.
Μάνος Χατζιδάκις: Τα τραγούδια της αμαρτίας (Σείριος 1996)
σε ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου κι ένα του Γιώργου Χρονά
Τραγούδι: Αντρέας Καρακότας
Πιάνο: Ντόρα Μπακοπούλου
Μάνος Χατζιδάκις: Τα τραγούδια της αμαρτίας (Σείριος 1996)
σε ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου κι ένα του Γιώργου Χρονά
Τραγούδι: Αντρέας Καρακότας
Πιάνο: Ντόρα Μπακοπούλου
.
1. Εισαγωγή
2. Τύψεις
3. Ενοχή (Δίχως εξουθένωση)
4. Έρωτας (Σονέτο)
5. Αισθησιακό
6. Ανταλλαγή (Με κατάνυξη)
7. Φως και σκοτάδι (“Σβήσε το φως”)
8. Παράκληση (Σ ένα λαϊκό φίλο)
9. Απόκοσμος (Aπό τα “Μικρά ποιήματα”)
10. Διαδρομή (Σάββατο βράδυ)
11. Αναμονή (Όταν σε περιμένω)
12. Το γαϊδουράκι
13. Σαν τους αριστερούς (Κατατρεγμένοι)
14. Νυχτερινό α’ (Το δάσος)
15. Νυχτερινό γ’ (In memoriam)
16. Νεαρέ γιε του μπακάλη (Ωδή)
17. Ενός λεπτού σιγή
18. Τύψεις
1. Εισαγωγή
2. Τύψεις
3. Ενοχή (Δίχως εξουθένωση)
4. Έρωτας (Σονέτο)
5. Αισθησιακό
6. Ανταλλαγή (Με κατάνυξη)
7. Φως και σκοτάδι (“Σβήσε το φως”)
8. Παράκληση (Σ ένα λαϊκό φίλο)
9. Απόκοσμος (Aπό τα “Μικρά ποιήματα”)
10. Διαδρομή (Σάββατο βράδυ)
11. Αναμονή (Όταν σε περιμένω)
12. Το γαϊδουράκι
13. Σαν τους αριστερούς (Κατατρεγμένοι)
14. Νυχτερινό α’ (Το δάσος)
15. Νυχτερινό γ’ (In memoriam)
16. Νεαρέ γιε του μπακάλη (Ωδή)
17. Ενός λεπτού σιγή
18. Τύψεις
.
Μπαίνοντας στη Θεσσαλονίκη το '45, αργά το βράδυ της Μ. Πέμπτης είχε τελειώσει η λειτουργία και οι εκκλησίες άδειες, φωτισμένες ηχούσαν πένθιμα. Περπατούσα μόνος και θαμπωμένος - είπα από μέσα μου: «Θεέ μου, πόση αμαρτία πρέπει να περιέχει αυτή η πόλη για να 'χει τόσες εκκλησίες». Ο προσφερόμενος νεανικός έρωτας μετεμφυλιακά υπήρξε συγκλονιστικός. Η επιθυμία δεν είχε προσχήματα. Μόνο η ερωτική τελετουργία διατηρούσε μερικούς γοητευτικούς μυστικούς κώδικες με τους οποίους ολοκλήρωνε φαντασιώσεις, οράματα και τολμηρές προθέσεις.
Η Θεσσαλονίκη είχε, τω καιρώ εκείνω, τρείς κοινωνικές τάξεις χωρίς μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους. Την αστική, την μικροαστική και τη λεγόμενη λαϊκή ή εργατική. Οι τάξεις αυτές είχαν μια ανομολόγητη έλξη ανάμεσα τους που εκδηλωνότανε με τον ομοφυλόφιλο ερωτισμό των παιδιών τους. Και οι διάφορες συνοικίες της Θεσσαλονίκης συνδέονταν η μια με την άλλη, με λεωφορεία και με νεανικές διαδρομές αναζητήσεων συντρόφων.
Κι έτσι έγινα φανατικός λάτρης της πόλης και των αφανών κατοίκων της. Τα παλιά σπίτια, οι ατελείωτες συνοικίες, οι κεντρικοί μα και οι απόκεντροι δρόμοι της, λειτουργούσαν θρησκευτικά τον ερωτισμό των νεαρών κατοίκων της και την υπέροχη και τόσο προχωρημένη αταξική ερωτική συνείδηση τους.
Συγχρόνως μου έγινε αντιληπτό πως ο αρχαίος έρωτας δεν έχει τόση αξία στον καιρό μας, δίχως αυτό το ανομολόγητο αίσθημα αμαρτίας κι ενοχής που μας παρέχει η βυζαντινή θρησκευτική κληρονομιά μας.
Και όλ' αυτά επιχειρώ να τα συνθέσω, σε μια πολύχρωμη τοιχογραφία που περιέχει ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου κι ένα του Γιώργου Χρονά, βυζαντινές υμνωδίες, λαϊκούς ρυθμούς και μια στρατιωτική μπάντα που να παίζει επίμονα το «Ειδύλλιο του Ζήγκφριντ» του Βάγκνερ. Το έργο αυτό το αφιερώνω σ' όσους μπορούν ακόμη να διαβρωθούν από τη Μουσική και το Τραγούδι.
Μάνος Χατζιδάκις
4/1/1993
Μπαίνοντας στη Θεσσαλονίκη το '45, αργά το βράδυ της Μ. Πέμπτης είχε τελειώσει η λειτουργία και οι εκκλησίες άδειες, φωτισμένες ηχούσαν πένθιμα. Περπατούσα μόνος και θαμπωμένος - είπα από μέσα μου: «Θεέ μου, πόση αμαρτία πρέπει να περιέχει αυτή η πόλη για να 'χει τόσες εκκλησίες». Ο προσφερόμενος νεανικός έρωτας μετεμφυλιακά υπήρξε συγκλονιστικός. Η επιθυμία δεν είχε προσχήματα. Μόνο η ερωτική τελετουργία διατηρούσε μερικούς γοητευτικούς μυστικούς κώδικες με τους οποίους ολοκλήρωνε φαντασιώσεις, οράματα και τολμηρές προθέσεις.
Η Θεσσαλονίκη είχε, τω καιρώ εκείνω, τρείς κοινωνικές τάξεις χωρίς μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους. Την αστική, την μικροαστική και τη λεγόμενη λαϊκή ή εργατική. Οι τάξεις αυτές είχαν μια ανομολόγητη έλξη ανάμεσα τους που εκδηλωνότανε με τον ομοφυλόφιλο ερωτισμό των παιδιών τους. Και οι διάφορες συνοικίες της Θεσσαλονίκης συνδέονταν η μια με την άλλη, με λεωφορεία και με νεανικές διαδρομές αναζητήσεων συντρόφων.
Κι έτσι έγινα φανατικός λάτρης της πόλης και των αφανών κατοίκων της. Τα παλιά σπίτια, οι ατελείωτες συνοικίες, οι κεντρικοί μα και οι απόκεντροι δρόμοι της, λειτουργούσαν θρησκευτικά τον ερωτισμό των νεαρών κατοίκων της και την υπέροχη και τόσο προχωρημένη αταξική ερωτική συνείδηση τους.
Συγχρόνως μου έγινε αντιληπτό πως ο αρχαίος έρωτας δεν έχει τόση αξία στον καιρό μας, δίχως αυτό το ανομολόγητο αίσθημα αμαρτίας κι ενοχής που μας παρέχει η βυζαντινή θρησκευτική κληρονομιά μας.
Και όλ' αυτά επιχειρώ να τα συνθέσω, σε μια πολύχρωμη τοιχογραφία που περιέχει ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου κι ένα του Γιώργου Χρονά, βυζαντινές υμνωδίες, λαϊκούς ρυθμούς και μια στρατιωτική μπάντα που να παίζει επίμονα το «Ειδύλλιο του Ζήγκφριντ» του Βάγκνερ. Το έργο αυτό το αφιερώνω σ' όσους μπορούν ακόμη να διαβρωθούν από τη Μουσική και το Τραγούδι.
Μάνος Χατζιδάκις
4/1/1993
.
* * *
* * *
.
Τα «Τραγούδια της αμαρτίας» απασχόλησαν τον Μάνο Χατζιδάκι τα τρία τελευταία χρόνια της ζωής του. Από τα είκοσι προβλεπόμενα τραγούδια συνέθεσε τα δεκαπέντε, κι απ' αυτά άλλα είχε ήδη ηχογραφήσει δουλεύοντας με τον Ανδρέα Καρακότα στο σπίτι του, κι άλλα βρέθηκαν σε παρτιτούρες και σχέδια. Από τα επτά ορχηστρικά συνέθεσε μόνο το «αισθησιακό».
Δεν πρόλαβε όμως να ενορχηστρώσει το έργο, πέρα από κάποια επιμέρους σχέδια, και γι αυτό επιλέξαμε κατ' αρχήν την έκδοση του σε μορφή για φωνή και πιάνο.
Η σειρά των τραγουδιών όπως την προέβλεπε ο ίδιος ο Χατζιδάκις τηρήθηκε σχεδόν αυτούσια, αν εξαιρέσει κανείς το τραγούδι «σαν τους αριστερούς» το οποίο είχε αρχικά παραληφθεί.
Τέλος, προσθέσαμε το τραγούδι «Τύψεις» και με τη φωνή του Μάνου Χατζιδάκι, από ιδιωτική ηχογράφηση.
Νίκος Κυπουργός
Γιώργος Χατζιδάκις Θεοφανόπουλος
Τα «Τραγούδια της αμαρτίας» απασχόλησαν τον Μάνο Χατζιδάκι τα τρία τελευταία χρόνια της ζωής του. Από τα είκοσι προβλεπόμενα τραγούδια συνέθεσε τα δεκαπέντε, κι απ' αυτά άλλα είχε ήδη ηχογραφήσει δουλεύοντας με τον Ανδρέα Καρακότα στο σπίτι του, κι άλλα βρέθηκαν σε παρτιτούρες και σχέδια. Από τα επτά ορχηστρικά συνέθεσε μόνο το «αισθησιακό».
Δεν πρόλαβε όμως να ενορχηστρώσει το έργο, πέρα από κάποια επιμέρους σχέδια, και γι αυτό επιλέξαμε κατ' αρχήν την έκδοση του σε μορφή για φωνή και πιάνο.
Η σειρά των τραγουδιών όπως την προέβλεπε ο ίδιος ο Χατζιδάκις τηρήθηκε σχεδόν αυτούσια, αν εξαιρέσει κανείς το τραγούδι «σαν τους αριστερούς» το οποίο είχε αρχικά παραληφθεί.
Τέλος, προσθέσαμε το τραγούδι «Τύψεις» και με τη φωνή του Μάνου Χατζιδάκι, από ιδιωτική ηχογράφηση.
Νίκος Κυπουργός
Γιώργος Χατζιδάκις Θεοφανόπουλος
.
Έρωτας
Ολόκληρος στον έρωτα δοσμένος
άλλη χαρά δεν έχω παρά μόνο
στην άγρια σου ματιά να κρυφολιώνω
και να σου είμαι πάντα υποταγμένος
Κι όταν στα πόδια σου, γονατισμένος
τ' απελπισμένα χέρια μου απλώνω
όπως με διώχνεις, νιώθω τέτοιο πόνο
που ευφραίνομαι σα σκύλος κλωτσημένος
Σκληρό αγόρι, όσο με πληγώνεις
τόσο και πιο πολλή χαρά μού δίνεις
Σκιρτά η ψυχή μου, όταν τη ματώνεις
Και τρέμει από φόβο, μήπως γίνεις
πιο τρυφερός μια μέρα, γιατί ξέρει
να χαίρεται, μονάχα αν υποφέρει
Έρωτας
Ολόκληρος στον έρωτα δοσμένος
άλλη χαρά δεν έχω παρά μόνο
στην άγρια σου ματιά να κρυφολιώνω
και να σου είμαι πάντα υποταγμένος
Κι όταν στα πόδια σου, γονατισμένος
τ' απελπισμένα χέρια μου απλώνω
όπως με διώχνεις, νιώθω τέτοιο πόνο
που ευφραίνομαι σα σκύλος κλωτσημένος
Σκληρό αγόρι, όσο με πληγώνεις
τόσο και πιο πολλή χαρά μού δίνεις
Σκιρτά η ψυχή μου, όταν τη ματώνεις
Και τρέμει από φόβο, μήπως γίνεις
πιο τρυφερός μια μέρα, γιατί ξέρει
να χαίρεται, μονάχα αν υποφέρει
.
Ωδή
Νεαρέ γιε του μπακάλη
λατρεμένε διαβάτης της νύχτας
για σένα αφήνει η Αφροδίτη
τα κλειδιά στην πόρτα
για σένα ξενυχτάνε οι φοιτητές
Της Γεωπονικής Σχολής.
Για σένα λιώνει το σαπούνι στα χέρια
του λουτράρη.
Ωδή
Νεαρέ γιε του μπακάλη
λατρεμένε διαβάτης της νύχτας
για σένα αφήνει η Αφροδίτη
τα κλειδιά στην πόρτα
για σένα ξενυχτάνε οι φοιτητές
Της Γεωπονικής Σχολής.
Για σένα λιώνει το σαπούνι στα χέρια
του λουτράρη.
" Θεέ μου, πόση αμαρτία πρέπει να περιέχει αυτή η πόλη για να 'χει τόσες εκκλησίες "
ΑπάντησηΔιαγραφή" Μόνο η ερωτική τελετουργία διατηρούσε μερικούς γοητευτικούς μυστικούς κώδικες με τους οποίους ολοκλήρωνε φαντασιώσεις, οράματα και τολμηρές προθέσεις"
"...ο αρχαίος έρωτας δεν έχει τόση αξία στον καιρό μας δίχως αυτό το ανομολόγητο αίσθημα αμαρτίας κι ενοχής που μας παρέχει η βυζαντινή θρησκευτική κληρονομιά μας"
Θεέ μου πόσα αφόρητα χατζιδακικά / σαλονικιώτικα κλισέ σε ένα τόσο μικρό κείμενο!
Αν βέβαια δεν υπάρχει η αίσθηση "της αμαρτίας και της ενοχής" δεν υπάρχει και η ανάγκη να εξιλεωθούμε βουτώντας στις κολυμβήθρες του λυρισμού...
Νομίζω ότι είναι ιστορικά άδικο να κρίνουμε δημιουργούς με προ-Stonewall βιώματα, αντιλήψεις και αισθητική περί ομοφυλοφιλίας χρησιμοποιώντας σύγχρονα gay κριτήρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπλέον θεωρώ ότι θα είχε ενδιαφέρον να προβληματισθούμε λίγο για το πόσο αγγλοσαξωνικός πολιτισμικός ιμπεριαλισμός μπορεί να περικλείεται σε μια εισαγόμενη, ανεπεξέργαστη gay αντίληψη και αισθητική. Και πόσους νέους αποκλεισμούς αυτή δημιουργεί.
Η ένστασή μου δεν είναι "ακτιβιστικού" αλλά καθαρά αισθητικού περιεχομένου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό είναι να προβληματιστούμε και για το κατά πόσο οι νέοι δημιουργοί στον χώρο της μουσικής (και όχι μόνο) παραμένουν ακόμα και σήμερα όμηροι ενός χατζιδακικού λυρισμού ο οποίος έχει καταντήσει φολκλορικός και τους κάνει να μην βλέπουν πέρα από τη μύτη τους. Και γενικότερα πόσο μεγάλη δυσκολία έχουμε στην Ελλάδα να απογαλακτιστούμε από τις διάφορες αυθεντίες και να δοκιμάσουμε πραγματικές ρήξεις.
Ως προς αυτό που γράφεις έχω να σημειώσω ότι και ο Καβάφης στην προ-Stonewall εποχή δημιούργησε αλλά δεν αισθάνθηκε την ανάγκη ούτε να "φτιασιδώσει" πράγματα ούτε να βουτήξει τα πάντα μέσα στον λυρισμό.
Aποκλεισμούς δεν δημιουργεί μόνο το ανεπεξέργαστο και άκριτα προσλαμβανόμενο εισαγόμενο πρότυπο. Αποκλεισμούς δημιουργεί και η άρνηση κριτικής αποτίμησης της όποιας παράδοσης.
Ο Καβάφης, όμως, έγραφε στην κοσμοπολίτική την εποχή εκείνη Αλεξάνδρεια. Κι επιπλέον δεν περίμενε να ζήσει από την ποίησή του. Για την ακρίβεια δεν την δημοσίευσε καν όσο ήταν εν ζωή, αλλά την κυκλοφορούσε ιδιωτικά σε περιορισμένο κι επιλεγμένο αριθμό φίλων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕν ολίγοις, χωρίς να αμφισβητώ την ανάγκη των γκέι αναγνωστών, ακροατών, θεατών που καταγράφεις, δεν μπορώ να μην δω και την ανάγκη των ομοφυλόφιλων ή gay friendly δημιουργών να προστατεύσουν τη δουλειά τους από το μεγάλο ετεροφυλοφιλικό, και κατά πλειοψηφία ομοφυλοφοβικό κοινό, με μια κωδικοποιημένη γραφή, ή φόρμα, που αποκαλύπτει το πραγματικό της νόημα σε ένα δεύτερο επίπεδο για μυημένους.
Άλλωστε και ο Αλεξανδρινός φαντάζομαι ότι κάτι τέτοιο εννοεί όταν γράφει:
Μια αγάπη του Τεμέθου το ποίημα εκφράζει,
ωραίαν κι αξίαν αυτού. Εμείς οι μυημένοι
οι φίλοι του οι στενοί· εμείς οι μυημένοι
γνωρίζουμε για ποιόνα εγράφησαν οι στίχοι..
Οι ανίδεοι Αντιοχείς διαβάζουν, Εμονίδην.
ποιοί είναι οι νέοι δημιουργοί σήμερα gsh. πολύ θα ήθελα να μάθω. δημιουργοί όμως. γιατί ο χατζιδάκις ήταν δημιουργός.
ΑπάντησηΔιαγραφή