8.11.07

ΟΜΟΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΗ ΑΡΣΕΝΙΚΟΤΗΤΑ

Image Hosted by ImageShack.us
.
Αποκωδικοποιώντας τη γλώσσα της μαρκέτας:
ομοσεξουαλικότητα και εμπορεύσιμη αρσενικότητα

Κ. Κανάκης
1. Εισαγωγή
Η γλωσσική αυτοπαρουσίαση, μέσω των ιστοσελίδων τους, ανδρών που παρέχουν σεξουαλικές υπηρεσίες απευθυνόμενοι σε άλλους άνδρες, γνωστών και ως escorts ή rentboys, ενδέχεται να φωτίσει τόσο πτυχές της γλωσσικής παραγωγής των ομοφυλόφιλων αντρών όσο και της αρσενικότητας γενικότερα.
Αυτό το κείμενο προέκυψε από την ενασχόλησή μου με τους γλωσσικούς ενδείκτες μη-κυρίαρχων ομοσεξουαλικών αρσενικοτήτων στα ελληνικά. Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο, οι ομοφυλόφιλοι άντρες μοιάζουν να υιοθετούν σε μεγάλο βαθμό το δίπολο αρσενικό-θηλυκό για τον αυτοπροσδιορισμό τους (το ίδιο δίπολο βάσει του οποίου παραδοσιακά τους αναπαριστούν οι άλλοι). Έτσι δημιουργούν δύο πόλους ομοφυλόφιλης αρσενικότητας, το αντράκι και την κουκλίτσα, που ιεραρχούνται και αξιολογούνται ανάλογα με τους πόλους του κυρίαρχου μοντέλου, παρότι δεν παραπέμπουν αναγκαστικά σε σταθερούς σεξουαλικούς ρόλους. (βλ. Γιαννακόπουλος 2001: 171 για μια ανάλογη αντίστιξη μεταξύ άντρα και πούστη/αδερφής).
Εδώ εστιάζω σε ένα ειδικότερο θέμα. Στον τρόπο με τον οποίο οι άνδρες που καταχωρούν την ιστοσελίδα τους στην ειδική κατηγορία escort & commercial δικτυακών τόπων όπως το http://www.gaydar.co.uk/ αντιλαμβάνονται την κυρίαρχη αρσενικότητα την οποία και εμπορεύονται, κατ’ αρχήν γλωσσικά, εφόσον η πρώτη επαφή με την πελατεία τους στο πλαίσιο που εξετάζω είναι ηλεκτρονική. Πώς αυτοπαρουσιάζονται αυτοί οι άνδρες; Όπως και πολλοί (ετεροφυλόφιλοι;) αρσενικοί των γυναικείων και ανδρικών περιοδικών lifestyle: «ενεργητικοί» ή «ενεργοπαθητικοί», «πραγματικοί άνδρες», «αθλητικοί», όχι μόνον «ανδροπρεπείς» αλλά και «απόλυτα αρρενωποί», «σοβαροί και εχέμυθοι», συχνά με υπερμέγεθες πέος, κλπ.
Άρα, η μαρκέτα, όπως αποκαλείται αυτή η πρακτική στους σχετικούς κύκλους, υπακούει επιφανειακά στις ίδιες νόρμες αυτοπαρουσίασης που διέπουν εν γένει τη ζήτηση αρσενικών στο πεδίο των ευκαιριακών σεξουαλικών συντρόφων και καλεί για παρόμοια γλώσσα, τηρουμένων των αναλογιών (βλ. heteronormativity, ετεροκανονικότητα). Το ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη περίπτωση βρίσκεται στο ότι:
1. Όπως ακριβώς η ανδρική ομοκοινωνικότητα, έτσι και η ομοσεξουαλικότητα εξοβελίζει το θηλυκό στοιχείο, πραγματικό ή φαντασιακό, με στόχο τη δημιουργία ενός homo-ness (Bersani, 1995).
2. Η ανδρική ομόφυλη επιθυμία όχι απλά δεν εμφανίζεται σαν ένα βήμα προς τη θηλυκότητα αλλά, αντίθετα, εκλαμβάνεται κυρίως ως μια εκδοχή του macho ανδρισμού· το μοντέλο αρσενικότητας που εμφανίζεται, συγχρονικά τουλάχιστον, ως κυρίαρχο και στην ανδρική ομοφυλοφιλία.
3. Όπως στη γλωσσική παραγωγή των ομοφυλόφιλων ανδρών γενικότερα, και εδώ έχουμε να κάνουμε όχι απλά με έμφυλο λόγο, αλλά κυρίως με λόγο εκπεφρασμένης σεξουαλικής επιθυμίας (Bersani 1995, Kulick 2000, Cameron & Kulick 2003)· ένα λόγο όπου το φύλο, ως αρσενικότητα, ερωτικοποιείται μέσα από αναγωγή στερεοτύπων σε πρωτότυπο αρσενικότητας.
4. Οι γλωσσικοί ενδείκτες εστιάζουν κυρίως, χωρίς να εξαντλούνται, στο τρίπτυχο
a. Αρρενωπότητα
b. (Αθλητική) σωματική διάπλαση
c. Εχεμύθεια/σοβαρότητα
5. Έτσι, αυτό το τρίπτυχο είναι βασικό για την γλωσσική περιγραφή της κυρίαρχης αρσενικότητας αλλά και άλλων, φαινομενικά τουλάχιστον, μη-κυρίαρχων, αρσενικοτήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου