2.10.11

ΟΕΔΒ. ΓΡΑΨΤΕ ΜΕ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΤΡΟΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΑΦΗΓΕΙΤΑΙ ΕΛΛΕΙΠΤΙΚΑ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ

ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗΣ
Νυχτερινό

Το ποίημα δημοσιεύτηκε το 1939 και σκιαγραφεί με λυρική υποβλητικότητα μια νυχτερινή εικόνα αποχαιρετισμού. Η σκηνή διαδραματίζεται κάτω από το φως του φεγγαριού, που συντροφεύει τη μοναξιά του ποιητή.

Ένα φεγγάρι πράσινο , μεγάλο,
που λάμπει μες τη νύχτα, – τίποτ’ άλλο.

Μια φωνή, που γρικιέται μες στο σάλο
και που σε λίγο παύει, – τίποτ’ άλλο.

Πέρα, μακριά, κάποιο στερνό σινιάλο
του βαποριού που φεύγει, – τίποτ’ άλλο.

Και μόνο ένα παράπονο μεγάλο
στα βάθη του μυαλού μου. – Τίποτ’ άλλο.

Ν. Λαπαθιώτης, Τα ποιήματα, Γαβριηλίδης

ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1 Κύριο χαρακτηριστικό του ποιήματος είναι η μουσική υποβλητικότητα των στίχων. Με ποια εκφραστικά μέσα πετυχαίνει ο ποιητής αυτό το αποτέλεσμα;
2 Πώς αιτιολογείται το παράπονο του ποιητή; Συνδέστε την απάντησή σας με τη γενική ατμόσφαιρα του ποιήματος
3 Γράψτε με δικό σας τρόπο την ιστορία που αφηγείται ελλειπτικά ο ποιητής.


Παναγιώτης Καγιαλής, Χριστίνα Ντουνιά, Θεοδώρα Μέντη: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Γ’ Γυμνασίου (ΟΕΔΒ)

Εδώ φαίνεται ότι οι συγγραφείς, προκειμένου να μην βρεθούν στη δύσκολη θέση να δώσουν οι ίδιοι τις απαραίτητες βιογραφικές πληροφορίες για τον Λαπαθιώτη, με επιδέξιο τρόπο παροτρύνουν τους μαθητές να τις ανακαλύψουν μόνοι τους.
Εκτός κι αν ειλικρινά πιστεύουν ότι θα τους τις προσφέρουν οι φιλόλογοι καθηγητές τους.
Ε, καλά τότε, το άλλο με τον Τοτό το ξέρετε;

2 σχόλια:

  1. "Παναγιώτης Καγιαλής, Χριστίνα Ντουνιά, Θεοδώρα Μέντη: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Γ’ Γυμνασίου (ΟΕΔΒ)"

    Πρόκειται για την Χριστίνα Ντουνιά που υπογράφει την επιμέλεια και το επίμετρο στο "Η ερωμένη της" της Ντόρας Ρωζέττη καθώς και την εισαγωγή-επιμέλεια στο ημερολόγιο του 2009 με θέμα τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη;

    Εκεί δεν υπάρχει πρόβλημα με την αναφορά των βιογραφικών πληροφοριών:
    "Το ημερολόγιο 2009 της σειράς Ο λόγος των δημιουργών έχει ως θέμα του τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, τον σπουδαίο ποιητή του μεσοπολέμου που διακρίθηκε κυρίως για τα ερωτικά του ποιήματα, πολλά από τα οποία έχουν μελοποιηθεί (Καημός αλήθεια να περνώ, Ένα φεγγάρι πράσινο χλωμό). Η ζωή του παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς ο ίδιος προκάλεσε με την ανοιχτή εκδήλωση της ομοφυλοφιλίας του μέσα από τα ποιήματά του τη συντηρητική κοινωνία της εποχής ενώ δεν δίστασε να σκανδαλίσει επίσης και με τις απόψεις του για την τέχνη και την κοινωνία."

    http://www.metaixmio.gr/products/1198--2009-.aspx

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επίσης, ανώνυμε, φαίνεται να μην υπάρχει πρόβλημα ούτε λίγες σελίδες πιο κάτω, όπου διαβάζουμε:

    Η Μαρία Πολυδούρη (1902-1930) είναι μια ποιήτρια που πέθανε πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο. Η σχέση της με τον Κ.Γ. Καρυωτάκη και κυρίως ο τραγικός του θάνατος της ενέπνευσαν μια σειρά από ερωτικά ποιήματα, όπως αυτό που ακολουθεί, το οποίο ανήκει στη συλλογή Οι τρίλιες που σβήνουν (1928).

    Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες...

    Τα συμπεράσματα δικά μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή