Λίγες
μόνο μέρες μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση ο Λένιν αποποινικοποιεί την
ομοφυλοφιλία και τις αμβλώσεις, που αμφότερες αντιμετωπίζονταν με μεγάλη
αυστηρότητα στην τσαρική Ρωσία.
Στη
συνέχεια ωστόσο ο Στάλιν τις ποινικοποιεί ξανά ενώ ιδιαίτερα η ομοφυλοφιλία,
που αποτελεί το θέμα της παρούσας ανάρτησης, όχι μόνο δεν γίνεται αποδεκτή από
τα περισσότερα κομμουνιστικά καθεστώτα αλλά από την Κούβα του Κάστρο μέχρι τη
Ρουμανία του Τσαουσέσκου και την Κίνα του Μάο Τσετούνγκ διώκεται με πολύ
αυστηρές ποινές, ενίοτε και θάνατο.
Η
ομοφυλοφιλία άλλωστε «είναι προϊόν του καπιταλισμού» είχε
πει σ’ έναν απ’ τους αθάνατους, μονοδιάστατούς της παροξυσμούς κάπου κάποτε η
Αλέκα.
Τα
παρακάτω «διαμαντάκια» ωστόσο δεν είναι εικόνες από βιντάζ γκέι περιοδικό, ούτε
αποτελούν δείγμα μιας κάποιας τυχαίας ακτιβιστικής καμπάνιας που προωθεί την
αποδοχή της ερωτικής συνύπαρξης μεταξύ δύο αντρών με διαφορετική φυλετική
καταγωγή.
Προέρχονται
από αφίσες … κομμουνιστικής προπαγάνδας της Ρωσίας και της Κίνας, οι οποίες
κατά που φαίνεται προωθούσαν με αρκετά … ευφάνταστους οπτικά τρόπους τη μεταξύ
τους συνεργασία.
Όπως
αναφέρει η ιστορικός Melissa Sartore από το Πανεπιστήμιο της West Virginia, η
Ρωσία και η Κίνα είναι δύο εξαιρετικά ομοφοβικές κοινωνίες, αυτό όμως δεν
αποτέλεσε εμπόδιο για τους σχεδιαστές των προπαγανδιστικών αυτών πόστερ να
δημιουργήσουν τόσο απίθανα έργα τέχνης.
Η
σωματική επαφή που υπογραμμίζεται στις εικόνες δεν είχε φυσικά σκοπό να
παρουσιαστεί ως ερωτική αλλά είναι μάλλον αντιπροσωπευτική της προσπάθειας των
δύο κομμουνιστικών καθεστώτων να παρουσιάζονται ως στενοί πολιτικοί σύμμαχοι.
Οι
σχεδιαστές των πόστερ απλά δεν αντιλαμβάνονται πόσο ερωτικές είναι οι εικόνες
που έφτιαχναν κι αυτό τις κάνει ακόμη πιο συναρπαστικές, σημειώνει η Sartore
και συμφωνούμε μαζί της τα μάλα.
Γκέι
ακτιβιστές σε Ρωσία και Κίνα έχουν στο μεταξύ και no wonder εμπνευστεί από τα
πόστερ και τα χρησιμοποιούν κι αυτοί στις δικές τους καμπάνιες.
Πάρις Δημητριάδης (avant-garde.com.cy)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου