.
Su Friedrich - Αφιέρωμα στην αμερικανίδα κινηματογραφίστρια - 2-8/11/2006
BIOS & Urban Moccasins
Εβδομαδιαίο αφιέρωμα με 11 ταινίες της Su Friendrich – που συγκαταλέγεται ανάμεσα στους εκπροσώπους του ανεξάρτητου avant-garde αμερικανικού κινηματογράφου των τελευταίων δεκαετιών – θα γίνει στη cinematheque του Bios.
Η Su Friedrich από το 1978 καθιερώθηκε στις Η.Π.Α, τον Καναδά και την Ευρώπη μέσα από περίπου 13 κινηματογραφικές δημιουργίες. Έχει κερδίσει αρκετά σημαντικά βραβεία και διδάσκει κινηματογράφο, μεταξύ άλλων, στο Princeton University.
Οι οργανώτριες του Αφιερώματος, Urban Moccasins, γράφουν: «Το πρώτο έργο της που είδαμε ήταν το Κρυφτό (Hide and Seek), ένα μικρό διαμάντι στο οποίο επεξεργάζεται μαρτυρίες/αφηγήσεις λεσβιών για την παιδική τους ηλικία ενώ συγχρόνως μας βάζει στον κόσμο της Λου, ενός αγοροκόριτσου λίγο πριν την εφηβεία – τότε που η σεξουαλική επιθυμία, τα σώματα και το φύλο τους μπορούν ακόμη να είναι μετέωρα και αδιαφοροποίητα – σαν παιχνίδι: “Γιατρός & ασθενής”. Την ταινία αυτή την έδειξε η Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας στις προβολές της το 2005.
Ο τρόπος που η Friedrich παίρνοντας για υλικό την προσωπική της εμπειρία, την έβγαζε από τα όρια του ατομικού και τη μεταμόρφωνε σε εικόνα και φωνή μιας συλλογικής εμπειρίας, έκρυβε τέτοια τρυφερότητα και δύναμη που μας δημιούργησε έντονα την επιθυμία να μοιραστούμε αυτό που βλέπαμε με άλλους. Δεν είναι μόνο που η Friedrich μιλάει για τις γυναίκες, τη λεσβιακή επιθυμία, το σώμα, τις σχέσεις, την οικογένεια, τον πόλεμο, την εξουσία, την ευθύνη μας στον κόσμο, τα lgbt δικαιώματα. Δεν είναι μόνο που καταφέρνει, χωρίς μεγαλοστομίες, χωρίς μανιφέστα και χωρίς επίδειξη να κάνει επίκαιρο το παλιό φεμινιστικό μότο “το προσωπικό είναι πολιτικό”. Είναι κυρίως που μπορεί να εκτεθεί, να εξομολογηθεί και να παίξει “κάνοντας” τέχνη, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το πώς μπορούμε να διεκδικήσουμε τη φωνή και τη θέση μας στον κόσμο.
Μας ταρακούνησε το πως μπορεί με τόση οικονομία να κάνει μια ριζοσπαστική κριτική στη δυτική κουλτούρα χωρίς να καταγγέλλει, χωρίς να κάνει επίθεση, χωρίς να φλυαρεί. Κοιτάει γύρω της, τον εαυτό της και τον κόσμο και προσπαθεί να οικειοποιηθεί τα σύμβολα και τα νοήματα, να φτιάξει εργαλεία που θα οδηγούν έξω από την απομόνωση και τη μοναξιά. Εκεί που θα συναντήσουμε τους άλλους και τις άλλες, που θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το φόβο του να μην είσαι κάποιος “ξένος”, κάποιος αλλόκοτος, ένα πρόσωπο έξω από τις νόρμες. Η Φρίντριχ μας είπε απαλά και όμορφα πως η δική μας εμπειρία είναι σημαντική και έχει δύναμη. Μα ίσως το μεγαλύτερο μυστικό που μας αποκάλυψε είναι πως τη δύναμη της δικής μας εμπειρίας τη χρειάζονται και οι άλλοι.
Έτσι αποφασίσαμε να πάρουμε μια πρωτοβουλία χωρίς προηγούμενη εμπειρία για το πως στήνονται “αυτά τα πράγματα”. Η δουλειά της μετάφρασης, της επιμέλειας και του υποτιτλισμού έγινε εξ ολοκλήρου από εμάς, ερασιτέχνες αλλά με απαιτήσεις επαγγελματικές, όπως θα άξιζε σε φιλμ που έχουν παιχτεί σε τόσα φεστιβάλ ανά τον κόσμο και έχουν πάρει πάμπολλα σημαντικά βραβεία και διακρίσεις. Η πρωτοβουλία αυτή δεν έχει ως στόχο το κέρδος και η ίδια μας εμπιστεύτηκε, από τόση απόσταση, τη δουλειά της – κάτι που για εμάς επιβεβαίωσε την εντιμότητα που διαβάζαμε στα έργα της. Και έτσι, με την πολύτιμη συνεισφορά της ομάδας του bios, φτάσαμε να έχουμε αυτή την εβδομάδα αφιερωμένη στη Su Friedrich, εδώ στην Αθήνα, ένα μήνα σχεδόν μετά το αφιέρωμα στο έργο της που είχε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένες για αυτή την κατάληξη.
Οι ταινίες But No One και Gently Down the Stream παρουσιάζουν όνειρα της κινηματογραφίστριας. Η αφήγηση των ονείρων γίνεται με την τεχνική χάραξης λέξεων που τρεμοπαίζουν στην οθόνη, ενώ οι εικόνες που συνοδεύουν τις λέξεις ολοκληρώνουν την αισθητική του ονείρου, δημιουργώντας μια μουσική συμφωνία μέσα από την ακολουθία εικόνων και λέξεων, παύσεων και επαναλήψεων.
Το Rules of the Road είναι ένα ποιητικό φιλμ, στο οποίο η ειλικρίνεια και η ευθύτητα της αφήγησης συνδυάζονται με τη συνεχή παρακολούθηση στέισον βάγκον που κυκλοφορούν στους δρόμους της Νέας Υόρκης, διασχίζουν τις γέφυρές και δραπετεύουν σε τοπία της επαρχίας, καταγράφοντας ταυτόχρονα την αμερικανική κοινωνία του 20ου αιώνα, όπου το αμάξι και η κατοχή του συμβολίζουν το όνειρο για ελευθερία, την απόλαυση, την ασφάλεια και την οικογένεια.
Στο Damned if You DonΆt η Friedrich προσπαθώντας να καταγράψει τη σχέση του καθολικισμού με τη γυναικεία σεξουαλικότητα και την καταπίεση, φτιάχνει ένα μωσαϊκό από εμπειρίες που συνδέονται μεταξύ τους με τέλεια αρμονία.
Αντιμέτωπη στην ταινία της The Odds of Recovery, με την έκτη εγχείρησή της και με μια συνεχή ορμονική διαταραχή, η Friedrich στρέφει την κάμερα πάνω σε έναν δύσκολο ασθενή – τον εαυτό της. Ξεκινώντας από την ταλαιπωρία και τους φόβους της καταλήγει να φτιάξει ένα στοχαστικό δοκίμιο πάνω στη θνητότητα και την ανάγκη για απόλυτο έλεγχο.
Πρόγραμμα προβολών:Πέμπτη 2/11, 21:30 Damned if you don't, Sink or swim
Παρασκευή 3/11, 21:30 The odds of recovery, Rules of the road, Gently down the stream, But no one
Σάββατο 4/11, 21:30Sink or swim, The ties that bind
Κυριακή 5/11, 21:30 First comes love, Cool hands, warm hart, Scar tissue, Hide and seek
Δευτέρα 6/11, 21:30 First comes love, Cool hands, warm hart, Scar tissue, The odds of recovery
Τρίτη 7/11, 21:30 The ties that bind, Damned if you don't
Τετάρτη 8/11, 21:30 Hide and seek, Gently down the stream, But no one, Rules of the road
Bios cinematheque: Πειραιώς 84 (210 3425335). Ώρα έναρξης προβολών: 21:30 καθημερινά. Είσοδος: 4 ευρώ ανά ημέρα προβολής
Διοργάνωση: urban moccasins & bios urban_moccasins@yahoo.gr www.sufriedrich.com
BIOS & Urban Moccasins
Εβδομαδιαίο αφιέρωμα με 11 ταινίες της Su Friendrich – που συγκαταλέγεται ανάμεσα στους εκπροσώπους του ανεξάρτητου avant-garde αμερικανικού κινηματογράφου των τελευταίων δεκαετιών – θα γίνει στη cinematheque του Bios.
Η Su Friedrich από το 1978 καθιερώθηκε στις Η.Π.Α, τον Καναδά και την Ευρώπη μέσα από περίπου 13 κινηματογραφικές δημιουργίες. Έχει κερδίσει αρκετά σημαντικά βραβεία και διδάσκει κινηματογράφο, μεταξύ άλλων, στο Princeton University.
Οι οργανώτριες του Αφιερώματος, Urban Moccasins, γράφουν: «Το πρώτο έργο της που είδαμε ήταν το Κρυφτό (Hide and Seek), ένα μικρό διαμάντι στο οποίο επεξεργάζεται μαρτυρίες/αφηγήσεις λεσβιών για την παιδική τους ηλικία ενώ συγχρόνως μας βάζει στον κόσμο της Λου, ενός αγοροκόριτσου λίγο πριν την εφηβεία – τότε που η σεξουαλική επιθυμία, τα σώματα και το φύλο τους μπορούν ακόμη να είναι μετέωρα και αδιαφοροποίητα – σαν παιχνίδι: “Γιατρός & ασθενής”. Την ταινία αυτή την έδειξε η Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας στις προβολές της το 2005.
Ο τρόπος που η Friedrich παίρνοντας για υλικό την προσωπική της εμπειρία, την έβγαζε από τα όρια του ατομικού και τη μεταμόρφωνε σε εικόνα και φωνή μιας συλλογικής εμπειρίας, έκρυβε τέτοια τρυφερότητα και δύναμη που μας δημιούργησε έντονα την επιθυμία να μοιραστούμε αυτό που βλέπαμε με άλλους. Δεν είναι μόνο που η Friedrich μιλάει για τις γυναίκες, τη λεσβιακή επιθυμία, το σώμα, τις σχέσεις, την οικογένεια, τον πόλεμο, την εξουσία, την ευθύνη μας στον κόσμο, τα lgbt δικαιώματα. Δεν είναι μόνο που καταφέρνει, χωρίς μεγαλοστομίες, χωρίς μανιφέστα και χωρίς επίδειξη να κάνει επίκαιρο το παλιό φεμινιστικό μότο “το προσωπικό είναι πολιτικό”. Είναι κυρίως που μπορεί να εκτεθεί, να εξομολογηθεί και να παίξει “κάνοντας” τέχνη, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το πώς μπορούμε να διεκδικήσουμε τη φωνή και τη θέση μας στον κόσμο.
Μας ταρακούνησε το πως μπορεί με τόση οικονομία να κάνει μια ριζοσπαστική κριτική στη δυτική κουλτούρα χωρίς να καταγγέλλει, χωρίς να κάνει επίθεση, χωρίς να φλυαρεί. Κοιτάει γύρω της, τον εαυτό της και τον κόσμο και προσπαθεί να οικειοποιηθεί τα σύμβολα και τα νοήματα, να φτιάξει εργαλεία που θα οδηγούν έξω από την απομόνωση και τη μοναξιά. Εκεί που θα συναντήσουμε τους άλλους και τις άλλες, που θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το φόβο του να μην είσαι κάποιος “ξένος”, κάποιος αλλόκοτος, ένα πρόσωπο έξω από τις νόρμες. Η Φρίντριχ μας είπε απαλά και όμορφα πως η δική μας εμπειρία είναι σημαντική και έχει δύναμη. Μα ίσως το μεγαλύτερο μυστικό που μας αποκάλυψε είναι πως τη δύναμη της δικής μας εμπειρίας τη χρειάζονται και οι άλλοι.
Έτσι αποφασίσαμε να πάρουμε μια πρωτοβουλία χωρίς προηγούμενη εμπειρία για το πως στήνονται “αυτά τα πράγματα”. Η δουλειά της μετάφρασης, της επιμέλειας και του υποτιτλισμού έγινε εξ ολοκλήρου από εμάς, ερασιτέχνες αλλά με απαιτήσεις επαγγελματικές, όπως θα άξιζε σε φιλμ που έχουν παιχτεί σε τόσα φεστιβάλ ανά τον κόσμο και έχουν πάρει πάμπολλα σημαντικά βραβεία και διακρίσεις. Η πρωτοβουλία αυτή δεν έχει ως στόχο το κέρδος και η ίδια μας εμπιστεύτηκε, από τόση απόσταση, τη δουλειά της – κάτι που για εμάς επιβεβαίωσε την εντιμότητα που διαβάζαμε στα έργα της. Και έτσι, με την πολύτιμη συνεισφορά της ομάδας του bios, φτάσαμε να έχουμε αυτή την εβδομάδα αφιερωμένη στη Su Friedrich, εδώ στην Αθήνα, ένα μήνα σχεδόν μετά το αφιέρωμα στο έργο της που είχε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένες για αυτή την κατάληξη.
Οι ταινίες But No One και Gently Down the Stream παρουσιάζουν όνειρα της κινηματογραφίστριας. Η αφήγηση των ονείρων γίνεται με την τεχνική χάραξης λέξεων που τρεμοπαίζουν στην οθόνη, ενώ οι εικόνες που συνοδεύουν τις λέξεις ολοκληρώνουν την αισθητική του ονείρου, δημιουργώντας μια μουσική συμφωνία μέσα από την ακολουθία εικόνων και λέξεων, παύσεων και επαναλήψεων.
Το Rules of the Road είναι ένα ποιητικό φιλμ, στο οποίο η ειλικρίνεια και η ευθύτητα της αφήγησης συνδυάζονται με τη συνεχή παρακολούθηση στέισον βάγκον που κυκλοφορούν στους δρόμους της Νέας Υόρκης, διασχίζουν τις γέφυρές και δραπετεύουν σε τοπία της επαρχίας, καταγράφοντας ταυτόχρονα την αμερικανική κοινωνία του 20ου αιώνα, όπου το αμάξι και η κατοχή του συμβολίζουν το όνειρο για ελευθερία, την απόλαυση, την ασφάλεια και την οικογένεια.
Στο Damned if You DonΆt η Friedrich προσπαθώντας να καταγράψει τη σχέση του καθολικισμού με τη γυναικεία σεξουαλικότητα και την καταπίεση, φτιάχνει ένα μωσαϊκό από εμπειρίες που συνδέονται μεταξύ τους με τέλεια αρμονία.
Αντιμέτωπη στην ταινία της The Odds of Recovery, με την έκτη εγχείρησή της και με μια συνεχή ορμονική διαταραχή, η Friedrich στρέφει την κάμερα πάνω σε έναν δύσκολο ασθενή – τον εαυτό της. Ξεκινώντας από την ταλαιπωρία και τους φόβους της καταλήγει να φτιάξει ένα στοχαστικό δοκίμιο πάνω στη θνητότητα και την ανάγκη για απόλυτο έλεγχο.
Πρόγραμμα προβολών:Πέμπτη 2/11, 21:30 Damned if you don't, Sink or swim
Παρασκευή 3/11, 21:30 The odds of recovery, Rules of the road, Gently down the stream, But no one
Σάββατο 4/11, 21:30Sink or swim, The ties that bind
Κυριακή 5/11, 21:30 First comes love, Cool hands, warm hart, Scar tissue, Hide and seek
Δευτέρα 6/11, 21:30 First comes love, Cool hands, warm hart, Scar tissue, The odds of recovery
Τρίτη 7/11, 21:30 The ties that bind, Damned if you don't
Τετάρτη 8/11, 21:30 Hide and seek, Gently down the stream, But no one, Rules of the road
Bios cinematheque: Πειραιώς 84 (210 3425335). Ώρα έναρξης προβολών: 21:30 καθημερινά. Είσοδος: 4 ευρώ ανά ημέρα προβολής
Διοργάνωση: urban moccasins & bios urban_moccasins@yahoo.gr www.sufriedrich.com
.
(Αναδημοσίευση από το site του 10%)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου