18.7.08

ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΕΔΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

Image Hosted by ImageShack.us
.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Νεοφύτου Βάμβα 6 (3ος όροφος), 10674 Αθήνα, τηλ: 210 7233221-2; 210 7233216;
φαξ: 210 7233217; e-mail:
info@nchr.gr, website: www.nchr.gr
.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΥΙΟΘΕΤΕΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΌΜΟΥ «ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» (ΣΥΜΦΩΝΟ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ)

Η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) σε συνεδρίαση της Ολομέλειάς της, και βασιζόμενη στην ενδεχομένως μη οριστική μορφή του Σ/Ν, που της απεστάλη, προέβη σε παρατηρήσεις.
Αναφορικά με το Πρώτο Κεφάλαιο του Σ/Ν που εισάγει το θεσμό του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης, η ΕΕΔΑ εστίασε στην ανάγκη επέκτασης των διατάξεων και στα ομόφυλα ζευγάρια δεδομένης της απουσίας από το ελληνικό δίκαιο οποιουδήποτε ρυθμιστικού πλαισίου για αυτά τονίζοντας ότι ο αποκλεισμός τους συνιστά άμεση διάκριση λόγω γενετήσιου προσανατολισμού. Επίσης, η ΕΕΔΑ διατύπωσε αρκετές επιφυλάξεις και βελτιωτικές προτάσεις για μία σειρά διατάξεων του Σ/Ν όσον αφορά το σύμφωνο, όπως ζητήματα δημοσιότητας, λύση συμφώνου, ζητήματα διατροφής κ.ά.
Το Δεύτερο Κεφάλαιο του Σ/Ν ρυθμίζει σημαντικά ζητήματα οικογενειακού δικαίου. Η ΕΕΔΑ εξέφρασε την έκπληξή της για την έλλειψη προηγούμενης διαβούλευσης και εμπεριστατωμένης αξιολόγησης της εφαρμογής, ιδίως των προοδευτικών διατάξεων του Ν. 1329/1983, σε ό,τι αφορά το επώνυμο των συζύγων και τις σχέσεις γονέων και τέκνων. Η ΕΕΔΑ παρατηρεί ότι οι ρυθμίσεις που προωθούνται είναι ατελείς και δεν δημιουργούν την απαιτούμενη ασφάλεια δικαίου.
Εξάλλου, η Επιτροπή διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις, με γνώμονα το συμφέρον του παιδιού, για τη ρύθμιση σχετικά με την από κοινού άσκηση της γονικής μέριμνας και μετά τη λύση ή ακύρωση του γάμου ή τη διακοπή της έγγαμης συμβίωσης. Επιπλέον, η ΕΕΔΑ υπέβαλε ορισμένες ενδεικτικές παρατηρήσεις σε σχέση με την υιοθεσία, τη στοιχειοθέτηση αμάχητου τεκμηρίου κλονισμού του γάμου για ορισμένες σοβαρές πράξεις ενδοοικογενειακής βίας, την τροποποίηση της διάταξης σχετικά με το επώνυμο των συζύγων και την υποβάθμιση της άποψης της μητέρας για τη ρύθμιση της γονικής μέριμνας των τέκνων χωρίς γάμο των γονέων. Τέλος, η ΕΕΔΑ επεσήμανε τις διατάξεις, οι οποίες θα έπρεπε, σύμφωνα με διατυπωθείσες στο παρελθόν θέσεις της, να συμπεριληφθούν στο Σ/Ν.
Όπως υπαγορεύεται από τον θεσμικό της ρόλο, η ΕΕΔΑ απηύθυνε τις προτάσεις της σε όλους τους αρμόδιους φορείς της ελληνικής Πολιτείας και θα συνεχίσει να συνεργάζεται μαζί τους καθώς και με την κοινωνία των πολιτών. Το πλήρες κείμενο θέσεων και προτάσεων της ΕΕΔΑ επισυνάπτεται. Επιπλέον είναι προσβάσιμο στην ιστοσελίδα της (
www.nchr.gr)
.
Για περισσότερες πληροφορίες και συνεντεύξεις επικοινωνήστε με την ΕΕΔΑ, στα τηλ.: 2107233221-2
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) είναι συμβουλευτικό όργανο της Πολιτείας σε θέματα νομοθεσίας και πολιτικών που σχετίζονται με τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Έχει συσταθεί με τον νόμο 2667/1998 και ξεκίνησε να λειτουργεί το 2000. Σ’ αυτήν εκπροσωπούνται τριάντα φορείς (ανεξάρτητες αρχές, πανεπιστημιακές σχολές νομικών και πολιτικών επιστημών, συνδικαλιστικές οργανώσεις, ΜΚΟ, πολιτικά κόμματα και Υπουργεία), οι οποίοι εκλέγουν το προεδρείο της ΕΕΔΑ. Πρόεδρος της ΕΕΔΑ είναι ο κ. Κωστής Α. Παπαϊωάννου, που εκπροσωπεί το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας.

1 σχόλιο:

  1. Είναι σαφές από την έκθεση της Επιτροπής ότι η πρόθεση των συντακτών του επίμαχου νομοσχεδίου δεν είναι η ισότητα των δικαωμάτων ανάμεσα στα παντρεμένα ζευγάρια και αυτά που συμβιώνουν, αλλά αντίθετα επιχειρείται να τεκμηριωθεί η ηθική "ανωτερότητα" του γάμου σε σχέση με την ελέυθερη συμβίωση δημιουργώντας μια υποδεέστερης μορφής νομική αναγνώριση.

    Η Επιτροπή επισημαίνει ότι αυτό το Σύμφωνο δεν προβλέπει τίποτα για τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ότι αναγνωρίζει τα μισά κληρονομικά δικαιώματα σε σχέση με το γάμο και ότι δεν προβλέπει τίποτα για τα περιουσιακά στοιχεία που αποκτώνται κατά τη διάρκεια του συμφώνου ούτε για την υποχρέωση διατροφής. Από την άλλη η Επιτροπή τηρεί σιγή ιχθύος για το ζήτημα της από κοινού υιοθεσίας αλλά και για το ζήτημα της συμβίωσης με αλλοδαπούς πολίτες, πράγμα τουλάχιστον περίεργο για ένα σώμα που υποτίθεται ότι ασχολείται με τα "ανθρώπινα δικαιώματα".

    Ενδεχομένως όλα τα παραπάνω να έχουν κάποιο νόημα για τα ετερόφυλα ζευγάρια που έχουν την δυνατότητα του γάμου και ίσως μια εναλλακτική μορφή σχέσης με λιγότερα δικαιώματα και υποχρεώσεις να καλύπτει κάποιες ανάγκες τους. Αν υποθέσουμε όμως ότι η ελληνική Πολιτεία προορίζει το Σύμφωνο ως τη μοναδική "εφικτή" μορφή αναγνώρισης για τα ζευγάρια ίδιου φύλου, είναι σαφές ότι αυτό πρόκειται να παγιδεύσει τα τελευταία σε μια κολοβή νομική αναγνώριση και ότι θα χρησιμοποιηθεί για να επιβληθούν νέες αδικαιολόγητες διακρίσεις και μάλιστα αυτή τη φορά στο όνομα της "ισονομίας"! Ως γνωστόν άλλωστε ο δρόμος προς την κόλαση είναι πάντα στρωμένος με "καλές προθέσεις".

    Οι "καλές προθέσεις" της ίδιας της ΕΕΔΑ πάντως δεν τεκμηριώνονται όταν θέτει σε εισαγωγικά τον όρο "γάμος ομοφύλων" και όταν ομιλεί περί "θύελλας δημοσιευμάτων" παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι η ελληνική κοινωνία αντέδρασε στο ζήτημα που ενέκυψε με απόλυτη ψυχραιμία και χωρίς καμία ένδειξη "ηθικού πανικού". Οι μοναδικές αντιδράσεις προήλθαν από θεσμικούς παράγοντες όπως ο Υπ. Δικαιοσύνης και η εισαγγελία του Αρείου Πάγου. Τις αντιδράσεις αυτές δημόσιων λειτουργών -οι οποίες προσβάλλουν ευθέως και απρόκλητα τους ομοφυλόφιλους πολίτες και το δικαίωμά τους να ορίζουν οι ίδιοι τη ζωή τους- η Επιτροπή όχι μόνο δεν καυτηριάζει ως όφειλε εκ των αρμοδιοτήτων της, αλλά αντίθετα υιοθετεί μια στάση "υπεράνω" δηλώνοντας με έμφαση και κρυφή περηφάνια ότι "Η ΕΕΔΑ δεν έκρινε σκόπιμο να τοποθετηθεί έναντι αυτών των αντιπαραθέσεων και διαξιφισμών" (!!!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή