμένες έως και την Τρίτη 12 Ιουνίου.
Οι πρωταγωνιστές στο «Corpus Christi», 13 στον αριθμό, είναι όλοι τους άνδρες. Ο Τζόσουα (ο Ιησούς δηλαδή) είναι ένας νέος γκέι, ο οποίος μεγάλωσε σε μια αυταρχική συντηρητική κοινωνία. Το κοινό παρακολουθεί το ταξίδι του από την εφηβεία προς την ενηλικίωση. Στο πλευρό του θα βρεθούν ακόμη 12 νέοι, οι οποίοι θα επιλέξουν να τον ακολουθήσουν σε μια πορεία όπου η φιλία τους δοκιμάζεται από τον έρωτα, την αγάπη, την καριέρα και, φυσικά, την προδοσία. Κατά τον συγγραφέα, μάλιστα, ο Ιούδας- τον υποδύεται ο ίδιος ο Λαέρτης Βασιλείου- προδίδει τον Τζόσουα λόγω έντονης ερωτικής ζήλιας. Στο πρωτότυπο κείμενο ακόμη περιλαμβάνεται και η σκηνή του γάμου μεταξύ των δύο ομοφυλόφιλων Αποστόλων με τις ευλογίες του Ιησού. Στο «Corpus Christi», το οποίο θεωρείται πλέον κλασικό γκέι έργο, ο θεατής συναντά πολλούς αναχρονισμούς, αφού το παρελθόν μπλέκεται με το μέλλον.
Η Ιερά Σύνοδος εξέφρασε τη λύπη της «για τη νοσηρή φαντασία των συγγραφέων του θεατρικού έργου».
Γιώτα Βαζούρα (dimokratianews.gr, 8/6/2012)
Τη μήνιν της Ιεράς Συνόδου έχει προκαλέσει το θεατρικό έργο «Corpus Christi», το οποίο χθες έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Χυτήριο.
Το αμφιλεγόμενο κείμενο, γραμμένο από τον Αμερικανό συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι, μέσα από το οποίο ξεδιπλώνονται τα Πάθη του Χριστού με αιρετικό τρόπο, μπήκε στο στόχαστρο των συνοδικών ιεραρχών, οι οποίοι καταδίκασαν την παρουσίασή του σε κεντρική σκηνή της πρωτεύουσας, προτρέποντας ταυτόχρονα το κοινό να το αποδοκιμάσει με τη στάση του.
Η παρουσίαση του Θεανθρώπου αλλά και των 12 Αποστόλων με ομοφυλοφιλική... διάθεση εξόργισε τους εκπροσώπους της Εκκλησίας, οι οποίοι αποκάλεσαν το θεατρικό έργο «βλάσφημο, αφού δυσφημίζει το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού».
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, η οποία τις ημέρες αυτές συνεχίζει κανονικά τις εργασίες της, το εν λόγω έργο είναι «απαράδεκτο διότι ούτε επί ιστορικής βάσεως ερείδεται ούτε επί των Ιερών Κειμένων μπορεί να πάρει κάποιος επιχειρήματα ως προς το περιεχόμενο του εν λόγω θεατρικού έργου και την παρουσίαση αυτού στο κοινό, αλλά και παράλληλα αντίκειται εις την μακράν παράδοση της Πατρίδος και της Εκκλησίας μας. Καλόν είναι και απαραίτητο οι συγγραφείς του θεατρικού έργου να σέβονται τη μεγάλη Ορθόδοξη παράδοση του Λαού μας και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας».
Το αιρετικό προκλητικό έργο, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σκηνοθετεί ο ηθοποιός Λαέρτης Βασιλείου, ο οποίος σε πρόσφατη συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι ήταν ενήμερος για τους τριγμούς που θα προκαλούσε το ανέβασμα του «Corpus Christi» στον Κλήρο, αφού είχε μάθει ότι θα αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης των εργασιών της Ιεράς Συνόδου. Ο ίδιος μαζί με τη Βάσια Παναγοπούλου έχει κάνει μάλιστα και τη μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά, ενώ στο πλευρό του είναι η ομάδα Αrtisan. Οι παραστάσεις είναι προγραμματισμένες έως και την Τρίτη 12 Ιουνίου.
Οι πρωταγωνιστές στο «Corpus Christi», 13 στον αριθμό, είναι όλοι τους άνδρες. Ο Τζόσουα (ο Ιησούς δηλαδή) είναι ένας νέος γκέι, ο οποίος μεγάλωσε σε μια αυταρχική συντηρητική κοινωνία. Το κοινό παρακολουθεί το ταξίδι του από την εφηβεία προς την ενηλικίωση. Στο πλευρό του θα βρεθούν ακόμη 12 νέοι, οι οποίοι θα επιλέξουν να τον ακολουθήσουν σε μια πορεία όπου η φιλία τους δοκιμάζεται από τον έρωτα, την αγάπη, την καριέρα και, φυσικά, την προδοσία. Κατά τον συγγραφέα, μάλιστα, ο Ιούδας- τον υποδύεται ο ίδιος ο Λαέρτης Βασιλείου- προδίδει τον Τζόσουα λόγω έντονης ερωτικής ζήλιας. Στο πρωτότυπο κείμενο ακόμη περιλαμβάνεται και η σκηνή του γάμου μεταξύ των δύο ομοφυλόφιλων Αποστόλων με τις ευλογίες του Ιησού. Στο «Corpus Christi», το οποίο θεωρείται πλέον κλασικό γκέι έργο, ο θεατής συναντά πολλούς αναχρονισμούς, αφού το παρελθόν μπλέκεται με το μέλλον.
Η Ιερά Σύνοδος εξέφρασε τη λύπη της «για τη νοσηρή φαντασία των συγγραφέων του θεατρικού έργου».
Γιώτα Βαζούρα (dimokratianews.gr, 8/6/2012)
1 σχόλιο:
Αυτό το πράγμα με τους δημοσιογράφους των εφημερίδων -και όχι μόνο- που κάνουν copy-paste το ίδιο τηλεγράφημα ενός πρακτορείου ή το ίδιο δελτίο τύπου...
Μα να μην αλλάζουν ούτε κόμμα βρε παιδί μου :-)
Δημοσίευση σχολίου