9.3.13

ΤΟ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΔΕΙΛΙΝΟ ΤΟΥ ΧΑΘΙΝΤΟ ΜΠΕΝΑΒΕΝΤΕ

Χαθίντο Μπεναβέντε υ Μαρτίνεθ (Jacinto Benavente y Martínez) 
(12 Αυγούστου 1866 - 14 Ιουλίου 1954)
Νόμπελ Λογοτεχνίας 1922

Ο Μπεναβέντε ήταν ένας ομοφυλόφιλος διακριτικός αλλά ύποπτα ανύπαντρος στα πενήντα έξι του, ο οποίος έφτασε στο Ρίο ντε λα Πλάτα στο αποκορύφωμα της δόξας του, πολύ αποφασισμένος να περάσει όσο πιο καλά μπορούσε. Μια φωτογραφία που υπέγραψε και αφιέρωσε στον Αμορίμ τον δείχνει, πράγματι, περιστοιχισμένο από νεαρούς. Δεν υπάρχει αμφιβολία, όμως, ποιος ήταν ο ευνοούμενος του.
Το πόσο μεγάλη ήταν η λαχτάρα του Μπεναβέντε για τον Ενρίκε καταγράφεται στις επιστολές του με μια σαφήνεια που κάνει τον αναγνώστη να κοκκινίζει. Η πρώτη φέρει τυπωμένο τον λογότυπο του Γκραν Οτέλ Λανάτα, του Μοντεβιδέο, και ο Μπεναβέντε την έγραψε στο τέλος της επίσκεψής του, λίγο πριν φύγει:
«Πολυαγαπημένε φίλε: πολύ λυπάμαι που δεν σας είδα πριν φύγω. Δεν θα έρθετε εσείς εδώ; Πόση χαρά θα μου δίνατε! Εσείς δεν ξέρετε την τρυφερότητα, τη συμπάθεια που, έχοντάς τη νιώσει από την πρώτη στιγμή, σιγά σιγά αυξάνεται μέχρι…».
Ο Μπεναβέντε αφήνει έτσι την πρώτη παράγραφο, με αποσιωπητικά, και κατόπιν αρχίζει να περιγράφει με παθιασμένη νοσταλγία μια συνάντηση μεγάλης οικειότητας με τον Αμορίμ:
«Σε όλη τη ζωή θα είναι μια ανεξίτηλη ανάμνηση, κάτι για το οποίο αμφιβάλλει κανείς αν συνέβη στ’ αλήθεια ή αν το ονειρεύτηκε, το ευτυχισμένο δειλινό μας, οι εκμυστηρεύσεις μας και, πάνω απ’ όλα, κάτι πνευματικό που εγώ αισθανόμουν να μας περιβάλλει. Δεν θα το λησμονήσω ποτέ. Σήμερα η ανάμνηση γεμίζει ολόκληρη την καρδιά μου και η σκηνή παραμένει στη φαντασία μου και εξακολουθώ ακόμα να σας λέω τόσο πράγματα, πράγματα που σίγουρα αν ήσασταν μπροστά ούτε θα ήξερα πώς να σας τα πω, είναι πράγματα χωρίς λόγια, αυτό είναι, πράγματα…».
Η υπογράμμιση του δειλινού και τα αποσιωπητικά είναι του ίδιου του Μπεναβέντε που, παρακάτω, προσθέτει:
«Δεν θα άλλαζα τη ζωή μου με κανενός άλλου μόνο και μόνο επειδή έχω ζήσει εκείνο το απόγευμα».

Σαντιάγο Ρονκαλιόλο: Ο ουρουγουανός εραστής (Καστανιώτης, 2013)

Διαβάστε επίσης:
Gay Βιβλιογραφία στα ελληνικά, No 822

Δεν υπάρχουν σχόλια: