¡Que viva México!
Ο Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν (ρώσ. Сергей Михайлович Эйзенштейн, 22 Ιανουαρίου 1898 - 11 Φεβρουαρίου 1948) ήταν Ρώσος σκηνοθέτης, θεωρητικός της τέχνης, της τεχνικής του κινηματογράφου και ένας από τους πρωτοπόρους του σοβιετικού αλλά και παγκόσμιου κινηματογράφου. Ο Αϊζενστάιν ήταν πρωτοπόρος στη χρήση του μοντάζ και το έργο του επηρέασε σημαντικά τους πρώτους σκηνοθέτες ταινιών.
- Το 1929ο Αϊζενστάϊν έχει φύγει απ’ τη Σοβ.
Ένωση ξεκινώντας μια περιοδεία στην Ευρώπη για να καταλήξει στην Αμερική όπου
είχε δεχτεί πρόταση συνεργασίας από την United Artists.
- Ο ίδιος ενδιαφερόταν επιπλέον να αποκτήσει
γνώσεις πάνω στην καινούργια εφεύρεση του ομιλούντα κινηματογράφου.
- Η άφιξή του συνοδεύτηκε από
αντικομμουνιστικές διαδηλώσεις. Έμεινε στις ΗΠΑ 6 μήνες και υπέβαλε διαδοχικά 5
σενάρια για χρηματοδότηση. Όλα απορρίφθηκαν και αντιπροτάθηκαν ανώδυνες και
εύπεπτες ιστορίες.
- Λίγο πριν εγκαταλείψει τις ΗΠΑ δέχθηκε την
πρόταση του συγγραφέα Upton Sinclair να γυρίσει ταινία στο Μεξικό με τη
χρηματοδότηση της γυναίκας του.
- Υπέγραψε συμβόλαιο το 1930 και ζήτησε την
παραχώρηση των δικαιωμάτων της ταινίας του στο Σοβιετικό κράτος.
- Στο Μεξικό έμεινε συνολικά 1 ½ χρόνο,
παραβιάζοντας οποιοδήποτε χρονοδιάγραμμα και γυρίζοντας αμέτρητα χιλιόμετρα
φιλμ. Το 1931 ο Σίνκλερ τηλεγραφεί στον Στάλιν. Λαμβάνει την λακωνική απάντηση
ότι ”ο Αϊζενστάϊν έχει χάσει την εμπιστοσύνη της Σοβιετικής κυβέρνησης – τον
θεωρούμε αποστάτη”.
- Εν τέλει διακόπτεται η χρηματοδότηση εφόσον ο
προϋπολογισμός ξεπεράστηκε κατά πολύ και ο Αϊζενστάϊν αναγκάζεται να φύγει με
τη συνεννόηση ότι οι κόπιες θα στέλνονταν στην Σοβ. Ένωση για να τις μοντάρει –
δεν τις έλαβε ποτέ.
- ΄Οταν ο Αϊζενστάϊν επέστρεψε στην Σοβ. Ένωση
το 1932, διαπίστωσε ότι τα πράγματα είχαν αλλάξει δραματικά:
- Η καλλιτεχνική ελευθερία των πρώτων χρόνων
της επανάστασης είχε αντικατασταθεί από το δόγμα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού:
Πρόκειται για παιδαριώδεις, προπαγανδιστικές δημιουργίες που εξυμνούσαν την
φωτισμένη ηγεσία του Στάλιν και τους στόχους που αυτός κάθε φορά έθετε, είτε
αυτά λέγονταν 5χρονα πλάνα, είτε επιμέρους ζητήματα. Η εφαρμογή του δόγματος
του σοσιαλ. ρεαλισμού στην Αρχιτεκτονική σήμανε τη στροφή σε πομπώδη, κλασσικά
οικοδομήματα ενώ στη Ζωγραφική την επιστροφή του γαλλικού ακαδημαϊσμού.
vakxikon.gr
Eisenstein in Guanajuato
Θαυμάζω όλα τα έργα του - μερικά έχω δει 4-5 φορές...
ΑπάντησηΔιαγραφήΞενούδης