Ο υποκριτικός άθλος του Χάρη Αττώνη
Του Παναγιώτη Σιάνη (topontiki.gr, 8-3-2012)
Ένα πολύ ιδιαίτερο και πολυβραβευμένο έργο, που θέλει τον μοναδικό επί σκηνής ηθοποιό να ενσαρκώνει και τους 40 ρόλους που εμφανίζονται, παίζεται από τα τέλη Ιανουαρίου στην υπόγεια σκηνή του Bios. Το κείμενο περιστρέφεται γύρω από τη συναρπαστική, μυστηριακή και αντιφατική ζωή της Charlotte Von Mahlsdorf, ενός νέου που στην εφηβεία του αποφάσισε να πετάξει τα ανδρικά παντελόνια και το όνομά του Lothar Berfelde και να ζήσει σαν γυναίκα, χωρίς να κάνει όμως καμία προσπάθεια να αποκτήσει «θηλυκά χαρακτηριστικά». Κι όταν κοντά στα 40 του η μητέρα του θα τον ρωτήσει πότε θα αφήσει τα αστεία για να παντρευτεί, η Σαρλότ θα απαντήσει δίνοντας και τον τίτλο του έργου: «I Am My Own Wife» («Εγώ είμαι η σύζυγός μου»).
Το θεατρικό κείμενο που παρακολουθεί με γοργό ρυθμό τη διαδρομή της Charlotte από την «αμαρτωλή» Γερμανία του μεσοπολέμου στη φρίκη του Γ’ Ράιχ, στην κομμουνιστική Ανατολική Γερμανία και στη συνέχεια στην επανένωση των δύο Γερμανιών, προέκυψε από τις απομαγνητοφωνήσεις των συζητήσεων της Charlotte με τον Αμερικανό δημοσιογράφο Doug Wright στη δεκαετία του ’90. Ένα αγόρι που έζησε σαν γυναίκα, μέλος του φασιστικού κόμματος, που δηλώνει ότι στα 15 του σκότωσε μ’ ένα τσεκούρι τον πατέρα του και με την πτώση του Γ’ Ράιχ το σκάει από το αναμορφωτήριο ξεμένοντας στο κομμουνιστικό Ανατολικό Βερολίνο. Εκεί βρίσκεται να μαζεύει αντίκες και οικιακά αντικείμενα όσων έφυγαν στη Δύση, μετατρέποντας την εγκαταλελειμμένη έπαυλη των Mahlsdorf σε μουσείο. Από το ’70 και μετά άρχισε να μαζεύει στα υπόγεια της έπαυλης όλους τους γκέι της πόλης. Όταν η επανενωμένη Γερμανία τη βραβεύσει, θα αρχίσουν οι καταγγελίες ότι ήταν πράκτορας της Στάζι και ότι «εξαγόραζε» την ανοχή των αρχών με αντάλλαγμα πληροφορίες για τους θαμώνες του άτυπου gay bar της.
Όλα αυτά τα καταιγιστικά στοιχεία μιας απίστευτης ζωής δημιουργούν το γοητευτικό υλικό μιας παράστασης που στήθηκε πάνω στον μοναδικό ερμηνευτή Χάρη Αττώνη. Ο σκηνοθέτης Σήφης Βαρδάκης δούλεψε με τον Αττώνη πάνω στις λεπτομέρειες του κειμένου, χωρίς περιττές σκηνοθετικές δεξιοτεχνίες, με στόχο να αναδειχθεί η ουσία και η περσόνα της Charlotte.
Ο Χάρης Αττώνης πραγματοποιεί έναν υποκριτικό άθλο σφραγίζοντας με την «ύποπτη» γλυκύτητα - θηλυκότητα τη Charlotte του. Χωρίς επιτήδευση, χωρίς μανιέρες, χωρίς να κραυγάζει τον τραβεστισμό της, την υποδύεται λιτά, περιεκτικά, φωτίζοντας όλες τις αντιφάσεις, τα κενά, τα ρήγματα της αλλοπρόσαλλης ζωής της. Ο Χάρης Αττώνης κατορθώνει να περνάει μέσα σε δευτερόλεπτα σ’ όλους τους υπόλοιπους ρόλους, κάνοντας εντελώς διακριτές τις προσωπικότητές τους, χωρίς να μπερδεύει τον θεατή, ακόμα και όταν εξελίσσεται στη σκηνή ένας γρήγορος και κοφτός «διάλογος». Το κείμενο έτσι κι αλλιώς είναι μια άσκηση δεξιοτεχνίας για ηθοποιό - ρολίστα σε μια παράσταση που δεν σε αφήνει δευτερόλεπτο να «φύγεις» από εκεί. Στα συν της παράστασης τα σκηνικά της νέας και πολλά υποσχόμενης εικαστικού Ρεβέκκας Μουστάκη - Ζέη, που εκπλήσσουν με τη λεπτομερή αποτύπωσή τους.
Info: Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως 3 Απριλίου. Bios, Πειραιώς 85, τηλ.: 210 3425335.
Του Παναγιώτη Σιάνη (topontiki.gr, 8-3-2012)
Ένα πολύ ιδιαίτερο και πολυβραβευμένο έργο, που θέλει τον μοναδικό επί σκηνής ηθοποιό να ενσαρκώνει και τους 40 ρόλους που εμφανίζονται, παίζεται από τα τέλη Ιανουαρίου στην υπόγεια σκηνή του Bios. Το κείμενο περιστρέφεται γύρω από τη συναρπαστική, μυστηριακή και αντιφατική ζωή της Charlotte Von Mahlsdorf, ενός νέου που στην εφηβεία του αποφάσισε να πετάξει τα ανδρικά παντελόνια και το όνομά του Lothar Berfelde και να ζήσει σαν γυναίκα, χωρίς να κάνει όμως καμία προσπάθεια να αποκτήσει «θηλυκά χαρακτηριστικά». Κι όταν κοντά στα 40 του η μητέρα του θα τον ρωτήσει πότε θα αφήσει τα αστεία για να παντρευτεί, η Σαρλότ θα απαντήσει δίνοντας και τον τίτλο του έργου: «I Am My Own Wife» («Εγώ είμαι η σύζυγός μου»).
Το θεατρικό κείμενο που παρακολουθεί με γοργό ρυθμό τη διαδρομή της Charlotte από την «αμαρτωλή» Γερμανία του μεσοπολέμου στη φρίκη του Γ’ Ράιχ, στην κομμουνιστική Ανατολική Γερμανία και στη συνέχεια στην επανένωση των δύο Γερμανιών, προέκυψε από τις απομαγνητοφωνήσεις των συζητήσεων της Charlotte με τον Αμερικανό δημοσιογράφο Doug Wright στη δεκαετία του ’90. Ένα αγόρι που έζησε σαν γυναίκα, μέλος του φασιστικού κόμματος, που δηλώνει ότι στα 15 του σκότωσε μ’ ένα τσεκούρι τον πατέρα του και με την πτώση του Γ’ Ράιχ το σκάει από το αναμορφωτήριο ξεμένοντας στο κομμουνιστικό Ανατολικό Βερολίνο. Εκεί βρίσκεται να μαζεύει αντίκες και οικιακά αντικείμενα όσων έφυγαν στη Δύση, μετατρέποντας την εγκαταλελειμμένη έπαυλη των Mahlsdorf σε μουσείο. Από το ’70 και μετά άρχισε να μαζεύει στα υπόγεια της έπαυλης όλους τους γκέι της πόλης. Όταν η επανενωμένη Γερμανία τη βραβεύσει, θα αρχίσουν οι καταγγελίες ότι ήταν πράκτορας της Στάζι και ότι «εξαγόραζε» την ανοχή των αρχών με αντάλλαγμα πληροφορίες για τους θαμώνες του άτυπου gay bar της.
Όλα αυτά τα καταιγιστικά στοιχεία μιας απίστευτης ζωής δημιουργούν το γοητευτικό υλικό μιας παράστασης που στήθηκε πάνω στον μοναδικό ερμηνευτή Χάρη Αττώνη. Ο σκηνοθέτης Σήφης Βαρδάκης δούλεψε με τον Αττώνη πάνω στις λεπτομέρειες του κειμένου, χωρίς περιττές σκηνοθετικές δεξιοτεχνίες, με στόχο να αναδειχθεί η ουσία και η περσόνα της Charlotte.
Ο Χάρης Αττώνης πραγματοποιεί έναν υποκριτικό άθλο σφραγίζοντας με την «ύποπτη» γλυκύτητα - θηλυκότητα τη Charlotte του. Χωρίς επιτήδευση, χωρίς μανιέρες, χωρίς να κραυγάζει τον τραβεστισμό της, την υποδύεται λιτά, περιεκτικά, φωτίζοντας όλες τις αντιφάσεις, τα κενά, τα ρήγματα της αλλοπρόσαλλης ζωής της. Ο Χάρης Αττώνης κατορθώνει να περνάει μέσα σε δευτερόλεπτα σ’ όλους τους υπόλοιπους ρόλους, κάνοντας εντελώς διακριτές τις προσωπικότητές τους, χωρίς να μπερδεύει τον θεατή, ακόμα και όταν εξελίσσεται στη σκηνή ένας γρήγορος και κοφτός «διάλογος». Το κείμενο έτσι κι αλλιώς είναι μια άσκηση δεξιοτεχνίας για ηθοποιό - ρολίστα σε μια παράσταση που δεν σε αφήνει δευτερόλεπτο να «φύγεις» από εκεί. Στα συν της παράστασης τα σκηνικά της νέας και πολλά υποσχόμενης εικαστικού Ρεβέκκας Μουστάκη - Ζέη, που εκπλήσσουν με τη λεπτομερή αποτύπωσή τους.
Info: Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως 3 Απριλίου. Bios, Πειραιώς 85, τηλ.: 210 3425335.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου