.
The dawn whispers of blood today
a crimson star o’er Beotia
the fierce flames of a Roman son
shall burn forthright our chariots gold and grey.
And yet trembling beside me now
the bravest born of Beotia.
His thunderous heart resounds within
forever joined in valor by the sword.
And should rivals upon us tread
and spill our blood on Beotia
behold high o’er Chaeronea
your lover riding victorious
the fiercest flames now a fiery shield,
our steed and our chariot await...
Should death cleave unto destiny
remember us dear Beotia,
your loyal lover's Sacred Band
whose fate with courage laid
a force with which all earthly fear was stayed.
* Written and performed by Matt Alber at the opening ceremonies of Gay Games VII (2006)
The dawn whispers of blood today
a crimson star o’er Beotia
the fierce flames of a Roman son
shall burn forthright our chariots gold and grey.
And yet trembling beside me now
the bravest born of Beotia.
His thunderous heart resounds within
forever joined in valor by the sword.
And should rivals upon us tread
and spill our blood on Beotia
behold high o’er Chaeronea
your lover riding victorious
the fiercest flames now a fiery shield,
our steed and our chariot await...
Should death cleave unto destiny
remember us dear Beotia,
your loyal lover's Sacred Band
whose fate with courage laid
a force with which all earthly fear was stayed.
* Written and performed by Matt Alber at the opening ceremonies of Gay Games VII (2006)
Ιερός Λόχος Θηβών
Ο Ιερός Λόχος των Θηβών ήταν μια από τις κορυφαίες πολεμικές μονάδες που έδρασαν στην Αρχαία Ελλάδα. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο αποτελούνταν από 150 ζευγάρια εραστών Θηβαίων οπλιτών και ιδρύθηκε από τον Γοργίδα. Αυτό που οδήγησε στην δημιουργία αυτού του στρατού είναι όπως σχολιάζει ο Πλούταρχος το ότι μια μονάδα που βασίζεται στην αγάπη και τη φιλία κάνει πιο δύσκολο σε κάποιον να την εγκαταλείψει κατά την διάρκεια της μάχης*. Μετά την μάχη στα Τέγυρα όπου ανέκοψαν μια μεγαλύτερη Σπαρτιατική δύναμη έγιναν προσωπική φρουρά του Πελοπίδα. Για 35 χρόνια έμεινε αήττητος μέχρι την μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.Χ. όπου καταστράφηκε ολοσχερώς από το Μακεδονικό Ιππικό του Φίλιππου το οποίο διοικούσε ο Μέγας Αλέξανδρος. Στην περιοχή που είναι θαμμένοι έχει ανεγερθεί μνημείο (Βικιπαίδεια.)
*Πριν από κάθε μάχη, οι Ιερολοχίτες έδιναν όρκο στον τύμβο του Ιόλαου, ο οποίος αναφέρεται ως ο αγαπημένος του Ηρακλή (στη αρχαία Praeneste βρέθηκε μια αναπαράσταση του 4ου αιώνα π.Χ., όπου ο θεός έρωτας βρίσκεται ανάμεσα στον Ιόλαο και τον Ηρακλή).
18. Τὸν δ' ἱερὸν λόχον ὥς φασι συνετάξατο Γοργίδας πρῶτος ἐξ ἀνδρῶν ἐπιλέκτων τριακοσίων, οἷς ἡ πόλις ἄσκησιν καὶ δίαιταν ἐν τῇ Καδμείᾳ στρατοπεδευομένοις παρεῖχε. καὶ διὰ τοῦθ' ὁ ἐκ πόλεως λόχος ἐκαλοῦντο• τὰς γὰρ ἀκροπόλεις ἐπιεικῶς οἱ τότε πόλεις ὠνόμαζον• 2 ἔνιοι δέ φασιν ἐξ ἐραστῶν καὶ ἐρωμένων γενέσθαι τὸ σύστημα τοῦτο, καὶ Παμμένους ἀπομνημονεύεταί τι μετὰ παιδιᾶς εἰρημένον• οὐ γὰρ ἔφη τακτικὸν εἶναι τὸν Ὁμήρου Νέστορα, κελεύοντα κατὰ φῦλα καὶ φρήτρας συλλοχίζεσθαι τοὺς Ἕλληνας,ὡς φρήτρη φρήτρηφιν ἀρήγῃ, φῦλα δὲ φύλοις, 3 δέον ἐραστὴν παρ' ἐρώμενον τάττειν. φυλέτας μὲν γὰρ φυλετῶν καὶ φρατόρων (φράτορας) οὐ πολὺν λόγον ἔχειν ἐν τοῖς δεινοῖς, τὸ δ' ἐξ ἐρωτικῆς φιλίας συνηρμοσμένον στῖφος ἀδιάλυτον εἶναι καὶ ἄρρηκτον, ὅταν οἱ μὲν ἀγαπῶντες τοὺς ἐρωμένους, οἱ δ' αἰσχυνόμενοι τοὺς ἐρῶντας, 4 ἐμμένωσι τοῖς δεινοῖς ὑπὲρ ἀλλήλων. καὶ τοῦτο θαυμαστὸν οὐκ ἔστιν, εἴγε δὴ καὶ μὴ παρόντας αἰδοῦνται μᾶλλον ἑτέρων παρόντων, ὡς ἐκεῖνος ὁ τοῦ πολεμίου κείμενον αὐτὸν ἐπισφάττειν μέλλοντος δεόμενος καὶ ἀντιβολῶν διὰ τοῦ στέρνου διεῖναι τὸ ξίφος, "ὅπως" ἔφη "μή με νεκρὸν ὁ ἐρώμενος ὁρῶν κατὰ νώτου τετρωμένον 5 αἰσχυνθῇ." λέγεται δὲ καὶ τὸν Ἰόλεων τοῦ Ἡρακλέους ἐρώμενον ὄντα κοινωνεῖν τῶν ἄθλων καὶ παρασπίζειν. Ἀριστοτέλης δὲ καὶ καθ' αὑτὸν ἔτι φησὶν ἐπὶ τοῦ τάφου τοῦ Ἰόλεω τὰς καταπιστώσεις ποιεῖσθαι τοὺς ἐρωμένους 6 καὶ τοὺς ἐραστάς. εἰκὸς οὖν καὶ τὸν λόχον ἱερὸν προσαγορεύεσθαι, καθότι καὶ Πλάτων ἔνθεον φίλον 7 τὸν ἐραστὴν προσεῖπε. λέγεται δὲ διαμεῖναι μέχρι τῆς ἐν Χαιρωνείᾳ μάχης ἀήττητον• ὡς δὲ μετὰ τὴν μάχην ἐφορῶν τοὺς νεκροὺς ὁ Φίλιππος ἔστη κατὰ τοῦτο τὸ χωρίον, ἐν ᾧ συνετύγχανε κεῖσθαι τοὺς τριακοσίους, ἐναντίους ἀπηντηκότας ταῖς σαρίσαις ἅπαντας ἐν τοῖς στενοῖς ὅπλοις καὶ μετ' ἀλλήλων ἀναμεμειγμένους, θαυμάσαντα καὶ πυθόμενον, ὡς ὁ τῶν ἐραστῶν καὶ τῶν ἐρωμένων οὗτος εἴη λόχος, δακρῦσαι καὶ εἰπεῖν• "ἀπόλοιντο κακῶς οἱ τούτους τι ποιεῖν ἢ πάσχειν αἰσχρὸν ὑπονοοῦντες."
Πλουτάρχου. Βίοι παράλληλοι. Πελοπίδας
7 σχόλια:
Αν θυμάμαι καλά, ο ίδιος ο Αλέξανδρος είχε ανεγείρει μνημείο, μετά την νίκη του, στη μνήμη των Ιερολοχιτών- οι οποίοι ήταν οι μόνοι από τους Θηβαίους που δεν το βάλαν στα πόδια, αλλά σταθήκαν και πέσαν μέχρι τον τελευταίο, όπως το πρόβλεπε η θεωρία του Πλούταρχου.
Επί τη ευκαιρία εγώ θυμάμαι οτι η "θεωρία" ήταν οτι ένας άντρας θα πολεμούσε πιο παθιασμένα και θα προτιμούσε να πεθάνει παρά να ατιμαστεί στα μάτια του εραστή του, όχι του κολλητού του. Ίσως το ξεκαθαρίζει αυτό στο κομμάτι από τους βίους που παραθέτεις, αλλά δεν μπορώ να το διαβάσω γιατί δεν βλέπω πολυτονικό από το browser μου...
Α, ΟΚ, το βρήκα από τη Βικιπαίδεια, που είναι σε εικόνα. Νομίζω καλά τό 'χα καταλάβει (δεν είναι και του 10 τα αρχαία μου :)
Αυτό το "απόλοιντο κακώς οι τούτους τί ποιείν ή πάσχειν αισχρόν υπονοουντες" του Φίλιππα δεν έπιακα... τί αισχρό υποννούταν δηλαδής;
@stassa
Από τον λόγο του Παυσανία στο Συμπόσιο του Πλάτωνα:
"...Δηλαδή, στὴν Ηλεία, στὴ Σπάρτη, στοὺς Βοιωτοὺς καὶ όπου αλλού δὲν υπάρχουν σοφοὶ νὰ τοὺς διαφωτίσουν, έχει απλὰ νομοθετηθεί ότι είναι καλὸ τὸ νὰ χαρίζεται κάποιος σὲ ἐραστὲς καὶ ούτε νέος, ούτε γέρος θὰ βρεθή νὰ πή ότι είναι αισχρό, επειδὴ δὲν έχουν επιχειρήματα νὰ πείθουν μὲ λόγια τοὺς νέους...."
Από ό,τι φαίνεται σε περιοχές όπως η Βοιωτία, η Ηλεία και η Σπάρτη όπου γνωρίζουμε ότι η δημιουργία ελίτ στρατιωτικών μονάδων στηριζόταν στην επιλογή με ομοφυλοφιλικά ερωτικά κριτήρια (και αυτό συνέβαινε ουσιαστικά για να ανεξαρτητοποιηθεί η επιλογή των συμπολεμιστών από τους πολιτικούς και ταξικούς φατριασμούς της εποχής και να στηρίζεται σε πραγματικά "αξιοκρατικά" κριτήρια όπως η σωματική ρώμη και η ανδρεία) είχε νομοθετηθεί κανείς να μην μπορεί να αμφισβητήσει αυτή τη "θεσμική" διάσταση της ομοφυλοφιλίας, προφανώς γιατί και τότε υπήρχαν κοινωνικές αντιδράσεις απέναντι στο φαινόμενο οι οποίες μπορούσαν να δημιουργήσουν προβλήματα στη συνοχή του στρατεύματος.
Ακριβώς σε αυτούς τους νόμους αναφέρεται και ο Φίλιππος. Το αισχρό δεν ήταν να υπονοήσεις ότι είχαν ερωτικές ή σεξουαλικές σχέσεις. Το αισχρό ήταν να υπονοήσεις ότι αυτό είναι κάτι το άσχημο ή κατακριτέο. Γιατί προφανώς υπήρχαν και τότε πολλοί που το πίστευαν.
ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙΓΕΤΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΨΑΧΝΕΤΕ ΑΝ ΗΤΑΝ ΓΚΕΗ ΟΙ ΙΕΡΟΛΟΧΙΤΕΣ?. ΑΣ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΗΣΥΧΗ ΚΑΙ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ
ΔΕ ΘΑ ΠΕΙΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΑΝ ΠΑΜΕ ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΜΕ ΓΚΕΗ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΧΙΛΕΑ
Ανώνυμε,
Αν καταστρέφονται μνημεία, όπως λες, είναι προφανές ότι η Ιστορία δεν μπορεί να ησυχάσει.
Όπως επίσης δεν μπορεί να ησυχάσει όταν η αλήθεια παραποιείται συστηματικά.
Άσε που δεν θυμάμαι να σχολείται κανείς με τον Αχιλλέα και τους Ιερολοχίτες, ακόμη κι όταν οι πόλεις δεν καταστρέφονταν.
Μάλλον θα πρέπει να ηρεμήσεις και να ανακτήσεις τη ψυχραιμία σου.
Άλλωστε παρόν χωρίς παρελθόν δεν υπάρχει.
Σε καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις αλλά όποιος είναι άνθρωπος δε γίνεται να κρατάει την ψυχραιμία του. Δίπλα μας σκοτώσανε ένα παλικαράκι και δεν πρέπει να μένουμε ατάραχοι. Αν αυτό το παλικαράκι ήτανε γκέη θα είχαμε ξεσηκωθεί. Σε αυτά τα θέματα δεν υπάρχουνε γκέη και στρέητ. Υπάρχουνε άνθρωποι που πεθαίνουνε από τη βία.
Δε μπορώ να καταλάβω όλο αυτό που γίνεται κάθε τόσο να προσπαθούμε να βγάλουμε γκέη κάποιους αρχαιους. Τι θέλουμε να αποδείξουμε με αυτό? Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να κοιτάμε τι θα κάνουμε με το σήμερα.
@ Anonymous
Σοβαρά μιλάς δηλαδή ότι αν αυτός που πυροβολήθηκε δεν ήταν έφηβος από τα βόρεια προάστεια αλλά μια τρανσέξουαλ στη Συγγρού ή ένας γκέι στο πάρκο θα είχε ξεσηκωθεί το σύμπαν όπως έγινε τώρα; Ούτε στα ψιλά των εφημερίδων δεν θα πέρναγε!
Και δεν είδα πού ήταν όλη αυτή η ευαισθησία των θαμώνων του Facebook όταν πριν από ένα μήνα η αστυνομία σκότωσε έναν 24χρονο πακιστανό. Μάλλον η δική του ζωή άξιζε πολύ λιγότερο.
Το να διαβάζεις πόσο κεντρικός θεσμός ήταν η ομοφυλοφιλία στην αρχαιότητα είναι πολύ σημαντικό για δύο λόγους: πρώτον γιατί αν δεν μελετήσεις αυτό το φαινόμενο (όπως συμβαίνει δηλαδή σήμερα σε ΟΛΑ τα ελληνικά πανεπιστήμια) ένα μεγάλο μέρος του αρχαίου πολιτισμού θα σου είναι απλά ακατανότητο και απροσπέλαστο. Και ακριβώς αυτή η άγνοια σε όλα τα επίπεδα δημιουργεί την κοινωνία που λες ότι δεν σου άρεσει.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι, όπως και όλα τα πράγματα, έτσι και η ομοφυλοφιλική κουλτούρα έχει το δικό της παρελθόν. Και αν δεν γνωρίζουμε αυτό το παρελθόν, το μοναδικό μας μέλλον θα είναι αυτό των χαζοχαρούμενων καταναλωτών επώνυμων εσωρούχων.
Χωρίς ιστορία δεν υπάρχουν κοινωνικές ομάδες. Υπάρχουν απλώς target groups για τους διαφημιστές και ψηφοφόροι-πρόβατα για τους πολιτικούς.
Δημοσίευση σχολίου