Μνήμη Μητρόπουλου εντός και εκτός Ελλάδας
Συναυλίες και εκδηλώσεις για τα 50 χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου μαέστρου και συνθέτη
(To Bήμα, 23/9/2010)
«Δεν ξαναψήνω μπλιο κουκιά, δε στένω μπλιο τσικάλι». Ηταν 1917 και ο Δημήτρης Μητρόπουλος υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία όταν έτυχε να ακούσει την παραπάνω μαντινάδα από κάποιους συστρατιώτες του λυράρηδες. Του έκανε τέτοια εντύπωση, ώστε βασίστηκε σε αυτή για να γράψει την «Κρητική γιορτή», την οποία παρουσίασε δύο χρόνια αργότερα στις πτυχιακές εξετάσεις του στο πιάνο.
Το έργο αυτό της νεανικής περιόδου (την ενορχήστρωση του οποίου επιχείρησε ο Νίκος Σκαλκώτας μερικά χρόνια αργότερα) επέλεξε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) για τη συναυλία που θα δώσει στις 12 Οκτωβρίου στο Κonzerthaus του Βερολίνου. Η εκδήλωση- είχε προγραμματιστεί για την περασμένη άνοιξη αλλά αναβλήθηκε για τεχνικούς λόγους- έχει σκοπό να τιμήσει τη μνήμη του μαέστρου και συνθέτη με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατό του, σε μια πόλη μάλιστα που υπήρξε σημαντική στη ζωή και την πορεία του ίδιου.
Για τον μαέστρο Δημήτρη Μητρόπουλο έχουν γραφεί και ειπωθεί πολλά, ενώ τα τελευταία χρόνια η προσπάθεια για την ανάδειξη και της συνθετικής πλευράς του εμφανίζεται πιο οργανωμένη. Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζουν πάντοτε οι ζωντανές μαρτυρίες καλλιτεχνών που τον έζησαν από κοντά και είναι σε θέση να «φωτίσουν» την ανθρώπινη πλευρά του. Χαρακτηριστική η αφήγηση του βετεράνου αμερικανού κλαρινετίστα Στάνλεϊ Ντράκερ, ο οποίος έπαιξε υπό τη διεύθυνση του Μητρόπουλου στην ιστορική Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης κατά τη δεκαετία του 1950- λίγο παλαιότερα στο «Βήμα»: «Ως άνθρωπο τον Μητρόπουλο θα τον χαρακτήριζα άγιο. Ζούσε ταπεινά σε ένα απλό δωμάτιο ξενοδοχείου κοντά στο Κάρνεγκι Χολ. Βοηθούσε όποιον είχε την ανάγκη του. Ακόμη και χρήματα έδινε στους μουσικούς για να αγοράσουν μουσικά όργανα. Και ως μουσικόςήταν πολύ μπροστά από την εποχή του».
Πέρα από τη συναυλία της ΚΟΘ στο Βερολίνο (θα διευθύνει ο Μύρων Μιχαηλίδης ενώ θα παρουσιαστούν επίσης το Τρίτο Κοντσέρτο του Μπετόβεν με σολίστ τον Κυπριανό Κατσαρή και το Κοντσέρτο του Καλοκαιριού του Πιτσέτι ), πολυδιάστατο αφιέρωμα στη μνήμη του Μητρόπουλου ετοιμάζει, μεταξύ άλλων, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- το οποίο άλλωστε έχει δώσει το όνομά του σε μια από τις πρώτες αίθουσες συναυλιών του, ενώ κάθε χρόνο φιλοξενεί τον ομώνυμο διεθνή διαγωνισμό ο οποίος διοργανώνεται εναλλάξ για διεύθυνση ορχήστρας και σύνθεση.
Το πρόγραμμα στο Μέγαρο
25 Οκτωβρίου: Διάλεξη του πιανίστα Χάρη Δημαράο οποίος ερμηνεύει και σχολιάζει τη Σονάτα για πιάνο του Δ. Μητρόπουλου.
3 Νοεμβρίου: Τελική φάση του διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος» ο οποίος εφέτος είναι αφιερωμένος στη διεύθυνση ορχήστρας.
12,13 Νοεμβρίου: Συνέδριο με τίτλο «Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960), Πενήντα χρόνια μετά», εστιασμένο στην τριπλή δραστηριότητα του Μητρόπουλου, ως αρχιμουσικού, συνθέτη και πιανίστα, καθώς και σε ζητήματα κριτικής.
14 Νοεμβρίου: «Δημήτρης Μητρόπουλος: ένας πολύπλευρος δημιουργός» είναι ο τίτλος της συναυλίας που θα αναδείξει τη συνθετική πλευρά του δημιουργού μέσα από έργα του που σπάνια ακούγονται σε αίθουσες συναυλιών.
Συναυλίες και εκδηλώσεις για τα 50 χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου μαέστρου και συνθέτη
(To Bήμα, 23/9/2010)
«Δεν ξαναψήνω μπλιο κουκιά, δε στένω μπλιο τσικάλι». Ηταν 1917 και ο Δημήτρης Μητρόπουλος υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία όταν έτυχε να ακούσει την παραπάνω μαντινάδα από κάποιους συστρατιώτες του λυράρηδες. Του έκανε τέτοια εντύπωση, ώστε βασίστηκε σε αυτή για να γράψει την «Κρητική γιορτή», την οποία παρουσίασε δύο χρόνια αργότερα στις πτυχιακές εξετάσεις του στο πιάνο.
Το έργο αυτό της νεανικής περιόδου (την ενορχήστρωση του οποίου επιχείρησε ο Νίκος Σκαλκώτας μερικά χρόνια αργότερα) επέλεξε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) για τη συναυλία που θα δώσει στις 12 Οκτωβρίου στο Κonzerthaus του Βερολίνου. Η εκδήλωση- είχε προγραμματιστεί για την περασμένη άνοιξη αλλά αναβλήθηκε για τεχνικούς λόγους- έχει σκοπό να τιμήσει τη μνήμη του μαέστρου και συνθέτη με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατό του, σε μια πόλη μάλιστα που υπήρξε σημαντική στη ζωή και την πορεία του ίδιου.
Για τον μαέστρο Δημήτρη Μητρόπουλο έχουν γραφεί και ειπωθεί πολλά, ενώ τα τελευταία χρόνια η προσπάθεια για την ανάδειξη και της συνθετικής πλευράς του εμφανίζεται πιο οργανωμένη. Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζουν πάντοτε οι ζωντανές μαρτυρίες καλλιτεχνών που τον έζησαν από κοντά και είναι σε θέση να «φωτίσουν» την ανθρώπινη πλευρά του. Χαρακτηριστική η αφήγηση του βετεράνου αμερικανού κλαρινετίστα Στάνλεϊ Ντράκερ, ο οποίος έπαιξε υπό τη διεύθυνση του Μητρόπουλου στην ιστορική Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης κατά τη δεκαετία του 1950- λίγο παλαιότερα στο «Βήμα»: «Ως άνθρωπο τον Μητρόπουλο θα τον χαρακτήριζα άγιο. Ζούσε ταπεινά σε ένα απλό δωμάτιο ξενοδοχείου κοντά στο Κάρνεγκι Χολ. Βοηθούσε όποιον είχε την ανάγκη του. Ακόμη και χρήματα έδινε στους μουσικούς για να αγοράσουν μουσικά όργανα. Και ως μουσικόςήταν πολύ μπροστά από την εποχή του».
Πέρα από τη συναυλία της ΚΟΘ στο Βερολίνο (θα διευθύνει ο Μύρων Μιχαηλίδης ενώ θα παρουσιαστούν επίσης το Τρίτο Κοντσέρτο του Μπετόβεν με σολίστ τον Κυπριανό Κατσαρή και το Κοντσέρτο του Καλοκαιριού του Πιτσέτι ), πολυδιάστατο αφιέρωμα στη μνήμη του Μητρόπουλου ετοιμάζει, μεταξύ άλλων, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- το οποίο άλλωστε έχει δώσει το όνομά του σε μια από τις πρώτες αίθουσες συναυλιών του, ενώ κάθε χρόνο φιλοξενεί τον ομώνυμο διεθνή διαγωνισμό ο οποίος διοργανώνεται εναλλάξ για διεύθυνση ορχήστρας και σύνθεση.
Το πρόγραμμα στο Μέγαρο
25 Οκτωβρίου: Διάλεξη του πιανίστα Χάρη Δημαράο οποίος ερμηνεύει και σχολιάζει τη Σονάτα για πιάνο του Δ. Μητρόπουλου.
3 Νοεμβρίου: Τελική φάση του διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος» ο οποίος εφέτος είναι αφιερωμένος στη διεύθυνση ορχήστρας.
12,13 Νοεμβρίου: Συνέδριο με τίτλο «Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960), Πενήντα χρόνια μετά», εστιασμένο στην τριπλή δραστηριότητα του Μητρόπουλου, ως αρχιμουσικού, συνθέτη και πιανίστα, καθώς και σε ζητήματα κριτικής.
14 Νοεμβρίου: «Δημήτρης Μητρόπουλος: ένας πολύπλευρος δημιουργός» είναι ο τίτλος της συναυλίας που θα αναδείξει τη συνθετική πλευρά του δημιουργού μέσα από έργα του που σπάνια ακούγονται σε αίθουσες συναυλιών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου