26.12.13
25.12.13
ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ
Χριστόφορος Λιοντάκης: Τo μαγικό ελάχιστο
tovima.gr
1953 στο Ινι, 40 χιλιόμετρα νότια του Ηρακλείου, ανθηρό χωριό τότε. Κάλαντα δεν είπα ποτέ μου. Ντρεπόμουν. Ηθελα όμως να μας τα λένε, λαχταρούσα να χτυπήσει η πόρτα. Η παραμονή των Χριστουγέννων ήταν κουραστική μέρα. Αρκετοί πήγαιναν να μαζέψουν ελιές, οι περισσότεροι έσφαζαν τους χοίρους. Με το κρέας τους ετοίμαζαν ένα σωρό λιχουδιές για τις γιορτές. Μαζί με τ' άλλα παιδιά, με περιέργεια αλλά και κάποιον φόβο, παρακολουθούσαμε από μακριά τη διαδικασία της σφαγής. Περιμέναμε ένα από τα σπάνια παιχνίδια μας, την ουροδόχο κύστη. Την καθαρίζαμε, τη φουσκώναμε και παίζαμε μ' αυτήν μπάλα.
Εκείνη τη χρονιά, πριν κοιμηθώ, πήγα στον στάβλο. Το τρίχωμα των ζώων, νοτισμένο από τη ζέστη του άχυρου και τις ανάσες τους, άχνιζε και μύριζε μόχθο και υπομονή. Χάιδεψα το πουλάρι. Ηθελα ίσως να νιώσω κάτι από το σπήλαιο της Βηθλεέμ. Για τη χριστουγεννιάτικη λειτουργία ξυπνούσαμε χαράματα. Δεν υπήρχαν ρεβεγιόν, στολισμένα δέντρα, αλλά ούτε και η αίσθηση στέρησής τους, αφού έτσι κι αλλιώς τα αγνοούσαμε. Αλλα πυροδοτούσαν τη φαντασία μας.
Η γιαγιά ξεκίνησε πρώτη. Ξύπνησα κι εγώ. Αρχισα να ετοιμάζομαι στο μισοσκόταδο. Το σπίτι φωτιζόταν από το λυχνάρι, το τζάκι και μια λάμπα πετρελαίου. Η μόνη πολυτέλεια, τα καινούργια ρούχα και παπούτσια. Ξαφνικά η πόρτα άνοιξε και μπήκε έντρομη η γιαγιά. Την άκουσα να λέει στον πατέρα μου: «Γιαννιό, παιδί μου, έλα να με πας στην εκκλησία. Μου χίμηξαν στον δρόμο δυο σκυλιά και δεν μπορώ να περάσω». Ο πατέρας την πήρε από το χέρι κι έφυγαν. Η μητέρα έμεινε σπίτι. Ξεκίνησα γεμάτος αγωνία να μη λερώσω τα παπούτσια στις λάσπες. Λάσπες παντού - το μαρτύριο του χειμώνα. Μπήκα στην εκκλησία. Μέθυσα από τη μυρωδιά του λιβανιού και τις ζεστές ανάσες. Η γιαγιά, στριμωγμένη σε μια γωνιά, έκανε τον σταυρό της. Ο τρόμος, διάχυτος ακόμη στο πρόσωπό της.
Η εικόνα με τα σκυλιά δεν έλεγε να με αφήσει, μια φρίκη διαπερνούσε το σώμα μου. Ψαλμωδίες, λόγια ακατάληπτα μπερδεύονταν μέσα μου με γαβγίσματα σκυλιών. Η απόλυση. Στην επιστροφή κρατούσα τη γιαγιά από το χέρι. Ο ήλιος τιτλοφορούσε τα πάντα. Οι νερόλακκοι έλαμπαν. Οι άνθρωποι, ταπεινά περιποιημένοι, επέστρεφαν στα σπίτια τους. Το χριστουγεννιάτικο τραπέζι ξεκινούσε νωρίς. Το μενού αποκλειστικά από χοιρινό. Η γαλοπούλα άγνωστη. Γλυκά δεν υπήρχαν. Ηταν προνόμιο της Πρωτοχρονιάς.
Υστερα, περίπατοι στους λασπωμένους δρόμους. Ζώα μηρύκαζαν στη λιακάδα. Βασιλιάς των παιχνιδιών, τα μπαλόνια. Τα λέγαμε φούσκες. Καμιά σχέση με τη σύγχρονη διακοσμητική χρήση τους. Τα φουσκώναμε, τα ξεφουσκώναμε, ερεθίζονταν τα χείλη και το στόμα μας, τα κρατούσαμε αγκαλιά. Οταν έσπαγαν, το πρόσωπό μας συννέφιαζε.
Το μαγικό ελάχιστο τέλειωνε στο ηλιοβασίλεμα.
24.12.13
23.12.13
Ο ΚΑΒΑΦΗΣ ΤΟΥ ΟΡΧΑΝ ΠΑΜΟΥΚ
«Βρήκα την Ιστανμπούλ στην Αλεξάνδρεια του Καβάφη»
efsyn.gr, 23/12/2013
«Η “Πόλις” του Καβάφη άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπω τη δικιά μου Ιστανμπούλ», γράφει ο Τούρκος νομπελίστας Ορχάν Παμούκ σε άρθρο του στους «New York Times» με τίτλο «Αλλοι τόποι, άλλες θάλασσες». Και εξηγεί την αγάπη του γι’ αυτό ειδικά το ποίημα του Αλεξανδρινού, που έχει διαβάσει ξανά και ξανά σε τουρκική και αγγλική μετάφραση – το παραθέτει, μάλιστα, ολόκληρο στη μετάφραση των Κίλι – Σέραρντ.
«Για όσους ζουν μια επαρχιακή ζωή, η ζωή και η ευτυχία βρίσκονται πάντοτε κάπου αλλού, σε άλλη πόλη και χώρα. Εμείς οι επαρχιώτες αυτό τον άλλο τόπο ποτέ δεν τον βρίσκουμε. Η σοφία του Καβάφη είναι η αξιοπρέπεια και η ενδοσκοπική ευαισθησία με την οποία πλησιάζει αυτή τη θλιβερή αλήθεια. Και τελικά, με την ίδια γλωσσική αυτοσυγκράτηση και φιλοσοφική απλότητα, αποκαλύπτει ότι σ’ αυτές τις πόλεις μας σπαταλήσαμε τις ζωές μας. Και ότι το πρόβλημα δεν είναι ότι εμείς είμαστε επαρχιώτες, αλλά στην ίδια τη φύση της ζωής».
Ο Παμούκ υπογραμμίζει τη σχέση του Καβάφη με την Κωνσταντινούπολη: από εκεί καταγόταν η οικογένειά του, εκεί έζησε ο ίδιος τρία χρόνια όταν η οικογένειά του εγκατέλειψε την Αλεξάνδρεια μετά τις εξεγέρσεις των εθνικιστών, το 1882, κι εκεί έγραψε, σύμφωνα με τον Τούρκο συγγραφέα, «τα πρώτα σημαντικά του ποιήματα και ένιωσε το πρώτο ξύπνημα της ομοφυλοφιλικής επιθυμίας». Περιγράφει, λοιπόν, ένα πρόσφατο ταξίδι του στην Αλεξάνδρεια, ένα χρόνο πριν από τα γεγονότα της «αραβικής άνοιξης» και την επίσκεψή του στο σπίτι του Καβάφη. «Ηταν μια Παρασκευή. Ολοι ήταν στα τζαμιά για προσευχές. Τα πεζοδρόμια άδεια. Οι μόνοι άνθρωποι στο μουσείο ήταν τουρίστες. Tα κλειστά μαγαζιά, μια φούχτα πεύκα, τα ρημαγμένα κτίρια, οι στενοί δρόμοι, οι πλατείες, όλα με βοήθησαν να συνειδητοποιήσω ότι εκδοχές της Ιστανμπούλ των νεανικών μου χρόνων επιζούν ακόμα σε πόλεις ολόγυρα στη Μεσόγειο. Αγαπώ την ποίηση του Καβάφη όχι μόνο επειδή είναι η αντανάκλαση της υποδειγματικής ζωής του, αλλά και για τα τοπία που απεικονίζει, για τα ρημαγμένα της σπίτια. Και επειδή με κάνει αμέσως να αναγνωρίζω την υφή της μεσογειακής ζωής».
Σε αυτό το σημείο βρίσκεται, άλλωστε, η καρδιά του άρθρου του Παμούκ. Οτι ο Καβάφης, όπως και ο Εντγκαρ Αλαν Πόε και ο Κάφκα, μας αφήνουν με το έργο τους να φανταζόμαστε τη ζωή τους. «Οι μεγάλοι ποιητές μπορούν να διηγηθούν τη δική τους ιστορία, χωρίς ούτε μια φορά να πουν “εγώ”. Και μ’ αυτόν τον τρόπο δανείζουν τη φωνή τους σε όλη την ανθρωπότητα», γράφει. «Σκέφτομαι τον Καβάφη σαν έναν ηλικιωμένο άνδρα που περιπλανιέται στους οικείους δρόμους μιας πόλης που γερνά. Τον σκέφτομαι σαν έναν εραστή των βιβλίων που ζει σαν μειονότητα μέσα σε μια άλλη μειονότητα. Και που μετατρέπει αυτή τη γνώση του σε ένα είδος σοφίας».
21.12.13
20.12.13
ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΙΣΟΒΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΟΥΣ ΣΤΗΝ ΟΥΓΚΑΝΤΑ
Μέχρι και
ισόβια για ομοφυλόφιλους στην Ουγκάντα
tanea.gr, 20/12/2013
Μέχρι και ισόβια κάθειρξη θα είναι η ποινή για τους
ομοφυλόφιλους στην Ουγκάντα, όπως προβλέπει ο νέος νόμος που εγκρίθηκε την
Παρασκευή από το κοινοβούλιο της χώρας.
Το νομοσχέδιο, το οποίο είχε εισαχθεί στο σώμα το 2009, προέβλεπε αρχικώς μέχρι και τη θανατική ποινή για ομοφυλοφιλικές πράξεις στην χώρα της ανατολικής Αφρικής, όπως σημειώνει το πρακτορείο Reuters.
Μετά την αναθεώρησή του, προβλέπει ποινές για κάθε ένοχο για ομοφυλοφιλική δραστηριότητα, με αυστηρότερη εκείνη της ισόβιας κάθειρξης.
Το νομοσχέδιο, το οποίο είχε εισαχθεί στο σώμα το 2009, προέβλεπε αρχικώς μέχρι και τη θανατική ποινή για ομοφυλοφιλικές πράξεις στην χώρα της ανατολικής Αφρικής, όπως σημειώνει το πρακτορείο Reuters.
Μετά την αναθεώρησή του, προβλέπει ποινές για κάθε ένοχο για ομοφυλοφιλική δραστηριότητα, με αυστηρότερη εκείνη της ισόβιας κάθειρξης.
ΒΙΚΥ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Ο ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ, ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ
Tι θα έκανε η Βίκυ Χατζηβασιλείου, αν ένας από τους γιους της, της έλεγε ότι είναι ερωτευμένος με άλλον άντρα;
«Δεν κατάλαβες! Εγώ εδώ και χρόνια έχω δηλώσει στα παιδιά μου πως ασχέτως των επιλογών της ερωτικής τους ζωής εγώ θα τους αγαπώ με όλη μου την ψυχή μέχρι να πεθάνω. Είναι ποτέ δυνατόν ο γονιός να πάψει να αγαπά το παιδί του επειδή είναι gay; Ο κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης στη σεξoυαλική του ζωή».
Όσo για το αν πρέπει οι ομοφυλόφιλοι να υιοθετούν παιδιά, είπε: «Θεωρώ ότι κάθε άνθρωπος, ανεξαρτήτως σεξoυαλικού προσανατολισμού, δικαιούται την ευτυχία και -γιατί όχι- την απόκτηση παιδιού. Σίγουρα, το παιδί που θα μεγαλώσει με δυο ομοφυλόφιλους γονείς θα έχει διαφορετικές εικόνες και διαφορετικές προσλαμβάνουσες απ΄ ότι ένα παιδί με ετεροφυλόφιλους γονείς. Αυτό που εμένα προσωπικά με προβληματίζει είναι το αν η ελληνική κοινωνία είναι αρκετά ώριμη για να αποδεχτεί πλήρως αυτά τα παιδιά στο μέλλον». (athensbars.gr)
19.12.13
ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ - 2
ΤΟ ΑΔΥΝΑΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΜΟΥ
Στίχοι: Άντζυ Σαμίου
Μουσική: Τάσος Χαμουρτιάδης
Ερμηνεύτρια: Άντζυ Σαμίου
Μη με ρωτάς τι μου αρέσει πιο πολύ
μη με ρωτάς αφού τα γούστα μου τα ξέρεις
μη με ρωτάς πού θα μου δώσεις το φιλί
αφού τ' αδύνατο σημείο μου το ξέρεις
Εκεί που καίγομαι πολύ
θέλω να νιώσω το φιλί
καν' το κορμί μου να μιλά
πιο χαμηλά, πιο χαμηλά, πιο χαμηλά
Μη με ρωτάς τι μου αρέσει πιο πολύ
αφού το ξέρεις πιο πολύ τι με τρελαίνει
Μη με ρωτάς που θα μου δώσεις το φιλί
σ' ένα σημείο τ' άγγιγμά σου με πεθαίνει
18.12.13
ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ THE ADVOCATE Ο ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ Α'
Ανήμερα των 77ων γενεθλίων
του, ο Πάπας Φραγκίσκος έμαθε πως βρίσκεται στο εξώφυλλο του Advocate, του
παλαιότερου περιοδικού στις ΗΠΑ για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων.
Οι εκδότες του περιοδικού, που απευθύνεται σε γκέι,
ανέδειξαν τον Πάπα Φραγκίσκο σε «Πρόσωπο της Χρονιάς» για τη δήλωση που είχε
κάνει για τους ομοφυλόφιλους.
«Εάν ένας άνθρωπος είναι γκέι, αναζητά το Θεό και έχει
καλή θέληση, ποιός είμαι εγώ για να τον κρίνω;», είχε δηλώσει πρόσφατα ο
ποντίφικας κατά τη διάρκεια πτήσης από τη Βραζιλία προς το Βατικανό.
Το περιοδικό Advocate σημειώνει πως επέλεξε τον Πάπα
για τη συγκεκριμένη διάκριση επειδή παρά το γεγονός ότι εξακολουθεί να είναι
αντίθετος στους γάμους μεταξύ ομοφυλοφίλων, έδειξε πως δεν ασπάζεται τη σκληρή
ρητορική των προηγούμενων προκαθήμενων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Ο ποντίφικας υποδέχθηκε στο Βατικανό 3 άστεγους και
πήρε μαζί τους πρωινό, ακούγοντας με μεγάλη προσοχή τα προβλήματα επιβίωσης που
αντιμετωπίζουν.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Πάπας Φραγκίσκος
βρίσκεται κοντά στο πλευρό ατόμων από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, γεγονός που
τον έχει κάνει εξαιρετικά δημοφιλή. (ant1,gr, 18/12/2013)
ΜΕ ΑΡΧΗΓΟΥΣ ΔΥΟ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΕΣ ΑΘΛΗΤΡΙΕΣ Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΗΠΑ ΣΤΟ ΣΟΤΣΙ
Σαφές μήνυμα στον Πούτιν για
τους ρωσικούς νόμους για τους ομοφυλόφιλους στέλνει ο Μπάρακ Ομπάμα, που δεν θα
παραστεί στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς της Ρωσίας.
in.gr,
18/12/2013
Δύο γκέι αθλήτριες θα ηγηθούν της αμερικανικής
ολυμπιακής αποστολής για τους Χειμερινούς Αγώνες του Σότσι, όπως ανακοίνωσε ο
Λευκός Οίκος.
Πρόκειται για την πρώην πρωταθλήτρια του τένις Μπίλι
Τζιν Κινγκ, η οποία δήλωσε ότι αποτελεί για την ίδια μεγάλη τιμή να είναι
επικεφαλής της αποστολής της χώρας της στην τελετή έναρξης.
Στην τελετή λήξης θα είναι επικεφαλής η αθλήτρια του
χόκεϊ επί πάγου Κέιτλιν Κόου.
Με την απόφαση αυτή ο Αμερικανός Πρόεδρος φαίνεται να
στέλνει ένα σαφές μήνυμα στον Πούτιν για τους αυστηρούς νόμους που έχει
υιοθετήσει το τελευταίο διάστημα η Ρωσία κατά των ομοφυλόφιλων.
Στην ανακοίνωση του Λευκού Οίκου αναφέρεται ότι η
κίνηση αυτή έχει ως στόχο να δείξει τη «διαφορετικότητα, την αποφασιστικότητα
και την συλλογικότητα» που υπάρχουν στο πνεύμα και στον τρόπο σκέψης των ΗΠΑ.
Ο ίδιος ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών δεν
πρόκειται να παραστεί στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο Σότσι, ενώ
απόντες θα είναι και οι πρόεδροι της Γαλλίας και της Γερμανίας.
ΛΕΥΚΟΡΩΣΙΑ. "ΟΧΙ" ΣΤΟ GAY PRIDE
Belarusian Gay-Rights
Events Banned, But Activists Vow To Continue
rferl.org, 11/12/2013
MINSK -- Authorities in Minsk have banned two
gay-rights events, but Belarusian activists have vowed to go ahead anyway.
Authorities blamed their decision not to allow a lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) march planned for December 11 and a gay-rights rally planned for December 12 on "technical" and timing problems.
The GayBelarus national youth civic association condemned the ban, saying that the unwillingness by authorities to discuss different formats and times for the events "constitutes deliberate contempt of civil and political rights and freedoms."
LGBT activists in Minsk told RFE/RL that they plan to stage a public gathering, despite the ban.
They did not reveal details for fear of preventive detentions.
Authorities blamed their decision not to allow a lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) march planned for December 11 and a gay-rights rally planned for December 12 on "technical" and timing problems.
The GayBelarus national youth civic association condemned the ban, saying that the unwillingness by authorities to discuss different formats and times for the events "constitutes deliberate contempt of civil and political rights and freedoms."
LGBT activists in Minsk told RFE/RL that they plan to stage a public gathering, despite the ban.
They did not reveal details for fear of preventive detentions.
17.12.13
16.12.13
RYAN GRANT LONG. FAIRY TALES - 1
(κλiκ για μεγέθυνση)
Ryan Grant Long: Fairy Tales
Ryan Grant Long: Fairy Tales
This
calendar explores same-sex affection throughout history.
All of these depictions are based on real people. Most of these historical figures are widely accepted to have been homosexual or bisexual. Some of them, such as Saints Sergius and Bacchus, are known for their unusual closeness, but scholars disagree on whether or not they were romantically involved. History isn't an exact science, and all too often truths are hidden or rewritten after the fact by people who wish to erase gay people from history.
This project wasn't about proving without a doubt whether or not a certain historical figure was gay; but rather exploring same-sex affection when enough evidence existed to at least consider it a reasonable possibility.
All of these depictions are based on real people. Most of these historical figures are widely accepted to have been homosexual or bisexual. Some of them, such as Saints Sergius and Bacchus, are known for their unusual closeness, but scholars disagree on whether or not they were romantically involved. History isn't an exact science, and all too often truths are hidden or rewritten after the fact by people who wish to erase gay people from history.
This project wasn't about proving without a doubt whether or not a certain historical figure was gay; but rather exploring same-sex affection when enough evidence existed to at least consider it a reasonable possibility.