17.2.10

ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΓΡΑΝΑΔΑΣ ΚΛΕΙΝΕΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ

.
Η Παρθένος Μαρία είναι μια πόρνη στους δρόμους της Jaén και ο Ιωσήφ κερδίζει τα προς το ζην κάνοντας το «βαποράκι». Ο γιος τους μυείται στο σεξ από την Μαρία Μαγδαληνή, αλλά τελικά ανακαλύπτει ότι είναι γκέι. Χρησιμοποιεί τη ροκ μουσική για να μεταδώσει το μήνυμά του στον κόσμο.
Αυτή είναι περίπου η ιστορία που διηγούνται οι 14 φωτογραφίες του ισπανού Fernando Bayona στην έκθεση Circus Christi που εγκαινιάζεται στις 11 Φεβρουαρίου στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας. Δυο μέρες αργότερα ο φωτογράφος ζητάει την προστασία της Αστυνομίας εξαιτίας των απειλών που έχει δεχθεί κατά της ζωής του. Το Πανεπιστήμιο «μην μπορώντας να εγγυηθεί την ασφάλεια» αποφασίζει να κλείσει την έκθεση και, αφού διευκρινίσει ότι δεν υπήρξε κανενός είδους επιχορήγηση, εκφράζει τη λύπη του διότι εξαιτίας του γεγονότος υπήρξε «ένας μεγάλος αριθμός ατόμων που αισθάνθηκαν να προσβάλονται οι πεποιθήσεις τους».
Για την ιστορία, την έκθεση στις 2 μέρες που έμεινε ανοιχτή την επισκέφθηκαν 38 άτομα.
.

12 σχόλια:

  1. Σε τί ακριβώς προσέβαλλε τις πεποιθήσεις κάποιων το ομοερωτικό φιλί του Ιούδα προς τον Ιησού; Μήοως η συγκεκριμένη φράση θα έπρεπε να μπει σε εισαγωγικά στον τίτλο;

    Μήπως οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις τους θα έπρεπε να προσβληθούν από την κατά καιρούς συμπεριφορά των ιεραρχών της ισπανικής εκκλησίας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλά όλοι εσείς οι κουλτουριάρηδες δεν φωνάζετε πώς πρέπει να σεβόμαστε το θρησκευτικό αίσθημα των μειονοτήτων?Δηλαδή θα τολμούσε αυτός ο καλλιτέχνης να παραστήσει τον μωάμεθ σε ερωτική περίπτυξη η φιλί με κάποιον άντρα?Θα ήταν ήδη νεκρός σε χίλλια κομμάτια!!Πολύ καλά λοιπόν έπραξαν και εκλεισαν την έκθεση..Δεν είμαι ούτε χριστιανόπληκτος ούτε πουριτανός αλλά όπως σεβόμαστε το θρησκευτικό αίσθημα μουσουλμάνων ας σεβαστούμε και των άλλων.Αρκετά πιά με την υποκρισία των νεο ταξιτών της παγκοσμιοποίησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Μιχάλης

    Δηλαδή για να καταλάβω, αυτό που λες είναι ότι ο θρησκευτικός φανατισμός μιας μειοψηφίας μέσα σε μια δημοκρατική κοινωνία πρέπει να επιβληθεί και να γίνει τρόπος ζωής και για τους υπόλοιπους;

    Αυτό θα ισχύει και σε άλλα ζητήματα εκτός από την απεικόνιση θρησκευτικών συμβόλων; Γιατί πολλοί μουσουλμάνοι δεν προσβάλλονται μόνο από τα σκίτσα του Μωάμεθ. Υπάρχουν και πολλά άλλα πράγματα που βρίσκουν προσβλητικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Για όποιον θέλει να δει τις φωτογραφίες, ώστε να έχει ιδίαν άποψη: http://www.fernandobayona.com/galeria_english/galeria.html
    Κουνάτε το ποντίκι προς τα δεξιά και κλικάρετε πάνω στο Circus Christi

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. gay super hero,

    είναι η διαστρέβλωση, η παραποίηση της ιστορίας - ή μύθων πες - του κεντρικού προσώπου του λόγου του θεού τους, του ιδρυτή της θρησκείας τους, που συνιστά προσβολή των πεποιθήσεών τους. Η διαστρέβλωση, όχι ο εξευτελισμός όπως νομίζεις ότι το εκλαμβάνουν και θίγεσαι. Προσβολή γι αυτούς θα ήταν κι αν ο καλλιτέχνης είχε απεικονίσει τον Χριστό ως την διάσημη χορεύτρια Μαργκότ Φοντέιν, μια προσωπικότητα της τέχνης. Σε μια τέτοια την περίπτωση πιστεύεις ότι θα έπρεπε να θιγούν οι χορεύτριες;

    Από εκεί και πέρα η συζήτηση για την ελευθερία της έκφρασης μέσω της τέχνης, όπως και η συζήτηση για τον σεβασμό στην θρησκευτική συνείδηση που απαιτούν οι θρησκευόμενοι και στην θρησκευτική ελευθερία που απαιτούν οι άθρησκοι είναι πολύ μεγάλη.

    Τέλος, οι ισπανοί χριστιανοί είναι η πλειοψηφία και όχι η μειοψηφία στη χώρα τους και μέσω της πραγματοποίησης μιας καλλιτεχνικής έκθεσης δεν προτείνεται ούτε επιβάλλεται τρόπος ζωής ανάλογος με την έκφραση του καλλιτέχνη και ομοίως δεν επιβάλλεται τρόπος ζωής με την παύση της. Εκείνο που εξετάζεται και κρίνεται είναι η επιβολή της θέλησης μιας οργανωμένης ή ανοργάνωτης πλειοψηφίας ή μειοψηφίας με βίαια μέσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προσωπικά θεωρώ ότι ο φωτογράφος, είτε από επιπολαιότητα, είτε από σκοπιμότητα, επέλεξε να προκαλέσει*, χωρίς να υπολογίσει το εύρος ή τη μορφή των αντιδράσεων.
    Όπως κάθε στοιχειωδώς λογικός άνθρωπος θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η ασέβεια ή η βεβήλωση ιερών συμβόλων ενοχλεί και προσβάλλει.
    Γι’ αυτό, άλλωστε, υπάρχουν και οι σχετικοί προστατευτικοί νόμοι.
    Στην προκειμένη περίπτωση η αντίδραση ήρθε, παρά τις προγενέστερες χωρίς προβλήματα παρουσιάσεις της έκθεσης σε ιδιωτικές γκαλερί, όταν αυτή φιλοξενήθηκε στον χώρο του Πανεπιστημίου της Γρανάδας.
    Οπότε μάλλον δεν πρόκειται για μια απλή περίπτωση θρησκευτικού φανατισμού. Στην πραγματικότητα βάζει σε συζήτηση το θέμα των ορίων της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης σε σχέση με τον σεβασμό των θρησκευτικών ευαισθησιών και πεποιθήσεων σε έναν δημόσιο, κρατικό χώρο.
    Κι ασφαλώς το ίδια ερωτήματα θα ετίθεντο και σε μια έκθεση για την ερωτική ζωή του Μωάμεθ ή για τις leather εκδοχές του Βούδα.
    Τώρα βεβαίως, άλλο αυτό κι άλλο οι απειλές κατά της ζωής του Bayona, τη σοβαρότητα των οποίων διερευνά η αστυνομία.

    Τέλος, μιλώντας για παραποίηση της ιστορίας ή του δόγματος, επίσης μπαίνει ένα ζήτημα ερμηνείας, κατά πόσον δηλαδή αυτή αναγκαστικά ταυτίζεται με την επικρατούσα. Ή αλλιώς κατά πόσο αυτή είναι εμπρόθετη, μεροληπτική και όχι υποχρεωτικά η μόνη ορθή.

    * Ό τίτλος της έκθεσης είναι χαρακτηριστικός: Circus Christi

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. " Όπως κάθε στοιχειωδώς λογικός άνθρωπος θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η ασέβεια ή η βεβήλωση ιερών συμβόλων ενοχλεί και προσβάλλει."

    Επαναλαμβάνω: σε ποιο ακριβώς σημείο βεβηλώνουν οι συγκεκριμένες φωτογραφίες κάποιο θρησκευτικό σύμβολο;

    Ποιος κρίνει τί συνιστά "ασέβεια" ή "βεβήλωση"; Φτάνει απλά να το δηλώσει μια οργανωμένη ομάδα πίεσης;

    Τα περί "ασέβειας" και "βεβήλωσης" ισχύουν μόνο στην περίπτωση θρησκευτικών συμβόλων ή θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλα ιστορικά πρόσωπα (η αντίστοιχη ακαδημαϊκή περίπτωση στην Ελλάδα ήταν του μεγάλου Αλεξάνδρου) και ενδεχομένως σε οτιδήποτε κρίνεται "ασεβές" και "βέβηλο" σε σχέση με τα χρηστά ήθη;

    Εξαιρούνται από την ελευθερία της έκφρασης όσοι εσκεμμένα προκαλούν; Εξαιρούνται χώροι όπως ένα πανεπιστήμιο ή μία βιβλιοθήκη όπου θα περίμενε κανείς η ελευθερία της έκφρασης να προστατεύεται διπλά και τρίδιπλα σε σχέση με κάποιον ιδιωτικό χώρο; Ή μήπως θα ρωτούνται οι φορολογούμενοι κατά πόσο εγκρίνουν ιδεολογικά το αντικείμενο των δραστηριοτήτων όλων των δημόσιων πανεπιστημίων;

    Από εκεί και πέρα αφήνω στην άκρη το γεγονός ότι η συγκεκριμένη έκθεση (όπως και εκείνη με τις τρανσέξουαλ παναγίες που είχε γίνει στην Ισπανία τα περασμένα Χριστούγεννα) αποτελεί μία ακόμα καλλιτεχνική έκφραση του αντικληρικού πνεύματος που έχει εξαιρετικά βαθιές ιστορικές ρίζες τόσο στη ισπανική όσο και στην λατινοαμερικάνικη κοινωνία. Και χάρη στο οποίο οι χώρες αυτές έχουν καταφέρει να κάνουν άλματα στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όσο εμείς καθόμαστε και τις βλέπουμε.

    Όσο γι'αυτό που γράφει η Κ.σ.Μ περί "χριστιανικής πλειοψηφίας" στην Ισπανία καθόλου δεν ισχύει:

    " In fact, according to the American Religious Identification Survey conducted by Trinity College in 2008, 79.9% percent of Americans view themselves as religious ... By contrast, according to a Gallup poll, 73% of French citizens were unaffiliated with religion, the UK showed a non-religious rate of 71%, and Spain had a 59% rate. "

    http://www.virtualjerusalem.com/opinion.php?option=com_content&view=article&id=32:religious-earthquake&catid=7:editorsblog&Itemid=32

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και μόνο ο αριθμός των ερωτήσεων που θέτεις καταδεικνύει ότι το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο από μια απλή καταγγελία για θρησκευτικό φανατισμό.
    Και μιας κι αναφέρθηκες στο πρώτο σου σχόλιο στο "φιλί του Ιούδα", ξαναδες την φωτογραφία και πες μου αν νομίζεις ότι σε ετεροερωτική εκδοχή θα μπορούσε να είναι αποδεκτή από έναν (θρησκευόμενο) χριστιανό.
    Ή μήπως θεωρείς ότι αυτός δεν έχει δικαίωμα στον σεβασμό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σεβασμό δικαιούνται οι άνθρωποι. 'Οχι οι ιδέες τους, ούτε οι προκαταλήψεις τους. Πουθενά δεν προσβάλλονται οι χριστιανοί ως κοινωνική ομάδα από αυτές τις φωτογραφίες. Και βέβαια όλοι γνωρίζουμε ότι κανένας σαματάς δεν θα είχε γίνει σε μια ετεροερωτική εκδοχή. Η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι που ενόχλησε όχι η άλλη που κάνει έρωτα με τη Μαγδαληνή.

    Επιπλέον πού το γράφει ότι ένας θρησκευόμενος χριστιανός όπως λες θεωρεί οπωσδήποτε ότι ο Ιησούς δεν είχε ερωτική ζωή όσο βρισκόταν σε αυτό τον πλανήτη; 'Η ότι πρέπει απαραίτητα να πιστεύει στην ιστορία της άμωμης σύλληψης; 'Η ότι όλα αυτά πρέπει να τον προσβάλλουν και να τον σοκάρουν;

    Μάλλον αυτό που δεχεσαι ως δεδομένο είναι ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ένας θρησκευόμενος να έχει διαφορετική θεώρηση σε σχέση με τον ερωτισμό και το σεξ εκτός από αυτή που προβάλει η οργανωμένη εκκλησία. Εφόσον του λέει ο πάπας να προσβληθεί πρέπει απαραιτήτως να προσβληθεί. Αυτή ακριβώς η θεώρηση όμως είναι που κάνει πολλούς ανθρώπους να θεωρούν ότι η θρησκεία είναι εχθρική απέναντί τους και τους αποκλείει.

    Και να προσβληθεί από τι; Από μία έκθεση που αν δεν ήταν οι λεζάντες δεν θα διέφερε σε τίποτα από μία φωτογράφιση σε οποιοδήποτε περιοδικό μόδας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τις αμφιβολίες μου για το τι είναι δεδομένο τις εκφράζω στο προηγούμενο σχόλιό μου. Και τις εννοώ.
    Να συμπεράνω, αντιθέτως, ότι εσύ θέτεις μόνο ρητορικά τις ερωτήσεις σου, ενώ έχεις ήδη τις (κατηγορηματικές) απαντήσεις σε τόσο αμφιλεγόμενα διεθνώς θέματα;
    Εντάξει, δεν επιμένω, ο καθένας αντιλαμβάνεται τον διάλογο με τον τρόπο του.
    Πάντως, λάβε υπόψη σου ότι ο αντικληρικαλισμός στο βαθμό που περιέχει το αντί- είναι αυτονόητα συγκρουσιακός. Δεν αντιλαμβάνομαι προς τι οι εκ των υστέρων διαμαρτυρίες;
    Άσε που στην πραγματικότητα δεν πρόκειται καθόλου για αντικληρικαλισμό, αλλά για, με αφορμή την έκθεση Circus Christi, διαφήμιση του καινούριου μουσικού άλμπουμ Holy Bible.
    Και για να είμαστε ακριβείς κανένα ισπανικό μέσο δεν αναφέρει ότι η αντίδραση αφορά ειδικά την φωτογραφία με το "φιλί του Ιούδα". Δεν ξέρω που διάβασες εσύ κάτι τέτοιο.
    Ο ίδιος ο Μπαγιόνα σε χτεσινές δηλώσεις του ισχυρίζεται ότι δεν επιζητεί κανενός είδους πολεμική και ότι η ιστορία που αφηγείται φωτογραφικά δεν είναι η ιστορία του Ιησού.
    Δηλαδή, γελοιότητες.
    Το μόνο που μπορεί να είναι σοβαρό και μένει να διερευνηθεί είναι τα απειλητικά κατά της ζωής του e-mail.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. gay super hero: Όσο γι'αυτό που γράφει η Κ.σ.Μ περί "χριστιανικής πλειοψηφίας" στην Ισπανία καθόλου δεν ισχύει

    Αυτό που έγραψα πρέπει να ισχύει. Μια έρευνα, που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση για την αξιοπιστία και την εγκυρότητά της είναι αυτή που διεξήγαγε το Ισπανικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (CIS) - ένας αυτόνομος οργανισμός που υπάγεται στο Υπουργείο Προεδρίας της Ισπανίας. Σκοπός του, οι επιστημονικές μελέτες για την ισπανική κοινωνία μέσω ερευνών που διεξάγει με πρωτοβουλία του ή τη αιτήσει άλλων οργανισμών. Με περισσότερες από 1600 έρευνες της κοινής γνώμης, έχει συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας της χώρας. (Κρίμα που οι δικές μας κυβερνήσεις αρκούνται στις δημοσκοπήσεις με την προκήρυξη μειοδοτικών διαγωνισμών και έχουν υποβαθμίσει την κοινωνική έρευνα – δεν γνωρίζω μάλιστα τι απέγινε με την περσινή απόφαση της διυπουργικής επιτροπής σε ό,τι αφορούσε στην τύχη του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών.)

    Επί του προκειμένου, πρόσφατη έρευνα (2009)που πραγματοποίησε το Ισπανικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (CIS) έδειξε ότι το 76,1% Ισπανών είναι καθολικοί: Según el último Barómetro del Centro de Investigaciones Sociológicas, en España, un 76% de los encuestados se declaran católicos, aunque el índice disminuye sensiblemente en cuanto a la práctica religiosa. Sólo el 5,4% se declaran ateos.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. (συνέχεια του σχολίου)

    Πέρα όμως από αυτό, η έρευνα του Trinity College (2008) που αναφέρεται στην πηγή που έδωσε o gay super hero (και η οποία είναι το μπλογκ ενός συντάκτη του Virtual Jerusalem – The place where Jews click) αφορά σε δημοσκόπηση μόνον μεταξύ των αμερικανών πολιτών και όχι των ευρωπαίων. Ύστερα, αυτά που αναφέρει η πηγή του, δεν ανταποκρίνονται με ακρίβεια στα αποτελέσματα της έρευνας του Trinity College. Ο συντάκτης της πηγής του συμψηφίζει το 76% των χριστιανών των ΗΠΑ με το 3,9% των πιστών άλλων θρησκειών και εμφανίζει το σύνολο 79,9% ως γενικά "θρησκευόμενο" (: “79.9% percent of Americans view themselves as religious” ) ώστε να αποφύγει την αναφορά της σημαντικής υπεροχής της χριστιανικής θρησκείας στις ΗΠΑ. Είναι προφανές γιατί το κάνει: στο 3,9% των λοιπών θρησκειών περιλαμβάνεται και το 1.2% των ακολούθων του ιουδαϊσμού ( σελίδα 5 της έρευνας του Trinity College), με την πολύ ενδιαφέρουσα σημείωση ότι αυτό το ποσοστό αντιστοιχεί στους εβραίους κατά το θρήσκευμα και όχι στο σύνολο του εβραϊκού πληθυσμού των ΗΠΑ. Πράγμα που μας επιτρέπει να υποθέσουμε ότι όλοι οι εβραίοι κατά εθνικότητα δεν είναι και εβραίοι κατά το θρήσκευμα, τουλάχιστον στις ΗΠΑ.

    Στην συνέχεια, το ποσοστό που δίνει στους μη θρησκευόμενους της Ισπανίας δεν αφορά στην έρευνα του Trinity College, αλλά παραπέμπει σε σελίδα της wikipedia με αποτελέσματα που δίνει το ευρωβαρόμετρο. Ωστόσο, ούτε η wikipedia φαίνεται να αποδέχεται αυτά τα ποσοστά αφού στις σελίδες της για την Ισπανία, σε όλες τις γλώσσες, γράφει για μεγαλύτερο του 76% ποσοστό του πληθυσμού της, που αυτοπροσδιορίζεται ως καθολικό κατά το θρήσκευμα.

    Μπορεί να βγήκα κάπως από το θέμα, αλλά νομίζω ότι έπρεπε να παραθέσω τις πηγές που αναφέρονται σε αυτό που αμφισβήτησε ο gay super hero και που συμβάλλουν στην παρούσα ανάρτηση.

    Tέλος, από ό,τι δείχνει ο αριθμός των 38 επισκεπτών της έκθεσης όπως μας πληροφορεί ο erva_cidreira, η αδιαφορία του κοινού ήταν προφανής. Αν μάλιστα αφαιρέσεις από αυτόν τον αριθμό, τον καλλιτέχνη, τους φίλους, τα μοντέλα του και κάποιους επίσημους προσκεκλημένους, που πρέπει να ήταν παρόντες όπως συνηθίζεται, μπορούμε να συμπεράνουμε με ασφάλεια ότι αγνοήθηκε στην συγκεκριμένη παρουσίασή της και, ίσως, να υποθέσουμε και τους λόγους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή