22.4.16

ΤΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΟΥΝΤΑ ΔΟΧΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΟΥΛΕΣ ΣΤΙΣ ΕΠΑΛΞΕΙΣ ΤΟΥ… ΤΡΑΝΣΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ


Πραγματοποιήθηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση  η επίσημη παρουσίαση του “Προγράμματος για την Καταπολέμηση των Διακρίσεων βάσει του Σεξουαλικού Προσανατολισμού και της Ταυτότητας Φύλου: Πρόληψη και Παρέμβαση”, το οποίο αποτελεί συνέχιση και εξέλιξη του προγράμματος “Ζούμε όπως κι εσύ”,  που σχεδιάστηκε το 2011 και υλοποιήθηκε την περίοδο 2011-2013 από την Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αρμόδιοι φορείς υλοποίησης του προγράμματος είναι η Ομοφυλοφιλική και Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας (ΟΛΚΕ) και οι οργανώσεις «Thessaloniki Pride»,  «Athens Pride» και «Θετική Φωνή». Το Πρόγραμμα έχει την αλληλεγγύη και τη στήριξη των οργανώσεων: «Οικογένειες Ουράνιο Τόξο», «Queertrans», «Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση», «ΛΟΑΤ-ΑμεΑ», «ThessΔΙΚΤΥΟ», «Thessaloniki Rainbow Youth», «Proud Seniors»,  «ΑΜΚΕ Κλίμακα» και «Generation 2″. (3/2016)

Η γνωστή συλλογικότητα (chic!) Queertrans που συμμετέχει στο παραπάνω αδρά επιδοτούμενο πρόγραμμα μαζί με τους υπόλοιπους φορείς και οργανώσεις (très chic!), δηλαδή μαζί με αρκετές οργανώσεις-σφραγίδες με ανακυκλούμενα μέλη, εξέδωσε ανακοίνωση για τη συμμετοχή της στο φετινό Pride, με το οποίο όπως είναι γνωστό βρίσκεται σε πόλεμο η άλλη, αντίπαλη οργάνωση του χώρου, εξ ου και οι πρόσφατοι χαρακτηρισμοί για ξεπλυματίες κλπ. Διαβάστε και μάθετε:


«Το queertrans είναι μια ανοιχτή ομάδα που δημιουργήθηκε από αντιεξουσιάστριες τρανς γυναίκες το 2009. Η δράση της είναι γνωστή, έχει βοηθήσει με τα πάρτι και τον βιωματικό/πολιτικό κύκλο της πολλά τρανς άτομα μέχρι να βρουν τη φωνή τους. Έχει υπάρξει κοιτίδα τρανσφεμινιστικού λόγου και τρανς αλληλεγγύης στην Ελλάδα για 7 χρόνια. Είναι η ομάδα που κατέκρινε το πράιντ όλα αυτά τα χρόνια, παρόλο που η κριτική μας έγινε ευρέως γνωστή μόνο μετά τις δημόσιες τρανσφοβικές δηλώσεις του Πράιντ.
Μετά την παρέμβαση μας στο athens pride 2014 , εκτέθηκε ένα μεγάλο πολιτικό πρόβλημα του λεγόμενου lgbtqi χώρου που ήδη γνωρίζαμε την ύπαρξη του, ωστόσο η δημόσια έκφραση του προκάλεσε ένα ρήγμα στις όποιες σχέσεις είχαμε μέχρι τότε, κινηματικές προσωπικές κλπ και οδήγησε στην απουσία της τρανς κοινότητας από το athens pride 2015. Στο τότε μεσοδιάστημα έγιναν κάποιες προσπάθειες να λυθεί το »θέμα» οι οποίες όμως δεν ευδοκίμησαν καθώς από τη δική μας πλευρά εκτιμήθηκαν λίγες, ρηχές , απολίτικες και εν τέλει ο μόνος τους σκοπός θα ήταν να αποκατασταθεί επικοινωνιακά η καλή εικόνα του athens pride. Φέτος τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής του athens pride και με δεδομένες τις αποχωρήσεις των μελών που το 2014 είχαν τοποθετηθεί εναντίον μας με τρανσφοβικά εργαλεία , μας προσέγγισαν ξανά. Ο χρόνος που πέρασε , τα κείμενα που γράφτηκαν, οι εκδηλώσεις στις οποίες διαπραγματευτήκαμε με αλληλέγγυες/ους την διοργάνωση ενός άλλου φεστιβάλ , η διχόνοια και η παύση κάθε διαπραγμάτευσης φαίνεται πως βοήθησε και τις δυο πλευρές.
Φέτος μας προτάθηκε η συνδιοργάνωση του athens pride 2016 , κάτι το οποίο ποτέ δεν επιθυμήσαμε ως ομάδα και ποτέ δεν διεκδικήσαμε. Είχαμε πολιτικούς όρους που είμασταν σίγουρες ότι δε θα εκπληρώνονταν από το Pride: θέλαμε τρανς άτομα στην οργανωτική επιτροπή, δημιουργία ομάδας πολιτικού πλαισίου από μέλη lgbtq ομάδων, συνδιαμόρφωση του επικοινωνιακού υλικού (αφίσα -συνθημα- δελτία τύπου-τηλεοπτικό σποτ) και φεμινιστική/τρανσφεμινιστική πολιτική επιχειρηματολογία. Εκθέσαμε, χωρίς καθόλου πεποίθηση, στο Athens Pride τους όρους αυτούς, και προς έκπληξή μας συμφώνησαν με όλους, χωρίς καμία έκπτωση.
Προηγήθηκαν συναντήσεις και πολύωρες κουβέντες με εκπροσώπους ομάδων της κοινότητας προκειμένου να εξασφαλίσουμε ένα συμπεριληπτικό πολιτικό πλαίσιο, με επίκεντρο την τρανς ταυτότητα αλλά σαφή αναφορά και συμμετοχή κι από άλλες ταυτοτικές μειονότητες (genderqueer, genderfluid, non-binary) οι οποίες συνήθως σβήνονται υπό το βάρος του mainstream και κυρίαρχου gay αντρικού λόγου αλλά και του έμφυλου δίπολου . Η τρανς ταυτότητα είναι πιο όρατη και άρα πιο πρόσφορο έδαφος για να ανοίξει μια συζήτηση για το έμφυλο που να περιλαμβάνει όλα τα σώματα κι όλες τις επιθυμίες. Προτιμήσαμε να λειτουργήσουμε ενωτικά.
Στο φετινό athens pride δίνεται η ευκαιρία να προβληθεί η διεκδίκηση της νομικής αναγνώρισης ταυτότητας φύλου . Πιστεύουμε ότι το pride ανήκει σε όλες όλους και όλα και ίσως το φετινό athens pride δεν είναι η ζωντανή απόδειξη αλλά μπορεί να αποτελέσει μια καλή αρχή.
Είναι σαν όλους τους πολιτικούς θεσμούς, μπορεί να μη συμφωνείς απόλυτα, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δε θα απαιτήσεις να αποκλείουν όσο λιγότερο κόσμο γίνεται. Οι δημοκρατικές εκλογές δε μας εκφράζουν αλλά δε θα σταματήσουμε να στηρίζουμε το δικαίωμα των μεταναστών και μεταναστριών στην ψήφο. Οι αστυνομικές ταυτότητες μας φέρνουν αναγούλα αλλά δε θα σταματήσουμε να απαιτούμε να γράφουν πάνω το σωστό φύλο των τρανς ανθρώπων.
Δε θα δοθεί φέτος οριστικό τέλος στα πολλά προβλήματα της κοινότητας , δεν είναι το τέλειο pride, άλλωστε τέλειο pride δεν μπορεί να υπάρξει με δεδομένους τους όρους της διοργάνωσης του (αιγίδα Δήμου, αστυνομική περιφρούρηση, χρηματοδοτηση από Πρεσβείες κ.α ) Μπορεί όμως να υπάρξει pride που δεν θα πληγώνει, δεν θα διχάζει , δεν θα απομονώνει , θα εκπαιδεύει και θα εκπαιδεύεται και θα αποτελεί ανοιχτό πεδίο πολιτικής διαπραγμάτευσης, και αποφασίσαμε να μην πάει η ευκαιρία χαμένη.
ΓΥΝΑΙΚΑ ΔΕ ΓΕΝΝΙΕΣΑΙ ΓΙΝΕΣΑΙ / ΑΝΤΡΑΣ ΔΕ ΓΕΝΝΙΕΣΑΙ ΓΙΝΕΣΑΙ
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πως η επιλογή της ατάκας της Σιμόν ντε Μπωβουάρ, δεν έχει να κάνει απαραίτητα με την ολότητα του έργου της, ή με το κατά πόσο μας εκφράζει ή είναι επίκαιρο. Το όνομα της αναφέρεται για τυπικούς λόγους, επειδή εκείνη πρωτοείπε την ατάκα. Η όποια περαιτέρω αναφορά του κι εμπλοκή του είναι μάλλον παρεξήγηση και ουδεμία ευθύνη φέρουμε για αυτό.
Γεννιόμαστε με μια σωματική ανατομία η οποία από το υπερηχογράφημα μας κατατάσσει επιστημονικά και κοινωνικά στις έμφυλες κατηγορίες » γυναικα» » άντρας» και »ιντερσεξ γυναίκα » »ιντερσεξ άντρας » . Η έκφραση του φύλου μας κι ο αυτοπροσδιορισμός μας είναι αποτέλεσμα εκπαίδευσης και μίμησης αυτοματισμένων συμπεριφορών, συνηθειών , και συναισθημάτων που προκύπτουν από αυτή την βίαιη διαδικασία η οποία από βρέφη μας προσανατολίζει στο κανονιστικό εμφυλο δίπολο: cis straight αντρας /cis straight γυναίκα.
Τα τρανς άτομα δεν ταυτιζόμαστε με το φύλο με το οποίο βίαια προσπαθούν να μας ταυτίσουν από τη στιγμή της γέννησης μας . Η διαφωνία μας με αυτό μπορεί να περιλαμβάνει σωματαλλαγές, ορμόνες, χειρ. επεμβάσεις οι οποίες μας οδηγούν όλο και πιο κοντά στο επιθυμητό φύλο. Ωστόσο αυτή η διαφωνία μπορεί και να είναι απλά μια διαφορετική έκφραση φύλου , μη αναγνωρίσιμη με βάση τους κανόνες του έμφυλου δίπολου.
Η εκπαίδευση των φύλων περιλαμβάνει cis και τρανς άτομα γιατί αν δεν τα συμπεριλάβει δεν θα τα φτιάξει και μάλλον θέλει πολύ να τα φτιάξει .
Η πατριαρχία, η ετεροκανονικότητα , ο καπιταλισμός , το μοναδικό αρχαιοελληνικό dna , τα χριστιανικά κηρύγματα, οι εθνικές γιορτές απελευθέρωσης , ο ήλιος και η θάλασσα της Μεσογείου μας κάνουν όλες κι όλους γυναίκες και άντρες σύμφωνα με το πόσο καλά επιτελούμε τους έμφυλους ρόλους. Αν τους επιτελούμε »σωστά» επιραβεύομαστε , αν τους επιιτελούμε »λάθος» τιμωρούμαστε. Η κατάληξη και η αρχή του έμφυλου αυτοπροσδιορισμού ενός cis ή τρανς ατόμου μπορεί να είναι το »είμαι» όμως η επεξεργασία του σίγουρα περιλαμβάνει και το »γίνομαι» .
Γεννηθήκαμε με μια ανατομία και μόνο , κι ότι » είμαστε » »γίναμε » με τον cis ή με τον τρανς τρόπο.
Επίσης με δεδομένο το ότι η Ελλάδα ανήκει στις χώρες που ακόμα δεν έχει θεσπίσει νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου, η κύρια διεκδίκηση της τρανς κοινότητας έγκειται ακριβώς στην αποκατάσταση αυτης της αδικίας. Να μην καταγραφόμαστε στα επίσημα έγγραφα ως το φύλο που μας αποδόθηκε κατά τη γέννηση αλλά ως αυτό με το οποίο ταυτιζόμαστε, μοιάζουμε, νιώθουμε, γίναμε, είμαστε.
Με την ευχή λοιπόν όλοι και όλες να »γίνουμε» επίσημα και με τη βούλα οι γυναίκες και οι άντρες που »είμαστε»

1 σχόλιο:

  1. Επιδοτούμενοι αντιεξουσιαστές και επιδοτούμενοι αντι-κρατιστές φιλελεύθεροι.

    Ελλάς το μεγαλείο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή