17.10.10

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ (1923-2010)

Ο Γιάννης Δαλιανίδης ήταν Έλληνας σκηνοθέτης και σεναριογράφος, από τους πιο εμπορικούς του Ελληνικού κινηματογράφου. Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη στις 31 Δεκεμβρίου του 1923 και μεγάλωσε από θετούς γονείς. Ξεκίνησε την καριέρα του ως χορευτής και χορογράφος χρησιμοποιώντας το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Γιάννης Νταλ». Από το 1958 άρχισε να γράφει σενάρια για κινηματογραφικές ταινίες. Το πρώτο του σενάριο ήταν για την ταινία «Το Τρελοκόριτσο». Την σκηνοθετική του καριέρα την ξεκίνησε το 1959 με την ταινία «η Μουσίτσα» και ακολούθησε την ίδια χρονιά η ταινία «Λαός και Κολωνάκι». Το 1961 ξεκίνησε η συνεργασία του με την Φίνος Φιλμς με την ταινία «Ο Κατήφορος». Η ταινία σημείωσε μεγάλη επιτυχία και η καριέρα του Δαλιανίδη εκτινάχτηκε. Ακολούθησε η δημιουργία μιας σειράς ταινιών, κυρίως Μιούζικαλ, ένα είδος στο οποίο διακρίθηκε ιδιαίτερα. Συνολικά έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 60 ταινίες, στις περισσότερες από τις οποίες έχει γράψει το σενάριο ο ίδιος. Από την δεκαετία του 1970 εργάστηκε και στην τηλεόραση δημιουργώντας αρκετές τηλεοπτικές σειρές, οι περισσότερες απ' τις οποίες σημείωσαν μεγάλη επιτυχία. Πέθανε το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010 σε ηλικία 87 ετών (el.wikipedia.org)
.
.
O ελληνικός κινηματογράφος, χωρίζεται σε πριν και μετά τον Γιάννη Δαλιανίδη. Η πρόταση αποδίδει απόλυτα το μέγεθος του ακούραστου Ελληνα κινηματογραφιστή. Και αυτό επειδή είναι, αδιαμφισβήτητα, ο σκηνοθέτης που τον σημάδεψε βαθύτερα και οριοθέτησε τα βασικά χαρακτηριστικά του.
O Δαλιανίδης, είναι ένας δημιουργός πολυσχιδής, πολύπλευρος και εξαιρετικά παραγωγικός. Ασχολήθηκε στην μακρά και πλούσια πορεία του με όλα τα κινηματογραφικά είδη ανεξαιρέτως: το δράμα, την κωμωδία, το μιούζικαλ, το αστυνομικό θρίλερ, βάζοντας σε όλα την προσωπική σφραγίδα του, αφήνοντας ανεξίτηλο το κινηματογραφικό του στίγμα.
Πάνω απ' όλα όμως, η σπουδαιότητά του βασίζεται στο γεγονός ότι με το μαγικό ραβδί του, άλλαξε τους χρόνους και τους ρυθμούς του σινεμά στη χώρα μας, μεταλαμπαδεύοντας την αμερικάνικη φιλοσοφία του 'κινηματογράφου του είδους'. Το κοινό τον εγκολπώθηκε -στα χρόνια του '60, η υπογραφή του μετρούσε όσο της Bουγιουκλάκη- και πολύ σύντομα το πλείστο των συναδέλφων του.
Tο στιλ Δαλιανίδη -ακίνητα πλάνα, τραγούδια, χοροί, στιλιζαρισμένες πόζες- έκανε πάταγο, κατέστησε τις ταινίες του αναγνωρίσιμες και διαχρονικές σε βαθμό που τις απολαμβάνει κάθε ηλικία, φύλο οποιασδήποτε εποχής.
(filmfestival.gr)

Το τρίτο στεφάνι (1995)

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Φιλμογραφία

1.Η μουσίτσα (1959)
2.Λαός και Κολωνάκι (1959)
3.Ένας βλάκας και μισός (1959)
4.Χριστίνα (1960)
5.Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος (1960)
6.Κρουαζιέρα στη Ρόδο (1960)
7.Ο σκληρός άντρας (1961)
8.Ο Κατήφορος (1961)
9.Ζητείται ψεύτης (1961)
10.Ο Δήμος από τα Τρίκαλα (1962)
11.Ο ατσίδας (1962)
12.Νόμος 4000 (1962)
13.Μερικοί το προτιμούν κρύο (1962)
14.Η κυρία του κυρίου (1962)
15.Χωρίς ταυτότητα (1963)
16.Ένα κορίτσι για δύο (1963)
17.Ίλιγγος (1963)
18.Η ψεύτρα (1963)
19.Οι κληρονόμοι (1964)
20.Κάτι να καίει (1964)
21.Η χαρτοπαίχτρα (1964)
22.Εγωισμός (1964)
23.Τέντυ μπόυ αγάπη μου (1965)
24.Κορίτσια για φίλημα (1965)
25.Ιστορία μιας ζωής (1965)
26.Ένα έξυπνο έξυπνο μούτρο (1965)
27.Ραντεβού στον αέρα (1966)
28.Οι θαλασσιές οι χάντρες (1966)
29.Ο ξυπόλυτος πρίγκηψ (1966)
30.Η Στεφανία (1966)
31.Δάκρυα για την Ηλέκτρα (1966)
32.Νύχτα γάμου (1967)
33.Γαμπρός απ' το Λονδίνο (1967)
34.Το παρελθόν μιας γυναίκας (1968)
35. Όλγα αγάπη μου (1968)
36. Ο ψεύτης (1968)
37. Ο Μικές παντρεύεται (1968)
38. Μια κυρία στα μπουζούκια (1968)
39. Ένας ιππότης για τη Βασούλα (1968)
40. Γοργόνες και μάγκες (1968)
41. Το ανθρωπάκι (1969)
42. Όταν η πόλη πεθαίνει (1969)
43. Ο γόης (1969)
44. Ξύπνα Βασίλη (1969)
45. Η Παριζιάνα (1969)
46. Γυμνοί στο δρόμο (1969)
47. Μια τρελή τρελή σαραντάρα (1970)
48. Το κοροϊδάκι της πριγκηπέσσας (1971)
49. Ο κατεργάρης (1971)
50. Ο επαναστάτης ποπολάρος (1971)
51. Μια Ελληνίδα στο χαρέμι (1971)
52. Μαριχουάνα στοπ (1971)
53. Ο μάγκας με το τρίκυκλο (1972)
54. Ο εχθρός του λαού (1972)
55. Η αμαρτία της ομορφιάς (1972)
56. Η Μαρία της σιωπής (1973)
57. Έικοσι γυναίκες κι εγώ (1973)
58. Οι εραστές του ονείρου (1974)
59. Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται (1977)
60. Τα τσακάλια (1981)
61. Η στροφή (1982)
62. Βασικά καλησπέρα σας (Οι ραδιοπειρατές) (1982)
63. Οι επικίνδυνοι (1983)
64. Καμικάζι αγάπη μου (1983)
65. Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ (1984)
66. Περάστε φιλήστε τελειώσατε (1986)
67. Μπανάνες (1987)
68. Ισόβια (1987)

Ανώνυμος είπε...

Τηλεοπτικές σειρές
Το λούνα παρκ, (ΕΡΤ) 1974-1981
Τα Ανάποδα (ΕΡΤ, 1981, δεν προβλήθηκε λόγω αλλαγής της διοίκησης)
Τα καθημερινά (ΕΡΤ1) 1983-1984
Τα λιονταράκια (ΕΡΤ1) 1985
Οδός Ανθέων, (ΕΡΤ1) 1987 -1988
Το ρετιρέ, (MEGA Channel) 1990-1992
Οι μικρομεσαίοι, (MEGA Channel) 1992-1993
Στραβά και ανάποδα, (MEGA Channel) 1993-1994
Αραχτοί και λάιτ, (ANT1) 1994
Το τρίτο στεφάνι, (ANT1) 1995
Το χρώμα του φεγγαριού, (ANT1) 1996
Απιστίες, ΑΝΤ1 1998
Μικρές αμαρτίες 1999

Ανώνυμος είπε...

Γιάννης Δαλιανίδης (Στιχουργός)

Press Conference - Μίμης Πλέσσας
Άνοιξε, άνοιξε - Μίμης Πλέσσας
Γλυκιά ζωή - Μίμης Πλέσσας
Γραμμόφωνο, ραδιόφωνο, τηλεόραση - Μίμης Πλέσσας
Δυο αδερφάκια είμαστε - Μίμης Πλέσσας
Είμαι γυναίκα του γλεντιού - Μίμης Πλέσσας
Έχω στενάχωρη καρδιά - Μίμης Πλέσσας
Η μοδίστρα - Μίμης Πλέσσας
Η Φλώρα - Μίμης Πλέσσας
Θέλω πολύ - Μίμης Πλέσσας
Μένουμε πάντα παιδιά - Μίμης Πλέσσας
Μια με θέλεις μια με διώχνεις -Μίμης Πλέσσας
Πόνο στον πόνο τα σκαλιά - Μίμης Πλέσσας
Σαν ξημερώνει Κυριακή - Μίμης Πλέσσας
Φεύγουν τα χρόνια - Μίμης Πλέσσας

ruth_less είπε...

Άφησε πολλά στο πέρασμά του... μα πάνω απ΄όλα Ανθρωπιά και όμορφες αναμνήσεις σε όσους τον γνώρισαν.

Καλό του ταξίδι!

Ανώνυμος είπε...

Συλλυπητήριο μήνυμα για τον θάνατο του Γιάννη Δαλιανίδη εκδόθηκε από την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Το μήνυμα έχει ως εξής: «Η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού εκφράζει τη θλίψη της για το θάνατο του Γιάννη Δαλιανίδη. Ο Γιάννης Δαλιανίδης υπήρξε διορατικός, καλλιτεχνικά ελεύθερος και προοδευτικός, διαμορφώνοντας όσο λίγοι, την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Η πίστη του προς τους νέους δημιουργούς και η συμβολή του στην αισθητική της 7ης Τέχνης που με τόση αγάπη υπηρέτησε, ανέδειξε τον χώρο του σινεμά σε πηγή καλλιτεχνικής έξαρσης, σε εποχές δύσκολες, όπως ήταν οι δεκαετίες του ‘50 και του ‘60. Ο Γιάννης Δαλιανίδης θα παραμείνει τόσο επίκαιρος και τόσο ζωντανός όσο και οι ταινίες του, που έχουν κατακτήσει ξεχωριστή θέση στην καρδιά και στη ζωή των Ελλήνων».

Ανώνυμος είπε...

Εδωσε πολλα ο Γιαννης Δαλιανιδης. Ας ειναι ελαφρυ το χωμα που τον σκεπαζει.