Σεξουαλική αγωγή στο Δημοτικό
Γιούλη Μανώλη -Αλεξία Σβώλου (Ελεύθερος Τύπος, 9/5/2007)
Τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών από την Πέμπτη Τάξη του Δημοτικού προαναγγέλλει μέσω του ΕΤ ο υπουργός Παιδείας κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος. «Είναι καλό να ξεκινά από πολύ νωρίς, από τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού», αναφέρει στη δήλωσή του. Οπως αποκαλύπτει, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών υπάρχει στην ατζέντα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με επικεφαλής τον κ. Γ. Μπαμπινιώτη, το οποίο την ερχόμενη Δευτέρα θα πραγματοποιήσει μια από τις κρισιμότερες συνεδριάσεις του ανοίγοντας τη συζήτηση για το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών. Η δήλωση του υπουργού αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να διαμορφωθεί νέο εκπαιδευτικό υλικό, ενώ εστιάζει στην ανάγκη να είναι ειδικά επιμορφωμένοι οι εκπαιδευτικοί που θα το διαχειριστούν. «Ενα τέτοιο υλικό θα ήταν επικίνδυνο στα χέρια μη επιμορφωμένων εκπαιδευτικών. Ούτως ή άλλως το θέμα απαιτεί ιδιαίτερα λεπτό χειρισμό σε συνεργασία και με το δάσκαλο της τάξης», επισήμανε ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Σωτ. Γκλαβάς.
Γιούλη Μανώλη -Αλεξία Σβώλου (Ελεύθερος Τύπος, 9/5/2007)
Τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών από την Πέμπτη Τάξη του Δημοτικού προαναγγέλλει μέσω του ΕΤ ο υπουργός Παιδείας κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος. «Είναι καλό να ξεκινά από πολύ νωρίς, από τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού», αναφέρει στη δήλωσή του. Οπως αποκαλύπτει, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών υπάρχει στην ατζέντα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με επικεφαλής τον κ. Γ. Μπαμπινιώτη, το οποίο την ερχόμενη Δευτέρα θα πραγματοποιήσει μια από τις κρισιμότερες συνεδριάσεις του ανοίγοντας τη συζήτηση για το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών. Η δήλωση του υπουργού αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να διαμορφωθεί νέο εκπαιδευτικό υλικό, ενώ εστιάζει στην ανάγκη να είναι ειδικά επιμορφωμένοι οι εκπαιδευτικοί που θα το διαχειριστούν. «Ενα τέτοιο υλικό θα ήταν επικίνδυνο στα χέρια μη επιμορφωμένων εκπαιδευτικών. Ούτως ή άλλως το θέμα απαιτεί ιδιαίτερα λεπτό χειρισμό σε συνεργασία και με το δάσκαλο της τάξης», επισήμανε ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Σωτ. Γκλαβάς.
.
Μέχρι τα 12 έτη η επεξήγηση
Οι οκτώ τόμοι που γράψαμε είναι δύο ταχυτήτων. Τα τετράδια για τους μαθητές Πρώτης έως Τρίτης Δημοτικού περιέχουν σκίτσα και κάθε μάθημα είναι μια μικρή ιστορία. Για τα παιδιά Τετάρτης έως Εκτης δημοτικού το περιεχόμενο γίνεται πιο θετικό. Παράλληλα υπάρχει και ένα βιβλίο-εγχειρίδιο για το δάσκαλο, που περιέχει την ύλη του μαθητικού τετραδίου, με επεξηγηματικές εικόνες. Η σεξουαλική αγωγή πρέπει να ολοκληρώνεται στα δώδεκα, αν επιχειρήσεις να τη διδάξεις σε 16χρονο θα γελάσει μαζί σου. Ο στόχος είναι να γνωρίσει το παιδί τη φυσιολογία της σεξουαλικής λειτουργίας. Αργότερα στο γυμνάσιο μπορεί να προστεθεί ένα μάθημα για τους κινδύνους και την παθολογία του σεξ, αλλά είναι λάθος να μαθαίνουμε το υγιές μέσα από το άρρωστο και κάτω από το πρίσμα του φόβου.
Θάνος Ασκητής
Θάνος Ασκητής
Νευρολόγος-ψυχΙατρος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας
«Εκπαιδεύοντας» τον Γιώργο και την Αννα...
Τα τετράδια του μαθητή από τον Θάνο Ασκητή, με τίτλο «Σεξουαλική αγωγή και διαφυλικές σχέσεις», εξηγούν στα παιδιά την ανατομία του σώματος, τη φυσιολογία της σεξουαλικής πράξης και το νόημα της οικογένειας με εικονογραφημένες ιστορίες. Σε αυτές πρωταγωνιστούν δύο αδέλφια (Γιώργος, Αννα, με τους γονείς τους) και δύο σκυλάκια (Ιβάν, Ιρμα), που μαζί με τους γονείς μεταφέρουν τη γνώση στα παιδιά.
«Εκπαιδεύοντας» τον Γιώργο και την Αννα...
Τα τετράδια του μαθητή από τον Θάνο Ασκητή, με τίτλο «Σεξουαλική αγωγή και διαφυλικές σχέσεις», εξηγούν στα παιδιά την ανατομία του σώματος, τη φυσιολογία της σεξουαλικής πράξης και το νόημα της οικογένειας με εικονογραφημένες ιστορίες. Σε αυτές πρωταγωνιστούν δύο αδέλφια (Γιώργος, Αννα, με τους γονείς τους) και δύο σκυλάκια (Ιβάν, Ιρμα), που μαζί με τους γονείς μεταφέρουν τη γνώση στα παιδιά.
Το τετράδιο για τις ηλικίες 6-8 ετών είναι πιο απλοϊκό, ενώ το τετράδιο για ηλικίες από 9 έως 12 ετών εμπεριέχει περισσότερα στοιχεία Βιολογίας.
1 (Γιώργος) Οι όρχεις, αλήθεια, τι είναι;(Ιβάν) Είναι δύο μικρά μπαλάκια που βρίσκονται μέσα στο σακουλάκι, που κρέμεται κάτω από το πέος. Βρίσκονται ο ένας δίπλα στον άλλο. Οταν ένα αγόρι μεγαλώσει και ωριμάσει, παράγουν την τεστοστερόνη, μία ουσία η οποία βοηθάει να αλλάξει η εικόνα του σώματος και το αγόρι να γίνει άνδρας. Επίσης παράγουν τα σπερματοζωάρια, που θα τον βοηθήσουν να κάνει παιδιά μαζί με τη γυναίκα του.(Γιώργος) Οι όρχεις, δηλαδή, είναι πολύ σημαντικοί για εμάς τα αγόρια, όπως τα λες, Ιβάν.(Ιβάν) Μικρέ μου Γιώργο, και βέβαια είναι πολύ σημαντικοί, αλλά ακόμη δεν έγινες άντρας, εσύ ακόμη είσαι αγόρι. Θα μεγαλώσεις με τον καιρό και θα δεις το σώμα σου να αλλάζει ακόμα περισσότερο.
2 (Αννα) Τα γεννητικά όργανα μάς είπες ότι έχουν ένα σκοπό, να βοηθούν έναν άνδρα και μία γυναίκα να κάνουν παιδιά.(Γιώργος) Οπως ο μπαμπάς μας και η μαμά μας, δηλαδή, που έκαναν εμάς τους δύο.(Ιβάν) Τελικά είμαστε πολύ καλοί δάσκαλοι!(Ιρμα) Τα καταλάβατε όλα πολύ καλά. Μπράβο σας!(Γιώργος και Αννα) Αλήθεια, πώς έρχονται τα παιδιά στον κόσμο; Με ποιο τρόπο ήρθαμε κι εμείς;(Ιβάν) Εχω μία θαυμάσια ιδέα. Τι καλύτερο από το να σας εξηγήσουμε πώς γεννιούνται τα παιδιά και να σας δείξουμε φωτογραφίες από το δικό σας ερχομό!(Ιρμα) Πολύ καλή ιδέα! Επιστρέφω σε ένα λεπτό. Μη φύγει κανείς.Ερχεται η Ιρμα και φέρνει το άλμπουμ με τις φωτογραφίες της οικογένειας:
3 (Μαμά) Σε αυτή τη φωτογραφία είμαι έγκυος σε σένα Γιώργο, σε είχα στην κοιλίτσα μου.(Γιώργος) Δηλαδή;(Μαμά) Οταν η μαμά και ο μπαμπάς ενωθούν, ζευγαρώσουν, τότε το σπερματοζωάριο από τους όρχεις του μπαμπά συναντάει το ωάριο από τις ωοθήκες της μαμάς. Από τη συνάντηση αυτή θα σχηματισθεί το έμβρυο, όπως ονομάζεται το μωράκι στη μήτρα της μαμάς.(Μπαμπάς) Το έμβρυο φωλιάζει μέσα στη μήτρα της μαμάς, όπου μεγαλώνει για 9 μήνες, με τροφή που παίρνει από τη μητέρα του.(Μαμά) Οταν περάσανε οι 9 μήνες, είχες μεγαλώσει αρκετά ώστε να μπορείς να ζήσεις μόνος σου. Πήγαμε, λοιπόν, στο μαιευτήριο, όπου με τη βοήθεια του γιατρού γεννήθηκες.
2 (Αννα) Τα γεννητικά όργανα μάς είπες ότι έχουν ένα σκοπό, να βοηθούν έναν άνδρα και μία γυναίκα να κάνουν παιδιά.(Γιώργος) Οπως ο μπαμπάς μας και η μαμά μας, δηλαδή, που έκαναν εμάς τους δύο.(Ιβάν) Τελικά είμαστε πολύ καλοί δάσκαλοι!(Ιρμα) Τα καταλάβατε όλα πολύ καλά. Μπράβο σας!(Γιώργος και Αννα) Αλήθεια, πώς έρχονται τα παιδιά στον κόσμο; Με ποιο τρόπο ήρθαμε κι εμείς;(Ιβάν) Εχω μία θαυμάσια ιδέα. Τι καλύτερο από το να σας εξηγήσουμε πώς γεννιούνται τα παιδιά και να σας δείξουμε φωτογραφίες από το δικό σας ερχομό!(Ιρμα) Πολύ καλή ιδέα! Επιστρέφω σε ένα λεπτό. Μη φύγει κανείς.Ερχεται η Ιρμα και φέρνει το άλμπουμ με τις φωτογραφίες της οικογένειας:
3 (Μαμά) Σε αυτή τη φωτογραφία είμαι έγκυος σε σένα Γιώργο, σε είχα στην κοιλίτσα μου.(Γιώργος) Δηλαδή;(Μαμά) Οταν η μαμά και ο μπαμπάς ενωθούν, ζευγαρώσουν, τότε το σπερματοζωάριο από τους όρχεις του μπαμπά συναντάει το ωάριο από τις ωοθήκες της μαμάς. Από τη συνάντηση αυτή θα σχηματισθεί το έμβρυο, όπως ονομάζεται το μωράκι στη μήτρα της μαμάς.(Μπαμπάς) Το έμβρυο φωλιάζει μέσα στη μήτρα της μαμάς, όπου μεγαλώνει για 9 μήνες, με τροφή που παίρνει από τη μητέρα του.(Μαμά) Οταν περάσανε οι 9 μήνες, είχες μεγαλώσει αρκετά ώστε να μπορείς να ζήσεις μόνος σου. Πήγαμε, λοιπόν, στο μαιευτήριο, όπου με τη βοήθεια του γιατρού γεννήθηκες.
3 σχόλια:
Σεξουαλική αγωγή στο Δημοτικό
Γιούλη Μανώλη -Αλεξία Σβώλου (Ελεύθερος Τύπος, 9/5/2007)
Τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών από την Πέμπτη Τάξη του Δημοτικού προαναγγέλλει μέσω του ΕΤ ο υπουργός Παιδείας κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος. «Είναι καλό να ξεκινά από πολύ νωρίς, από τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού», αναφέρει στη δήλωσή του. Οπως αποκαλύπτει, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών υπάρχει στην ατζέντα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με επικεφαλής τον κ. Γ. Μπαμπινιώτη, το οποίο την ερχόμενη Δευτέρα θα πραγματοποιήσει μια από τις κρισιμότερες συνεδριάσεις του ανοίγοντας τη συζήτηση για το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών. Η δήλωση του υπουργού αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να διαμορφωθεί νέο εκπαιδευτικό υλικό, ενώ εστιάζει στην ανάγκη να είναι ειδικά επιμορφωμένοι οι εκπαιδευτικοί που θα το διαχειριστούν. «Ενα τέτοιο υλικό θα ήταν επικίνδυνο στα χέρια μη επιμορφωμένων εκπαιδευτικών. Ούτως ή άλλως το θέμα απαιτεί ιδιαίτερα λεπτό χειρισμό σε συνεργασία και με το δάσκαλο της τάξης», επισήμανε ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Σωτ. Γκλαβάς.
Η δήλωση του υπουργού Παιδείας στον ΕΤ έχει ως εξής:
«Το θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης είναι αλήθεια ότι απουσιάζει από τα ελληνικά σχολεία και πρέπει να φροντίσουμε για την προώθησή του. Και είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να προσεγγίσουμε με σοβαρότητα και χωρίς προκαταλήψεις γιατί αφορά σε μια σειρά από σοβαρές καταστάσεις, που σχετίζονται με τη σωματική και ψυχική υγεία. Πρόκειται για ένα καίριο θέμα και για τους μαθητές και για τους γονείς τους.
Ερωτήματα για τη σεξουαλικότητα από τους μαθητές μπορεί να προκύψουν σε μια σειρά μαθημάτων. Είναι λοιπόν σημαντικό η εκπαίδευση των παιδιών σε αυτό το θέμα να περνάει από διάφορα μαθήματα και ειδικότητες. Για αυτό απαιτείται όλοι οι εκπαιδευτικοί να είναι επιμορφωμένοι και να στηρίζονται σε συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό, που να συμφωνεί στην παιδαγωγική κατεύθυνση.
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση καλύπτει όλο το φάσμα των ηλικιών της εκπαίδευσης και είναι καλό να ξεκινά από πολύ νωρίς, από τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού.
Ολες οι παραπάνω παράμετροι συνυπολογίζονται και βρίσκονται σε ευρύ διάλογο στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι ένα από τα θέματα που συζητούνται. Γιατί η εισαγωγή της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης δεν μπορεί να εισαχθεί στο ελληνικό σχολείο ούτε πρόχειρα ούτε αποσπασματικά. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο επιστημονικό πλαίσιο, που θα διασφαλίζει την ορθή προσέγγιση του ζητήματος».
Σχέδιο «Πελαργός» και σεξουαλική διάπλασις των παίδων
Τα γυαλιά βάζουν οι Βρετανοί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, συμπεριλαμβάνοντας ως υποχρεωτικό το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στο νηπιαγωγείο! Την ίδια ώρα αντίστοιχη πρόταση που θα την ονομάζαμε ως σχέδιο «Πελαργός» για τους μαθητές του δημοτικού στη χώρα μας παραμένει κλειδωμένη στα συρτάρια του υπουργείου Παιδείας, καθώς οι αρμόδιοι φοβούνται μην επαναληφθεί ο σάλος με το βιβλίο Ιστορίας της Εκτης Δημοτικού. Κι όλα αυτά παρότι 18μελής ομάδα ειδικών, με επικεφαλής το νευρολόγο-ψυχίατρο Αθανάσιο Ασκητή, έχει συντάξει στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος ειδικά τετράδια για τους μαθητές και τα αντίστοιχα εγχειρίδια των δασκάλων, με θέμα «Ψυχική Υγεία και Σεξουαλική Αγωγή». Οπως μάλιστα αναφέρει ο ΕΤ σε προ διετίας δημοσίευμά του, το υπουργείο επρόκειτο να συμπεριλάβει φέτος το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής με τα συγκεκριμένα βιβλία στα σχολεία. Ωστόσο ούτε αυτό έγινε ούτε τα εγχειρίδια έφτασαν ποτέ στα χέρια των δασκάλων, όπως επιβεβαιώνει η εκπαιδευτικός Ελένη Ντ.: «Δεν έχω δει ποτέ τα βιβλία του κ. Ασκητή. Στα ελληνικά σχολεία η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ξεκινά στην Πέμπτη Δημοτικού με το ανθρώπινο σώμα και συνεχίζεται στην Πρώτη και την Τρίτη Γυμνασίου με το αναπαραγωγικό σύστημα».
Εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας ο Αλέξης Κόπτσης, διευθυντής σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλώνει πως το εγχειρίδιο για τους δασκάλους έχει αποσταλεί στις 58 διευθύνσεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και εξηγεί γιατί δεν έχει ακόμα συμπεριληφθεί το μάθημα της ψυχικής υγείας και σεξουαλικής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα: «Το ζήτημα διχάζει την ελληνική κοινωνία, η οποία αποτελείται από υπέρμαχους του ελεύθερου παιδαγωγικού κλίματος αλλά και συντηρητικούς πυρήνες, που θα αντιδρούσαν σε μια τέτοια εξέλιξη.
Οφείλουμε να σεβαστούμε όλες τις πλευρές και να προσεγγίσουμε το θέμα με ιδιαίτερη ευαισθησία». Ισως γι’ αυτό τα εγχειρίδια μαζεύουν σκόνη στα συρτάρια των διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Και ενώ τα Ελληνόπουλα πηγαίνουν στην Πρώτη Δημοτικού νομίζοντας πως τα παιδιά τα φέρνει ο πελαργός, οι συμμαθητές τους στη γηραιά Αλβιώνα έχουν ήδη ξεκινήσει ένα χρόνο πριν (δηλαδή από πέντε ετών) την ειδική διδασκαλία που τους βοηθά να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές στο σώμα τους.
Στην ηλικία των εννέα ετών θα διδαχθούν τις συναισθηματικές και φυσικές μεταβολές που βιώνουν μεγαλώνοντας, ενώ στα έντεκα θα μάθουν για την αναπαραγωγική διαδικασία και πώς να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους στο δύσκολο στάδιο της εφηβείας. «Παράλληλα στο γυμνάσιο θα συμπεριληφθούν υποχρεωτικά μαθήματα για το σεξ και την αντισύλληψη, σε μια προσπάθεια να περιοριστούν οι ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες στην εφηβεία που έχουν λάβει διαστάσεις επιδημίας στην Αγγλία», επισημαίνει ο sir Alasdair Macdonald, ιθύνων νους της επιτροπής που προωθεί τη βρετανική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Η επιστημονική κοινότητα της χώρας μας εγκρίνει την κίνηση των Βρετανών και θεωρεί ότι κάτι ανάλογο πρέπει να γίνει στα ελληνικά σχολεία. Εκπροσωπώντας τους καθ’ ύλην αρμοδίους η εκπαιδευτικός Ελένη Ντ. δηλώνει ότι θα αντιμετώπιζε θετικά το όλο εγχείρημα, αρκεί να το δίδασκαν ειδικοί και όχι οι δάσκαλοι.
Υπέρμαχος των Βρετανών εμφανίζεται και ο Πέτρος Δρέττας, χειρουργός-ουρολόγος-ανδρολόγος, που επισημαίνει: «Η έγκαιρη έναρξη της σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο επιβάλλεται στην εποχή μας για πολλούς λόγους. Κατ’ αρχήν τα παιδιά ξεκινούν νωρίτερα τις σεξουαλικές επαφές, ενώ η άγνοια για μεθόδους προφύλαξης και αντισύλληψης οδηγεί όχι μόνο σε ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες στα κοριτσόπουλα, αλλά και σε έξαρση των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων. Σε αυτούς τους κινδύνους πρέπει να προστεθεί ο μοντέρνος πονοκέφαλος από την κακή χρήση του Διαδικτύου.
Δεν υπάρχει 8χρονο που να μη σερφάρει με τις ώρες στο Ιντερνετ εκθέτοντας τον εαυτό του ακόμα και σε παιδική πορνογραφία».
Ωωωωχ! Τα αποσπάσματα από τα τετράδια μου θυμίζουν ακριβώς την "Σεξουαλική Αγωγή για Παιδιά και Εφήβους", εγκυκλοπαίδεια (;) που είχαν αφήσει όλως τυχαίως οι γονείς μου στη βιβλιοθήκη μου, όταν ήμουν μικρός. Ήταν έκδοση του 197κάτι μεταφρασμένη από τα ιταλικά. Και φυσικά, για τους Ιταλούς "επιστήμονες" η ομοφυλοφιλία ήταν "φάση" σεξουαλικής εξερεύνησης, που αν παρέμενε μετά την εφηβεία, ήταν ψυχοπαθολογική διαταραχή. Φοβάμαι. Φοβάμαι πάρα πολύ ότι θα δω τους Έλληνες δασκάλους που γνωρίζω, που κράζουν παιδιά 9 και 10 χρονών κουτσομπολεύοντας στο γραφείο, να διδάσκουν κιόλας τις απόψεις τους!
Εγώ, πάλι, έμαθα "τα δέοντα" από έναν Οικογενειακό Σύμβουλο που είχαν οι δικοί μου στη βιβλιοθήκη του σπιτιού μας.
Περιείχε κυρίως μεταφρασμένα άρθρα αλλά και κάποια ελλήνων ψυχιάτρων, τότε δεν υπήρχαν σεξολόγοι, σχετικά με το τι ΔΕΝ είναι φυσιολογικό. Οπότε καταλαβαίνεις...
Κι έχεις δίκιο ότι ο συνδυασμός Ασκητή και ελλήνων δασκάλων δεν μου φαίνεται να εξασφαλίζει κανενός είδους εγγύηση ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν στο μέλλον.
Δημοσίευση σχολίου