9.5.09

Η "ΠΑΘΗΤΙΚΗ" ΤΟΥ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΙ

Image Hosted by ImageShack.us
Piotr Ilyitch Tchaikovsky
.
Ψάχνοντας στο youtube, έπεσα πάνω στην 6η Συμφωνία, την λεγόμενη "Παθητική"... Όταν ακούω την συμφωνία αυτή, το opus ultimum του Τσαϊκόφσκι, θυμάμαι πάντα την πρώτη φορά που την άκουσα, πριν αρκετά χρόνια. Ήμουν τότε σε μια περίοδο που βρισκόμουν σε άρνηση για τον σεξουαλικό μου προσανατολισμό, φοβούμενος ό,τι φοβούνται όλοι οι gay που δεν το έχουν παραδεχτεί ακόμα ούτε στον ίδιο τους τον εαυτό. Οι φίλοι/φίλες μου γενικά με θεωρούσαν αναίσθητο και γαϊδούρι, γιατί δεν εκδήλωνα ποτέ οποιοδήποτε συναίσθημα. Και πραγματικά, είχα καταφέρει να μη με συγκινεί τίποτα, να μη νιώθω γενικά τίποτα, οι αμυντικοί μου μηχανισμοί είχαν χτυπήσει κόκκινο! Όταν άκουσα την συμφωνία όμως, έσπασα. Στο πρώτο μέρος είχα βουρκώσει, στο τέταρτο είχα ξεσπάσει σε κλάματα. Ήταν η πρώτη φορά που έκλαιγα και ένιωθα κάτι δυνατό ακούγοντας μουσική, χωρίς μάλιστα να φαντάζομαι στο μυαλό μου τις νότες να περνάνε σαν να ήταν το scroll view του Finale ή τους εκτελεστές να παίζουν live.
Ήμουν πεπεισμένος ότι αυτή η μουσική "μιλάει'" ακριβώς για αυτό το θέμα που με βασάνιζε. Ήμουν επίσης σίγουρος ότι και αυτός που την έγραψε είχε βιώσει την ίδια κατάσταση στο πετσί του, και μάλιστα σε πολύ πιο δύσκολες συνθήκες. Το μουσικό μου gaydar είχε αρχίσει να λειτουργεί (δεν είχα ιδέα για την ομοφυλοφιλία του Τσαϊκόφσκι τότε). Λίγες μέρες αργότερα έψαξα και έμαθα για την ομοφυλοφιλία του, τον θάνατό του, για τον οποίον ακόμα τσακώνονται ιστορικοί και μουσικολόγοι αν ήταν αυτοκτονία ή όχι, αλλά και για το "μυστικό πρόγραμμα" της 6ης Συμφωνίας. Κατά πάσα πιθανότητα "πρόγραμμα" όντως υπήρξε, δεν έχουμε όμως καμία απόδειξη ότι είχε σχέση με την ομοφυλοφιλία, υπάρχει μόνο η φήμη ότι το πρόγραμμα αυτό το εκμυστηρεύτηκε ο Τσαϊκόφσκι στον Μόντεστ, τον επίσης ομοφυλόφιλο αδερφό του, και έτσι πέρασε από γενιά σε γενιά. Σύμφωνα με αυτό, η 6η Συμφωνία περιγράφει με τη μουσική τον απαγορευμένο έρωτα μεταξύ δύο ανδρών και το κοινωνικό περιβάλλον που τον αντιμετωπίζει με εχθρότητα και μίσος, βάζοντας συνεχώς εμπόδια που τελικά δεν τον αφήνουν ποτέ να εκπληρωθεί. Δεν ξέρω αν το "μυστικό πρόγραμμα" είναι αλήθεια, αλλά, πραγματικά, ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της μουσικής που μία Συμφωνία τελείωνε με ένα τόσο σπαρακτικό σβήσιμο, σαν να ξεψυχά από την απελπισία. Ο Τσαϊκόφσκι πέθανε/αυτοκτόνησε (;) 9 μέρες μετά την πρεμιέρα του έργου.

(Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο G-Musicology )

Σχετικά με τον Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι διαβάστε επίσης:
Gay Βιβλιογραφία στα ελληνικά: No 345 & No 346

Δεν υπάρχουν σχόλια: