To αυθεντικό εξώφυλλο του «Κάρολ» όταν ακόμη λεγόταν «The Price of Salt» και κυκλοφορούσε με ψευδώνυμο
O Τοντ Χέινς σκηνοθετεί την Κέιτ Μπλάνσετ. Και αυτό
είναι από μόνο του συναρπαστικό.
Μανώλης Κρανάκης (flix.gr,
23-5-2013)
O Τοντ Χέινς επιστρέφει στο σινεμά, μετά το τηλεοπτικό
διάλειμμα του «Mildred Pierce», διασκευάζοντας Πατρίσια Χάισμιθ, με
πρωταγωνίστριες την Κέιτ Μπλάνσετ και τη Μία Γουασικόφσκα. Ε, να κάτι για να
περιμένουμε...
Και μόνο η είδηση πως ο
Τοντ Χέινς ετοιμάζει καινούρια ταινία θα αρκούσε για να μας βάλει σε αγωνία. Αν
σε αυτό προσθέσει κανείς πως το πρότζεκτ αφορά τη διασκευή του «Κάρολ» της
Πατρίσια Χάισμιθ και πως σε αυτό θα πρωταγωνιστούν η Κέιτ Μπλάνσετ και η Μία
Γουασικόφσκα, τότε έχουμε όλους τους πιθανούς σωστούς λόγους για να είμαστε
ενθουσιασμένοι.
Το «Κάρολ», το οποίο
κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1951 με πρωτότυπο τίτλο «The Price of Salt»,
αφηγείται την ιστορία δύο γυναικών, της 19χρονης Τερίζ, η οποία νιώθει ιώθει
χαμένη στη σχέση της με τον φίλο της, για τον οποίον νοιάζεται, αλλά δεν νιώθει
ερωτική επιθυμία. Ολα θα αλλάξουν, όμως, όταν η Κάρολ, μια πολύ κομψή
παντρεμένη γυναίκα, κάνει την εμφάνισή της στο πολυκατάστημα όπου δουλεύει η
Τερίζ για να αγοράσει δώρα για την κόρη της. Η Τερίζ θα νιώσει εκείνη τη στιγμή
πως η προσωρινή δουλειά της ως πωλήτριας -ίσως και ολόκληρη η ζωή της- δεν είχε
άλλο σκοπό πέρα απ αυτή την αναπάντεχη συνάντηση. Η ερωτική τους σχέση μέλλει
να εξελιχτεί άλλοτε με ήπιο και διστακτικό τρόπο και άλλοτε βουτηγμένη σε
κρίσεις και αντεγκλήσεις.
Στην πραγματικότητα, το
«Κάρολ» είναι το μοναδικό μυθιστόρημα της Χάισμιθ που δεν πατάει πάνω στο
μοτίβο της αστυνομικής ιστορίας, αλλά και το μοναδικό που όπως ομολόγησε η ίδια
σαράντα χρόνια αργότερα από την κυκλοφορία του εμπνεύστηκε από τις προσωπικές
ιστορίες της συγγραφέως, γνωστής για την ιδιαίτερη αυστηρότητα της μη
δημοσιοποίησης της προσωπικής της ζωής.
Σε επίλογο που προστέθηκε
στην έκδοση του 1992, η Χάισμιθ αναφέρει τη μοναδική συνάντησή της με με τη
γυναίκα που της ενέπνευσε την ιστορία, η οποία, όπως έμαθε χρόνια αργότερα από
την κόρη της, αυτοκτόνησε. Το 1948, όταν μόλις είχε τελειώσει τη γραφή του
πρώτου της μυθιστορήματος, «Ξένοι στο τρένο», το οποίο δεν είχε ακόμα εκδοθεί
και είχε ξεμείνει από λεφτά, αποφασίζει να εργαστεί ως πωλήτρια σε ένα μεγάλο
πολυκατάστημα στο Μανχάταν, στο τμήμα των παιχνιδιών, για τη χριστουγεννιάτικη
περίοδο. Εκεί εμφανίστηκε ένα πρωί μια ξανθιά γυναίκα με γούνινο παλτό, η οποία
έμοιαζε «να αναδίδει φως», και αγόρασε μια κούκλα για την κόρη της. Ηταν μια
συναλλαγή ρουτίνας, όμως όταν η γυναίκα πλήρωσε και έφυγε, η νεαρή τότε Χάισμιθ
αισθάνθηκε ίλιγγο και μια ανάταση, σαν να είχε δει όραμα. Το ίδιο βράδυ έγραψε
την αρχική ιδέα του μυθιστορήματος, αλλά την επόμενη μέρα ξύπνησε με πυρετό που
οφειλόταν στο μικρόβιο της ανεμοβλογιάς και που την ανάγκασε να παραμείνει στο
κρεβάτι και να τελειώσει το μυθιστόρημα.
Για να αποφύγει το
χαρακτηρισμό τής μυθιστοριογράφου βιβλίων με λεσβιακό περιεχόμενο, το «Κάρολ»
εκδόθηκε με ψευδώνυμο, αφού στις αρχές της δεκαετίας του '50 κανείς δεν ήταν
έτοιμος να διαβάσει μια ιστορία για την ερωτική αφύπνιση ενός κοριτσιού για μια
γυναίκα, ειδικά σε ένα βιβλίο που δεν παρουσίαζε το λεσβιακό έρωτα ως κάτι
κακό, παράνομο ή άξιο τιμωρίας.
Αρχικά, το «Κάρολ» θα
σκηνοθετούσε ο Τζον Κρόουλι του «Boy A», αλλά τελικά τα ηνία αναλαμβάνει ο
Χέινς σε σενάριο της θεατρικής συγγραφέως Φίλις Νάγκι σε αυτό που άνετα θα
αποτελέσει μια από τις ταινίες που θα συζητηθούν στο άμεσο μέλλον.
Πιο γρήγορα από το «Κάρολ»
αναμένεται να βγει στις αίθουσες το «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου», βασισμένο
στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ με γυρίσματα στην Ελλάδα και
πρωταγωνιστές τον Βίγκο Μόρτενσεν και την Κίρστεν Ντανστ.
Διαβάστε περισσότερα για το μυθιστόρημα της Π. Χάισμιθ εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου