30.11.09

Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΟΒΙΚΗ ΤΟΥΡΚΙΑ

Image Hosted by ImageShack.us
.
Στο σκοτάδι τα εγκλήματα τιμής με θύματα γκέι
Ο φόνος του Αχμέτ Γιλντίζ «μιλά» για τον διχασμό της Τουρκίας

ΝΕW ΥΟRΚ ΤΙΜΕS , Του Dan Βilefsky (Τα Νέα, 27/11/2009)
Ο Αχμέτ Γιλντίζ ζούσε στη Νοτιοανατολική Τουρκία και δήλωνε ανοικτά την ομοφυλοφιλία του. Ήταν 26 χρονών όταν δέχθηκε πέντε σφαίρες από τον πατέρα του. Το πρώτο καταγεγραμμένο έγκλημα τιμής του είδους καταδεικνύει το βαθύ χάσμα που χωρίζει τις δύο Τουρκίες.
O 49χρονος πατέρας του Αχμέτ έκανε περισσότερα από 1.000 χλμ. πριν από 18 μήνες για να αφαιρέσει τη ζωή του γιου του. Η δίκη του άρχισε τον περασμένο Σεπτέμβριο χωρίς την παρουσία του ίδιου, για τον οποίο πιστεύεται ότι κρύβεται στο Βόρειο Ιράκ. Η υπόθεση προκάλεσε ένταση ανάμεσα στην κοσμική, σύγχρονη Τουρκία που ακολουθεί τον δυτικό τρόπο ζωής και την πιο παραδοσιακή, όπου κυριαρχούν τα αυστηρά ήθη και το Ισλάμ. Ο Αχμέτ ήταν ο μοναχογιός μιας βαθιά θρησκευόμενης και πλούσιας οικογένειας από τη Σανλιούρφα, μια πόλη στη Νοτιοανατολική Τουρκία όπου κυριαρχεί το κουρδικό στοιχείο. Σπούδαζε Φυσική στο πανεπιστήμιο, ήθελε να γίνει καθηγητής και παρέδιδε ιδιαίτερα μαθήματα για να αποκτήσει οικονομική ανεξαρτησία.
Η έρευνα
«Ο πατέρας του τον είχε καλέσει να επιστρέψει στην πόλη τους και να δει έναν γιατρό και έναν ιμάμη για να θεραπευτεί από την ομοφυλοφιλία του. Αλλά ο Αχμέτ αρνήθηκε», λέει ο Αχμέτ Καγιά, ξάδερφος του θύματος. Μέχρι πρόσφατα, τα λεγόμενα εγκλήματα τιμής αφορούσαν κυρίως νεαρές γυναίκες, οι οποίες είχαν τολμήσει να κάνουν έρωτα πριν παντρευτούν ή είχαν φλερτάρει με κάποιον άνδρα. Σύμφωνα με κρατική έρευνα, μόνο στην Κωνσταντινούπολη ένας άνθρωπος χάνει τη ζωή του κάθε βδομάδα για τέτοιους λόγους. Αλλά αντίθετα με τα εγκλήματα τιμής εις βάρος γυναικών που δημοσιοποιούν οι ίδιοι οι δράστες για να αποδείξουν ότι ξέπλυναν την ντροπή της οικογένειας, τα εγκλήματα με θύματα ομοφυλόφιλους παραμένουν στο σκοτάδι. «Τα εγκλήματα τιμής εις βάρος ομοφυλοφίλων είναι αόρατα, γιατί η ομοφυλοφιλία παραμένει ταμπού», εξηγεί ο κοινωνιολόγος Μαζχάρ Μαγκλί.
Σύγκρουση αξιών
Στην ουσία, πρόκειται για μια σύγκρουση αξιών που διαπερνά σε βάθος το σώμα της τουρκικής κοινωνίας. Ο στρατός, υποτιθέμενος φρουρός του κοσμικού χαρακτήρα του κράτους, θεωρεί την ομοφυλοφιλία κάτι σαν διαταραχή και ζητά ιατρικό πιστοποιητικό από τους νέους που δηλώνουν ομοφυλόφιλοι όταν καλούνται να υπηρετήσουν. Τον περασμένο χρόνο, δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης διέταξε το κλείσιμο των γραφείων της «Λάμδα», της μεγαλύτερης ομοφυλοφιλικής οργάνωσης στην Τουρκία, για προσβολή της δημοσίας αιδούς. Η απόφαση ανατράπηκε σε δεύτερο βαθμό. Ο Αχμέτ Γιλντίζ είχε καταφύγει τρεις μήνες πριν από τη δολοφονία του στις εισαγγελικές αρχές, καταγγέλλοντας ότι είχε δεχθεί απειλές από την οικογένειά του. Ο εισαγγελέας, ωστόσο, αρνήθηκε να ερευνήσει τις καταγγελίες του ή να διατάξει την προστασία του.
«Πιστεύουν ότι η ομοφυλοφιλία είναι αμαρτία»
Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ του Αχμέτ έχει διχάσει τους γείτονές του στο Ουσκουντάρ, μια παλιά οθωμανική συνοικία στον Βόσπορο, όπου συνυπάρχουν οι δύο Τουρκίες. Κι εκεί, ο 26χρονος φοιτητής που πλήρωσε με τη ζωή του τη σεξουαλική του επιλογή, βρίσκει ανέλπιστους συμμάχους. Η Ουμουχάν Νταράμα, γειτόνισσα του Αχμέτ, δέχθηκε μια σφαίρα στον αστράγαλο από το όπλο του πατέρα του. Αστυνομικοί που την επισκέφθηκαν στο νοσοκομείο, της είπαν να αποφύγει την εμπλοκή της σε αυτό που αποκάλεσαν «βρώμικο έγκλημα». Η Ουμουχάν Νταράμα είναι μια θρησκευόμενη γυναίκα που φοράει πάντα τη μαντίλα της. Είδε δεκάδες γείτονες να κοιτούν από τα παράθυρά τους τη σκηνή του εγκλήματος, αλλά με εξαίρεση την ίδια, κανείς τους δεν θέλησε να καταθέσει. Και υπάρχει λόγος γι΄ αυτό: «Η αστυνομία και οι τοπικοί θρησκευτικοί αξιωματούχοι προσπαθούν να προστατεύσουν τον δολοφόνο, γιατί πιστεύουν ότι η ομοφυλοφιλία είναι αμαρτία», λέει και προσθέτει: «Για το Ισλάμ, όμως, δεν υπάρχει μεγαλύτερη αμαρτία από τον φόνο».

2 σχόλια:

  1. "Ενός λεπτού σιγή" στη μνήμη του Αχμέτ και των υπολοίπων ανώνυμων και αφανών που χάνονται στο όνομα της κανονικότητας, της τάξης, της τιμής και των θρησκειών του μίσους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ma poso....(den vriskw haraktirismo...) mporei na einai enas tetoios an8rwpos pou exei to "8aros" na skotwsh to gio tou gia "logous i8ikhs" alla oxi na antimetwpish thn krish tou dikastiriou? Ti eidous "timh" mporei na einai afth? Kai poso perissotero antras einai aftos apo ton Ahmet? Den to lew gio tou giati einai prosvolh...

    ΑπάντησηΔιαγραφή