Απόσπασμα από συνέντευξη με τον αντιψυχίατρο Φελίξ Γκουαταρί
ΠΑΟΛΑ: Ποια είναι η γνώμη σου για τις τραβεστί;
ΓΚΟΥΑΤΑΡΙ: Φτάνουμε σήμερα στο σημείο να εκτιμήσουμε (όπως πιστεύω ότι πρέπει να γίνει) ότι η επιθυμία δεν είναι υπόθεση βιολογικής σεξουαλικότητας αλλά είναι κάτι που σχετίζεται πολύ περισσότερο με την καλλιτεχνική δημιουργία, δηλαδή μια μορφή τέχνης της ζωής. Λοιπόν από τη στιγμή αυτή μου φαίνεται ότι το γίγνεσθαι τραβεστί είναι από τις πιο ολοκληρωμένες μορφές αυτής της τέχνης.
ΠΑΟΛΑ: Όπως λένε οι γυναίκες ότι το μέλλον είναι θηλυκό θα μπορούσα τότε να πω κι εγώ ότι το μέλλον είναι τραβεστί;
ΓΚΟΥΑΤΑΡΙ: Υπάρχει για όλους θέση στο μέλλον.
ΠΑΟΛΑ: Πότε θα έλθει επιτέλους αυτό το μέλλον… Έχει διατυπωθεί ότι ο τραβεστί λόγω της απόλυτης περιθωριακής του εικόνας είναι δυνάμει επαναστατικός. Τι γνώμη έχετε γι’ αυτό.
ΓΚΟΥΑΤΑΡΙ: Πιστεύω ότι το ζήτημα δεν μπορεί να τεθεί με αυτούς τους όρους. Ένας τραβεστί μπορεί να είναι κομφορμιστής, αντιδραστικός, φασίστας ή μπορεί να προτρέπει σε μια επαναστατική διαδικασία, πράγμα που θα τον κάνει να περάσει από την μια εκλογή στην άλλη. Ο λόγος είναι ότι η σεξουαλική του παρόρμηση τον οδηγεί είτε σε μια παγίωση της κυρίαρχης τάξης μέσα από πλάγιες οδούς είτε αντίθετα τον προτρέπει σε δημιουργικές διαδικασίες ζωής και επιθυμίας. Αυτές οι ίδιες οι διαδικασίες θα έχουν την δυνατότητα να συναρθρωθούν με άλλες στις οποίες δίνω τον χαρακτηρισμό της μοριακής επανάστασης.
ΠΑΟΛΑ: Ποια είναι η γνώμη σου για τις τραβεστί;
ΓΚΟΥΑΤΑΡΙ: Φτάνουμε σήμερα στο σημείο να εκτιμήσουμε (όπως πιστεύω ότι πρέπει να γίνει) ότι η επιθυμία δεν είναι υπόθεση βιολογικής σεξουαλικότητας αλλά είναι κάτι που σχετίζεται πολύ περισσότερο με την καλλιτεχνική δημιουργία, δηλαδή μια μορφή τέχνης της ζωής. Λοιπόν από τη στιγμή αυτή μου φαίνεται ότι το γίγνεσθαι τραβεστί είναι από τις πιο ολοκληρωμένες μορφές αυτής της τέχνης.
ΠΑΟΛΑ: Όπως λένε οι γυναίκες ότι το μέλλον είναι θηλυκό θα μπορούσα τότε να πω κι εγώ ότι το μέλλον είναι τραβεστί;
ΓΚΟΥΑΤΑΡΙ: Υπάρχει για όλους θέση στο μέλλον.
ΠΑΟΛΑ: Πότε θα έλθει επιτέλους αυτό το μέλλον… Έχει διατυπωθεί ότι ο τραβεστί λόγω της απόλυτης περιθωριακής του εικόνας είναι δυνάμει επαναστατικός. Τι γνώμη έχετε γι’ αυτό.
ΓΚΟΥΑΤΑΡΙ: Πιστεύω ότι το ζήτημα δεν μπορεί να τεθεί με αυτούς τους όρους. Ένας τραβεστί μπορεί να είναι κομφορμιστής, αντιδραστικός, φασίστας ή μπορεί να προτρέπει σε μια επαναστατική διαδικασία, πράγμα που θα τον κάνει να περάσει από την μια εκλογή στην άλλη. Ο λόγος είναι ότι η σεξουαλική του παρόρμηση τον οδηγεί είτε σε μια παγίωση της κυρίαρχης τάξης μέσα από πλάγιες οδούς είτε αντίθετα τον προτρέπει σε δημιουργικές διαδικασίες ζωής και επιθυμίας. Αυτές οι ίδιες οι διαδικασίες θα έχουν την δυνατότητα να συναρθρωθούν με άλλες στις οποίες δίνω τον χαρακτηρισμό της μοριακής επανάστασης.
.
Περιοδικό ΤΟ ΚΡΑΞΙΜΟ, Νο 4, 1983
Περιοδικό ΤΟ ΚΡΑΞΙΜΟ, Νο 4, 1983
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου