16.12.14

Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΞΕΝΗ



Αϊρα Σακς για Λίθγκοου-Μολίνα: Φτιαγμένοι ο ένας για τον άλλον
O αμερικανός σκηνοθέτης υμνεί την ομορφιά της μέσης ηλικίας μέσα από την ιστορία του γάμου δύο ομοφυλοφίλων
Ζουμπουλάκης Γιάννης, tovima.gr, 14-12-2014
Ο Μπεν (Τζον Λίθγκοου) και ο Τζορτζ (Aλφρεντ Μολίνα) είναι δυο καλλιεργημένοι μεσήλικοι ομοφυλόφιλοι που ζουν επί χρόνια στο ίδιο διαμέρισμα του Μανχάταν. Ο Μπεν είναι ζωγράφος και συνταξιούχος, ο Τζορτζ διδάσκει κλασική μουσική σε καθολικό σχολείο. Οταν όμως οι δύο άνδρες αποφασίζουν να ενώσουν τη ζωή τους και με τα δεσμά του γάμου όλα θα αλλάξουν. Εξαιτίας του γάμου ο Τζορτζ θα χάσει τη δουλειά του, οι οικονομικοί πόροι του ζεύγους θα μειωθούν σημαντικά, θα πρέπει να πουλήσουν το κομψό διαμέρισμά τους μα και να ζήσουν σε χωριστά σπίτια, μέχρι να βρεθεί μια οικονομικά βιώσιμη λύση που θα τους επιτρέψει να συζήσουν ξανά. Και αυτός είναι ο μικρόκοσμος της μεγαλόψυχης ταινίας «Η αγάπη είναι παράξενη», έκτης κατά σειρά δημιουργίας του αμερικανού σκηνοθέτη Αϊρα Σακς, μιας ακόμη ενδιαφέρουσας συμπαραγωγής του έλληνα παραγωγού Χρήστου Κωνσταντακόπουλου της Faliro House.
«Δεν θα έλεγα ότι είναι μια γκέι ταινία αλλά ούτε και ότι δεν είναι» μας είπε πριν από λίγο καιρό ο Αϊρα Σακς στη Θεσσαλονίκη, όπου η «Αγάπη είναι παράξενη» έκανε την πανελλήνια πρεμιέρα της στο πλαίσιο του κινηματογραφικού φεστιβάλ. Παρ' όλα αυτά, παραδέχεται ότι μια ταινία όπως η «Αγάπη είναι παράξενη» θα μπορούσε να γίνει το μεγάλο σουξέ ενός φεστιβάλ ομοφυλοφιλικών ταινιών. «Σε οποιαδήποτε μεγάλη κοινότητα θα βρούμε κόσμο που έχει την ανάγκη της ταμπέλας, γιατί ορίζει την ταυτότητα των εναλλακτικών ομάδων, τους δίνει φωνή, τους κάνει να αισθάνονται όμορφα. Σε ένα φεστιβάλ ομοφυλοφιλικών ταινιών, για παράδειγμα, δημιουργείς χώρο για διάλογο ανάμεσα σε ανθρώπους. Δημιουργείς επίσης ένα σύστημα διανομής διότι πολλά φεστιβάλ ομοφυλοφιλικών ταινιών δέχονται ταινίες που απορρίπτονται από άλλα».
Ακριβώς όπως ο Μπεν και ο Τζορτζ, έτσι και ο 49χρονος σήμερα Αϊρα Σακς, ανοιχτά ομοφυλόφιλος, παντρεύτηκε πριν από μερικά χρόνια τον σύντροφό του, ζωγράφο Μπόρις Τόρες. Ανήκουν μάλιστα στα πρώτα ζευγάρια που παντρεύτηκαν στη Νέα Υόρκη, όταν το 2011  νομιμοποιήθηκαν οι γάμοι μεταξύ των ατόμων του ίδιου φύλου. Προσφάτως ο Σακς και ο Τόρες έγιναν γονείς διδύμων που γεννήθηκαν μία εβδομάδα μετά τον γάμο τους.
