Συζητείται ένα σύμφωνο ανάμεσα στην άτυπη συμβίωση και στον πολιτικό γάμο
ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ
.
Τέσσερις μήνες μετά την ανακοίνωση του προέδρου του ΠαΣοΚ κ. Γ. Παπανδρέου στην Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου ότι το κόμμα του ετοιμάζει πρόταση νόμου για το «σύμφωνο συμβίωσης», το κείμενο ολοκληρώθηκε. Η παρουσίαση θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη, από την Κίνηση «Κάθε μέρα πολίτης» σε συνεργασία με τον Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Κοινωνικής Ενταξης, Πολιτικής Ασύλου και Μετανάστευσης και τη Γραμματεία Διεθνών Σχέσεων του ΠαΣοΚ. H πρόταση αποτελεί μια «δέσμη ιδεών, οι οποίες θα τεθούν προς συζήτηση, δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί πλήρως από το κόμμα», διευκρινίζει η κυρία Μαριλένα Κοππά, υπεύθυνη του Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΠαΣοΚ. Στόχος της πρότασης είναι ο εκσυγχρονισμός και η απλούστευση του θεσμού του γάμου, όπως υπαγορεύονται από τις αλλαγές και τις εξελίξεις στο οικογενειακό δίκαιο και στη ζωή των ανθρώπων. «Αυτό που έχει σημασία να γίνει κατανοητό» παρατηρεί η κυρία Κοππά «είναι ότι δεν προσπαθούμε να λύσουμε το πρόβλημα των ομοφυλόφιλων αλλά να δούμε με μια νέα ματιά τον θεσμό του γάμου. H πρόταση πιστεύω ότι είναι απόλυτα μετριοπαθής, αν μάλιστα τη συγκρίνει κανείς με τις εξελίξεις πάνω στο θέμα αυτό σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το "σύμφωνο συμβίωσης" που προτείνουμε είναι ένας θεσμός ανάμεσα στην άτυπη συμβίωση και στον γάμο».
Τέσσερις μήνες μετά την ανακοίνωση του προέδρου του ΠαΣοΚ κ. Γ. Παπανδρέου στην Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου ότι το κόμμα του ετοιμάζει πρόταση νόμου για το «σύμφωνο συμβίωσης», το κείμενο ολοκληρώθηκε. Η παρουσίαση θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη, από την Κίνηση «Κάθε μέρα πολίτης» σε συνεργασία με τον Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Κοινωνικής Ενταξης, Πολιτικής Ασύλου και Μετανάστευσης και τη Γραμματεία Διεθνών Σχέσεων του ΠαΣοΚ. H πρόταση αποτελεί μια «δέσμη ιδεών, οι οποίες θα τεθούν προς συζήτηση, δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί πλήρως από το κόμμα», διευκρινίζει η κυρία Μαριλένα Κοππά, υπεύθυνη του Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΠαΣοΚ. Στόχος της πρότασης είναι ο εκσυγχρονισμός και η απλούστευση του θεσμού του γάμου, όπως υπαγορεύονται από τις αλλαγές και τις εξελίξεις στο οικογενειακό δίκαιο και στη ζωή των ανθρώπων. «Αυτό που έχει σημασία να γίνει κατανοητό» παρατηρεί η κυρία Κοππά «είναι ότι δεν προσπαθούμε να λύσουμε το πρόβλημα των ομοφυλόφιλων αλλά να δούμε με μια νέα ματιά τον θεσμό του γάμου. H πρόταση πιστεύω ότι είναι απόλυτα μετριοπαθής, αν μάλιστα τη συγκρίνει κανείς με τις εξελίξεις πάνω στο θέμα αυτό σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το "σύμφωνο συμβίωσης" που προτείνουμε είναι ένας θεσμός ανάμεσα στην άτυπη συμβίωση και στον γάμο».
Στην αιτιολογική έκθεση, που συνοδεύει την πρόταση, επισημαίνεται ότι στην Ελλάδα διαγράφεται μια νέα πραγματικότητα, καθώς ο αριθμός των ελεύθερων ενώσεων και των ανύπαντρων μητέρων αυξάνεται και ο γάμος δεν συνιστά πλέον αναγκαία συνθήκη για τη δημιουργία οικογένειας. Οι έννοιες της οικογένειας και του γάμου, όπως τις καθιερώνει το Σύνταγμα (άρθρο 21 παρ. 1), δεν είναι στατικές, αλλά μεταβάλλονται. Παράλληλα αυξάνεται ο αριθμός των σεξουαλικά «διαφορετικών», οι οποίοι, ενώ έχουν επιβάλει την παρουσία τους στην ελληνική κοινωνία, δεν απολαμβάνουν την ισοπολιτεία. Διαπιστώνεται επίσης η καθυστέρηση του έλληνα νομοθέτη να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη ρύθμιση των ελεύθερων ενώσεων, τη στιγμή που όλοι οι κοινωνικοί εταίροι της Ελλάδας, με εξαίρεση την Ιταλία, έχουν ψηφίσει σχετικούς νόμους για την αναγνώριση των δικαιωμάτων των συμβιούντων σε ελεύθερες ενώσεις.
* Αμφιβολίες στελεχών
Από την πρώτη στιγμή που ανακινήθηκε το θέμα αυτό, αρκετά στελέχη του ΠαΣοΚ εξέφρασαν τις αμφιβολίες τους για τη σκοπιμότητα μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, και μάλιστα σε μια εποχή με έντονα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα. «Εμείς δεν είπαμε ποτέ ότι αυτό είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας. Θεωρούμε όμως ότι είναι ένα βήμα προς τον εκσυγχρονισμό. Επιπλέον, δεν αποκλείεται διάφορα θέματα να προχωρούν παράλληλα, ανάλογα με το ειδικό βάρος που έχει το καθένα» επισημαίνει η κυρία Κοππά. Στην πρόταση αντιδρούν και ορισμένες ενώσεις ομοφυλόφιλων επιμένοντας στο δικαίωμα για πολιτικό γάμο.
* Οι ρυθμίσεις και τα ήθη
Για την κατάρτιση της πρότασης η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΠαΣοΚ έλαβε υπόψη τις σχετικές ρυθμίσεις των κυριότερων ευρωπαϊκών χωρών αλλά και τα ήθη της χώρας μας. Το «σύμφωνο συμβίωσης» παρέχει στα ετερόφυλα ζευγάρια που ζουν μαζί επί πολλά έτη, και δεν επιθυμούν να παντρευτούν, την εξασφάλιση των ατομικών και των κοινωνικών δικαιωμάτων τους, τα οποία τα δικαστήρια αρνούνται επίμονα να αναγνωρίσουν (ειδικά στο πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης, της συνταξιοδότησης και της κληρονομικής διαδοχής). Στα ομόφυλα ζευγάρια θα υπάρχει πλήρης εξομοίωση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους, όπως και στους συζύγους από γάμο, εκτός από το δικαίωμα στην υιοθεσία. «Πιστεύουμε» αναφέρουν οι συντάκτες της πρότασης «ότι ήρθε η ώρα να συζητηθεί, και στη χώρα μας, ένας νέος και σύγχρονος θεσμός που θα ανταποκρίνεται και θα καλύπτει τις ανάγκες όλων των πολιτών. Πιστεύουμε ότι αυτός ο σύγχρονος θεσμός πρέπει να λάβει τη μορφή ενός Συμφώνου Συμβίωσης που θα θέτει τέρμα σε δυσμενείς και άδικες διακρίσεις, θα λαμβάνει υπόψη και θα αποκαθιστά την ισοπολιτεία όλων των πολιτών, ανεξαρτήτως θρησκεύματος, φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ιδεολογικής τοποθέτησης».
* Αμφιβολίες στελεχών
Από την πρώτη στιγμή που ανακινήθηκε το θέμα αυτό, αρκετά στελέχη του ΠαΣοΚ εξέφρασαν τις αμφιβολίες τους για τη σκοπιμότητα μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, και μάλιστα σε μια εποχή με έντονα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα. «Εμείς δεν είπαμε ποτέ ότι αυτό είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας. Θεωρούμε όμως ότι είναι ένα βήμα προς τον εκσυγχρονισμό. Επιπλέον, δεν αποκλείεται διάφορα θέματα να προχωρούν παράλληλα, ανάλογα με το ειδικό βάρος που έχει το καθένα» επισημαίνει η κυρία Κοππά. Στην πρόταση αντιδρούν και ορισμένες ενώσεις ομοφυλόφιλων επιμένοντας στο δικαίωμα για πολιτικό γάμο.
* Οι ρυθμίσεις και τα ήθη
Για την κατάρτιση της πρότασης η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΠαΣοΚ έλαβε υπόψη τις σχετικές ρυθμίσεις των κυριότερων ευρωπαϊκών χωρών αλλά και τα ήθη της χώρας μας. Το «σύμφωνο συμβίωσης» παρέχει στα ετερόφυλα ζευγάρια που ζουν μαζί επί πολλά έτη, και δεν επιθυμούν να παντρευτούν, την εξασφάλιση των ατομικών και των κοινωνικών δικαιωμάτων τους, τα οποία τα δικαστήρια αρνούνται επίμονα να αναγνωρίσουν (ειδικά στο πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης, της συνταξιοδότησης και της κληρονομικής διαδοχής). Στα ομόφυλα ζευγάρια θα υπάρχει πλήρης εξομοίωση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους, όπως και στους συζύγους από γάμο, εκτός από το δικαίωμα στην υιοθεσία. «Πιστεύουμε» αναφέρουν οι συντάκτες της πρότασης «ότι ήρθε η ώρα να συζητηθεί, και στη χώρα μας, ένας νέος και σύγχρονος θεσμός που θα ανταποκρίνεται και θα καλύπτει τις ανάγκες όλων των πολιτών. Πιστεύουμε ότι αυτός ο σύγχρονος θεσμός πρέπει να λάβει τη μορφή ενός Συμφώνου Συμβίωσης που θα θέτει τέρμα σε δυσμενείς και άδικες διακρίσεις, θα λαμβάνει υπόψη και θα αποκαθιστά την ισοπολιτεία όλων των πολιτών, ανεξαρτήτως θρησκεύματος, φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ιδεολογικής τοποθέτησης».
.
(Αναδημοσίευση από ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 09-04-2006)
6 σχόλια:
τα γνωστά ....
οι του πασόκ που γλείφουν την κάθε μπέμπα μπλάνς αντιδρούν. νομίζω ότι είναι ψίχουλα, δε βλέπω λόγο να μην αποριφθεί συνολικά. έχω την εντύπωση ότι lobbying σε συγκεκριμένους πολιτικούς δε θα είναι αποτελεσματικό, γιατί ζήτημα να είναι 25-30.
νομίζω χρειάζεται συνολική πολιτική πίεση και οργάνωση απο τα κάτω.
πρέπει να ανοίξουμε και την κουβέντα για το pride τον άλλο μήνα.
Δυστυχώς, όπως συνέβη και με τον Συνασπισμό, που μετά τη επερώτηση του περασμένου Δεκεμβρίου στη Βουλή όχι μόνο δεν επανήλθε, αλλά οι gay ενδιαφέροντος ειδήσεις στην ΑΥΓΗ είναι από τότε λιγότερες και από το μέσο όρο των ελληνικών εφημερίδων και συνήθως χωρίς φωτογραφικό υλικό, έτσι και το ΠΑΣΟΚ δεν μοιάζει να ενδιαφέρεται ειλικρινά για το θέμα. Επιπλέον φαίνεται να μην το κατανοεί στις πραγματικές του διαστάσεις, να μην έχει ξεκάθαρες ιδέες κι απόψεις, αλλά ούτε και ανθρώπους για να τις διακινήσουν. Πράγμα που επιβεβαιώνουν και οι σχετικές 2-3 διερευνητικές συζητήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα στο διαδίκτυο.
Όσο για τις gay οργανώσεις, αυτές προτιμούν να εφαρμόζουν «μυστική διπλωματία».
Κι επειδή αυτή η μυστικότητα καλύπτει με πέπλο σιωπής ακόμη και το gay pride, το άνοιγμα ενός ιντερνετικού διαλόγου, έστω και μέσω blogs, ίσως να πρόσφερε πολλά. Γιατί με λογική και αισθητική Γένοβας 2001 –να’ σαι σίγουρος - δεν θα φθάσει το πράγμα πολύ μακριά.
ΥΓ. Δεν πιστεύω να μην σου αρέσει η Μπέμπα Μπλανς;
δε νομίζω ότι έχει αισθητική 'γένοβας 2001' το pride. το ζήτημα είναι ότι ας μπούνε όλοι και ας βάλουνε την αισθητική τους. κάτι διάβασα για μη συμμετοχή του βαλλιανάτου πέρσι? ισχύει? και να είναι ήταν απο πρόθεση?
ανέφερες μυστικότητα... απο όσο ξέρω κινείται η ιστορία ανάλογα με τις δυνάμεις που υπάρχουν. όσο περισσότεροι τόσο λιγότερη ’μυστικότητα’.
Μετά το όχι και τόσο ευχάριστο παρασκήνιο της περσινής χρονιάς, δικαιολογημένα ίσως, φέτος επιχειρείται μια άλλη οργανωτική προσέγγιση. Ελπίζω να πετύχει, αλλά, όπως και πέρσι, δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο δύσκολο να υπάρξει ένας ανοιχτός διάλογος π.χ. σχετικά με τα συνθήματα, το πρόγραμμα κλπ. που θα κινητοποιήσει περισσότερο κόσμο από όλη τη χώρα.
Πέρα από μέρα γιορτής, είναι και μέρα διαδήλωσης πολιτικών διεκδικήσεων και ευκαιρία παρουσίασης μιας εικόνας κοινότητας προς τα έξω. Κι στο σημείο αυτό έχω την εντύπωση ότι η μικρότερη συμμετοχή σημαίνει περιορισμένο πλουραλισμό, φτώχεια ιδεών και τελικά λιγότερες ευχάριστες και ερεθιστικές εκπλήξεις. Μακάρι να διαψευσθώ.
ΥΓ. Άσε που έτσι το βάρος και η ευθύνη που αναλογούν στους οργανωτές είναι μεγαλύτερη. Και αμφιβάλλω αν βρεθούν πολλοί να τους πουν έναν καλό λόγο, ένα ευχαριστώ. Ξέρεις πόση αχαριστία υπάρχει.
Koybenta na ginaite dysthxws...
Akoyses gia thn odigia thw EE, sxetika me anagnvrish dikaiwmatvn gay se trites xwres sthn EE, den to epsaxa poly, to anebasa shmera sto blog moy.
Πρόκειται για κάτι ακόμη χειρότερο: για ευκαιρίες παρέμβασης και διεκδίκησης που χάνονται και διάθεση συμμετοχής που εξατμίζεται μ΄αυτά και μ΄αυτά.
Σύγκρινε τη ζωντάνια των ιστολογίων με τα αραχνιασμένα "επίσημα" gay sites και βγάλε συμπέρασμα.
Την οδηγία τη διάβασα μόλις τώρα στο μπλογκ σου. Θα ψάξω για περισσότερες πληροφορίες, γιατί εδώ μπορεί να υπάρχει "ψωμί"
Δημοσίευση σχολίου