.
Για τη γνώριμη θεά
Από τη φθορά των δρόμων
όμορφη μια κόρη αρπάζω
γιατί τούτη εδώ τη νύχτα
μια θυσία ετοιμάζω.
Σ’ ήσυχο, ονειρώδη κήπο
τήνε φέρνω, ολογελούσα –
για ό,τι κι αν συμβεί εδώ μέσα,
έλεος δε θα ζητούσα.
Των ματιών της, του προσώπου,
το φτιασίδι αφαιρώ.
Είν’ λυμένα τα μαλλιά της,
το κορμί της ντροπαλό.
Με τα άνθια τη ραίνω άγριας τριανταφυλλιάς
που τ’ αγκάθια της τρυπάνε σαν τον πόνο της καρδιάς.
Γεύομαι όλη τη νύχτα το κορμί της τ’ αρμυρό,
τη στυφάδα του κορμιού της με φιλιά ξανατρυγώ.
Την αυγή θα την αφήσω
μες στον κήπο που ξυπνά
και για ό,τι εκεί έχει γίνει
έλεος δε θα ζητούσα, ή συγχώρεση καμιά.
Elsa Gildow
Μετάφραση: Όλβια Ππαηλιού
Οδός Πανός, νο 108, 4/2000
Για τη γνώριμη θεά
Από τη φθορά των δρόμων
όμορφη μια κόρη αρπάζω
γιατί τούτη εδώ τη νύχτα
μια θυσία ετοιμάζω.
Σ’ ήσυχο, ονειρώδη κήπο
τήνε φέρνω, ολογελούσα –
για ό,τι κι αν συμβεί εδώ μέσα,
έλεος δε θα ζητούσα.
Των ματιών της, του προσώπου,
το φτιασίδι αφαιρώ.
Είν’ λυμένα τα μαλλιά της,
το κορμί της ντροπαλό.
Με τα άνθια τη ραίνω άγριας τριανταφυλλιάς
που τ’ αγκάθια της τρυπάνε σαν τον πόνο της καρδιάς.
Γεύομαι όλη τη νύχτα το κορμί της τ’ αρμυρό,
τη στυφάδα του κορμιού της με φιλιά ξανατρυγώ.
Την αυγή θα την αφήσω
μες στον κήπο που ξυπνά
και για ό,τι εκεί έχει γίνει
έλεος δε θα ζητούσα, ή συγχώρεση καμιά.
Elsa Gildow
Μετάφραση: Όλβια Ππαηλιού
Οδός Πανός, νο 108, 4/2000
Έλσα Γκίλντοου
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Έλσα Γκίλντοου έγινε γνωστή ως
«ποιήτρια-μαχήτρια» και υπήρξε χωρίς καμία
αμφιβολία, μία ανεξάρτητη γυναίκα, λεσβία,
συγγραφέας, αναρχική μποέμισσα σε εποχές που μια
τέτοια στάση ζωής ήταν ασυνήθιστη και εμπεριείχε
το στοιχείο του κινδύνου.
Γεννήθηκε στην πόλη Χαλ του Γιορκσάιρ στην
Μεγάλη Βρετανία στις 29 Δεκεμβρίου του 1898.
Ήταν το έβδομο παιδί μιας φτωχής οικογένειας που
μετανάστευσε στον γαλλικό Καναδά όταν η
Γκίλντοου ήταν αρκετά μικρή. Ήταν
συναισθηματικά, πολύ στενά δεμένη με τη μητέρα
της, η οποία ήταν αφιερωμένη στα παιδιά της,
τρία εκ των οποίων ήταν ψυχικά ασθενή.
Όντας ακόμη μικρό κορίτσι η Γκίλντοου, επιλέγει
να ζήσει ανεξάρτητη – μία ασυνήθιστη και γενναία
στάση για μια γυναίκα των πρώτων δεκαετιών του
20ου αιώνα – και ακολούθησε τα όνειρά της
γράφοντας ποίηση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής
της υπήρξε «μοιρασμένη» ανάμεσα στο εσωτερικό
της καθήκον να βοηθά οικονομικά την οικογένειά
της και στην υποστήριξη της ανάγκης της να
εξωτερικεύσει τον εαυτό της στην συγγραφή.
Το 1920 μετακομίζει στη Νέα Υόρκη και
αρθρογραφεί στο προοδευτικό περιοδικό Pearson's.
Το 1926 αναδιοργανώνει την ζωή της στο Σαν
Φρανσίσκο, στην Bay Area, όπου αργότερα θα γίνει
ενεργό μέλος της ιστορικής λεσβιακής οργάνωσης
Daughters of Bilitis και εκεί που αργότερα – το
1962 – θα γίνει συν-ιδρύτρια στο Comparative
Philosophy.
Το 1923 εκδίδει ένα από τα πρώτα βιβλία ερωτικής
λεσβιακής ποίησης στην Βόρειο Αμερική, με τίτλο
On a Grey Thread, σε ηλικία εικοσιπέντε ετών.
Συνεχίζει να γράφει ποίηση σε όλη τη διάρκεια
της ζωής της, καθώς και να αρθρογραφεί ως
ελεύθερη δημοσιογράφος σε διάφορα έντυπα για να
βγάζει τα προς το ζην. Εξέδωσε εννέα βιβλία
ποίησης, ανάμεσα σ’ αυτά τα Wild Song Singing
(1950), Letters from Limbo (1956), Moods of Eros
(1971) και Her Sapphic Songs, Seventeen to
Seventy (1976), ένα βιβλίο που αγαπήθηκε
ιδιαίτερα από την τότε αναπτυσσόμενη λεσβιακή
και φεμινιστική κοινότητα και επανεκδόθηκε
αναθεωρημένο το 1982.
Η ζωή της είναι καταγεγραμμένη στην
αυτοβιογραφία της Elsa, I Come With My Songs, η
οποία εκδόθηκε ένα μήνα μετά το θάνατό της το
1986, καθώς και στο ντοκυμαντέρ του Peter Adair,
Word is Out: Stories of Some of Our Lives
(1977).
Από το 1920 έως το 1950, τότε που οι
ομοφυλοφιλικές οργανώσεις άρχισαν δειλά-δειλά να
κάνουν τα πρώτα τους βήματα, η Γκίλντοου ζει
ανοικτά ως λεσβία και προσπαθεί να βοηθήσει.
Στην αυτοβιογραφία της περιγράφει πόσο δύσκολο
ήταν αυτά τα πρώτα πέτρινα χρόνια να βρει έστω
για φιλία κάποια άλλη λεσβία, όταν ακόμη δεν
υπήρχε η ορατότητα. Από το 1926 συνδέεται
ερωτικά με την Violet Winifred Leslie
Henry-Anderson, γνωστή και ως ‘Τόμυ’ έως τον
θάνατό της από καρκίνο το 1938 και αργότερα με
την Isabel Grenfell Quallo, μιγάδα.
Κατά τη διάρκεια της Μακαρθικής περιόδου, μετά
τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο κατηγορείται για
φιλο-κομμουνιστικές συμπάθειες και η ζωή της
γίνεται αντικείμενο έρευνας. Η αλήθεια είναι ότι
επαρακολουθείτο όχι τόσο για τις πολιτικές της
ιδέες, όσο γιατί ήταν γνωστό ότι είναι λεσβία
και μάλιστα σύντροφός της ήταν μιγάδα. Πράγματι
στην εξέτασή της, όταν ρωτήθηκε για τον
κομμουνισμό, δήλωσε την αντίθεσή της, καθώς
εκείνη φλέρταρε πολιτικά πιο πολύ με τις ιδέες
του αναρχισμού και της αυτο-οργάνωσης και
θεωρούσε τον κομμουνισμό τυραννική ιδεολογία.
Παρ’ ότι είχε μακράς διαρκείας σταθερές ερωτικές
σχέσεις, πάντα κρατούσε την ανεξαρτησία της και
τον απαραίτητο χρόνο για να μπορεί να είναι
αφιερωμένη στην ποίηση.
Η Γκίλντοου υπήρξε επίσης κριτικός τέχνης,
ακτιβίστρια, ενώ αυτοπροσδιοριζόταν ως αναρχική.
Έπαιξε ηγετικό ρόλο στο κίνημα απελευθέρωσης του
Σαν Φρανσίσκο στο ειρηνιστικό κίνημα του 60, ενώ
το 1950 συμμετείχε στους κύκλους της γενιάς των
μπητ.
www.colourfulplanet.gr
Λυπαμαι που δεν ειχα προσεξει νωριτερα το ιστολογιο σου. Το συνηθιζω να μην εχω χρονο να διαβασω αλλους. Απο εδω και περα ομως θα βρισκω το χρονο για σενα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλη δουλεια, συνεχισε.
profusion.