Οταν πριν από μερικά χρόνια ο Σακς έγραψε το σενάριο του ημιαυτοβιογραφικού και βραβευμένου «Keep the lights on» (Ασε τα φώτα αναμμένα) θέλησε να κάνει μια ταινία για την αγάπη από την πολύ συγκεκριμένη οπτική της ηλικίας και της εμπειρίας του «ως κάποιος που δεν είναι ούτε πολύ μικρός ούτε πολύ νέος, αλλά που θα μπορούσε για πρώτη φορά να φανταστεί μια αγάπη με διάρκεια που ομορφαίνει με τον καιρό». Τον ενδιέφερε η εξερεύνηση της διαφορετικής οπτικής του καθενός σε διαφορετικές περιόδους της ζωής. Από την εφηβεία ως τη μέση ηλικία και στην τρίτη. «Ηθελα να φανταστώ τη δική μου σχέση, πώς θα είναι ο πρόσφατος γάμος μου έπειτα από μερικά χρόνια». Αντιθέτως, στην περίπτωση του «Η αγάπη είναι παράξενη» θέλησε να κάνει μια ταινία πάνω «στην προοπτική».
Η «Αγάπη» παρακολουθεί τις αντιδράσεις των ανθρώπων που περιστοιχίζουν τους δύο ήρωες και καταθέτει διαφορετικές απόψεις αφού ο αποχωρισμός και η συμβίωση με τους κοντινούς τους ανθρώπους τούς φέρνει αντιμέτωπους με προβλήματα, οικογενειακές εντάσεις και την αβεβαιότητα του μέλλοντος που απειλεί την αγάπη μιας ολόκληρης ζωής.
«Ο κόσμος είχε και πάντα θα έχει προκαταλήψεις» είπε ο σκηνοθέτης. «Η "Αγάπη είναι παράξενη" δεν εξετάζει μόνο το θέμα της ομοφυλοφιλίας αλλά και του γήρατος. Υπάρχει η τάση να αντιμετωπίζουμε τους μεγαλύτερους σαν παιδιά, σαν να τους έχουμε κατά βάθος ξεγράψει, ενώ δεν το αξίζουν». Γι' αυτό άλλωστε ο σκηνοθέτης αρέσκεται να λέει ότι η ταινία του είναι φτιαγμένη για να τιμήσει γενιές πριν από τη δική του. «Μιλώ για τη γενιά των γονιών μου και των παππούδων μου, ανθρώπων τους οποίους δεν έπαψα ποτέ να παρατηρώ και που τελικά έχασα. Αλλά που κατά κάποιον τρόπο είναι ακόμη παρόντες στη ζωή μου. Είναι μια ταινία της μέσης ηλικίας».
Το γεγονός ότι ο Αλφρεντ Μολίνα και ο Τζον Λίθγκοου ήταν στην πραγματικότητα φίλοι έπαιξε ρόλο στη χημεία τους επί της οθόνης. «Είναι αρουραίοι του θεάτρου» είπε ο Σακς, ο οποίος δεν ήξερε για τη σχέση τους όταν έγραφε το σενάριο. «Οι κοινές εμπειρίες τους βοήθησαν πολύ, όμως πιστεύω πραγματικά ότι αν τους ρωτούσατε θα σας έλεγαν ότι έφεραν στην ιστορία στοιχεία από τους δικούς τους γάμους. Είναι παντρεμένοι 30 χρόνια ο καθένας και η τρυφερότητα που έχουν απέναντι στις συντρόφους τους πέρασε στην ταινία». Και αυτό μας λέει κάτι παραπάνω σχετικά με τους γάμους ομοφύλων και ετεροφύλων. «Τα αισθήματα είναι ανθρώπινα και στις δύο περιπτώσεις» είπε ο σκηνοθέτης, ασχέτως από το αν μερικά χρόνια στο παρελθόν μια ιστορία σχετική με γάμο μεταξύ ομοφυλόφιλων ανδρών θα ήταν αδιανόητη στον κινηματογράφο.

Διαβάστε,  όπωσδήποτε:

Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΞΕΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου