12.12.11

Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

TRISTAN GARCIA: Η καλύτερη πλευρά των ανθρώπων
μυθιστόρημα
Μετάφραση: Μαρία Γαβαλά

Ο Ντομινίκ Ρόσι, πρώην ακτιβιστής της άκρας αριστεράς, είναι ο πρωτεργάτης, στα τέλη της δεκαετίας του ’80, του πρώτου μεγάλου κινήματος για τον αγώνα και τη χειραφέτηση των ομοφυλοφίλων στη Γαλλία. Ο Ουίλι είναι ένας νεαρός που τα ’χει χαμένα, συγγραφέας σκανδαλοθηρικών κειμένων, στο πρόσωπο του οποίου κάποιοι βλέπουν μια μεγαλοφυΐα. Στην αρχή ερωτεύονται ο ένας τον άλλο, ύστερα η αγάπη τους μετατρέπεται σε μίσος, και αλληλοεξοντώνονται μπροστά στα μάτια της αφηγήτριας και του εραστή της, ενός μιντιακού διανοούμενου, δύο ανθρώπων που βαδίζουν, κατά το μάλλον ή ήττον συνειδητά, παράπλευρα με την εποχή τους. Μαζί τους, παρευρισκόμαστε στο θέαμα ενός ριζικού και απόλυτου μίσους μεταξύ δύο προσώπων, αλλά επίσης στην χαρούμενη αρχικά γέννηση, που θα καταλήξει όμως νοσούσα, μιας περιόδου κρίσιμης για την Ιστορία της σεξουαλικότητας και της πολιτικής στον Δυτικό κόσμο.
Αυτός ο μύθος περί ηθικής δεν είναι αυτοαφήγηση. Είναι η ιστορία, την οποία δεν έζησα προσωπικά, μιας κοινότητας και μιας γενιάς που κατασπαράχτηκαν απ’ το Έιτζ, σε γειτονιές όπου ποτέ δεν κατοίκησα.
Είναι η πιστή αφήγηση της πλειονότητας των προδοσιών που μπορεί να αντέξει η ύπαρξή μας, το πορτρέτο της χειρότερης πλευράς των ανθρώπων – και στο αρνητικό φιλμ της φωτογραφίας – της καλύτερης.

Ο Tristan Garcia γεννήθηκε το 1981 στην Τουλούζη. Η καλύτερη πλευρά των ανθρώπων είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.


**********************


Παίρνοντας αφορμή από τις σχέσεις δυο ζευγαρι­ών, ο συγγραφέας ξεδιπλώνει όλη την περίοδο της κρίσιμης και καθοριστικής δεκαετίαςτου 1 980, μιας δεκαετίας που οι ιδεολογίες βρέθηκαν στο απόγειό τους, σε ένα μεταίχμιο καθοριστικό για τις εξελίξεις που ακολούθησαν. Ο κόσμος άλλαζε με πολύ μεγα­λύτερες ταχύτητες από ό,τι μπορούσαμε τότε να φα-νταστούμε και να παρακολουθήσουμε. Η ιστορία του Ντομινίκ και του Γουίλι, όπως και αυτή της Ελίζαμπεθ και του Ζαν - Μισέλ εξελίσσονται στο Παρίσι υπό την καθοριστική αλλαγή των μέχρι τότε δεδομένων του ελεύθερου και απενοχοποιημένου έρωτα. Οι κοινω­νίες βρέθη καν αίφνης αντιμέτωπες με τον εφιάλτη του AIDS, που όχι μόνο απειλούσε άμεσα τιςζωέςτων ανθρώπων, όχι μόνο ανέτρεπε απόλυτα τις ερωτικές σχέσεις, όπωςτις είχε γνωρίσει μέσα στην αδιάλειπτη πορεία της η ανθρωπότητα, παρά άλλαζε βίαια και καθοριστικά όλες τις αντιλήψεις και τις ιδεολογίες που συγκροτούσαν τον σύγχρονο πολιτισμό, τις συνθήκες ζωής μέσα στις οποίες διαμορφώνονταν οι ζω­ές μας, τα όνειρά μας, ο ερωτισμός μας. Σε αυτήν την πραγματικότητα, όπο υ ή ρθαν τα πάνω κάτω στη ν πιο δυσοίωνή τους εκδοχή, ο έρωτας με το απαστράπτον και σκοτεινό του πρόσωπο πρωταγωνιστεί στις ζωές των ανθρώπων μέσα από τις συγκεκριμένες ιστορίες των ηρώων του μυθιστορήματος, καθώςτα ευγενικά και αλτρουιστικά αισθήματα των ερωτικών σχέσεων αναμειγνύονται με τα ταπεινότερα, εγωιστικότερα και αθλιότερα ανθρώπινα αισθή ματα. Ωστόσο, ο συγγραφέας, μέσα από ιδιωτικές σχέσεις, καταφέρνει να γενικεύσει την ιστορία του χαρτογραφώντας μια περίοδο όπου τα ιδιωτικά οράματα καθόρισαν τις πολιτικές εξελίξεις.
Ξενοφών Μπρουντζάκης (topontiki.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου