.
Η αγωνία για την αρρενωπότητα
«Άντρας 100%». «Δεν φαίνομαι με τίποτα». «Παρακαλούνται οι θηλυπρεπείς να μην μπουν στον κόπο να ενοχλήσουν». Ο γλωσσολόγος Κώστας Κανάκης αναλύει τα προφίλ των γκέι σάιτ.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Αγγελίδη
Η αγωνία για την αρρενωπότητα
«Άντρας 100%». «Δεν φαίνομαι με τίποτα». «Παρακαλούνται οι θηλυπρεπείς να μην μπουν στον κόπο να ενοχλήσουν». Ο γλωσσολόγος Κώστας Κανάκης αναλύει τα προφίλ των γκέι σάιτ.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Αγγελίδη
.
Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν γκέι; Όσο ο Περικλής ήταν στρέιτ.
Θεωρώ μέγα λάθος να λέμε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν γκέι. Πρόκειται για αναχρονισμό που έχει ιδεολογικό υπόβαθρο και σχετίζεται με μια προσπάθεια ενδυνάμωσης που φυσικοποιεί τη σεξουαλικότητα και αγνοεί ότι η σεξουαλικότητα είναι ιστορικά και κοινωνικά προσδιορισμένη. Εξίσου λάθος είναι, βέβαια, να λέμε ότι ο Περικλής ήταν στρέιτ. Τόσο η ομοφυλοφιλία όσο και η ετεροφυλοφιλία, όπως εννοούμε τους όρους σήμερα, είναι πρόσφατα δημιουργήματα, και μάλιστα ο όρος ετεροφυλόφιλος εμφανίστηκε μεταγενέστερα του όρου ομοφυλόφιλος. Eίμαι λίγο αυστηρός, γιατί θεωρώ ότι δεν πρέπει να βαυκαλιζόμαστε. Νομίζω ότι το επόμενο βήμα πρέπει να είναι μια ακόμη διεκδίκηση: «Κοίταξε να δεις, ως γκέι ίσως να μην έχω μια ιστορία μεγαλύτερη των 200 χρόνων, ίσως να είμαι δημιούργημα της βιομηχανικής ή μεταβιομηχανικής κοινωνίας, στην Ελλάδα μάλιστα είμαι δημιούργημα της δεκαετίας του '80 και του '90, αλλά είμαι αυτό που είμαι, έχω μια παρουσία και δεν χρειάζεται να γυρίσω στο Σωκράτη για να την δικαιολογήσω». Αν εσύ ο ίδιος δεν διεκδικήσεις ότι είσαι φυσιολογικός, δεν θα σε νομιμοποιήσει στα μάτια κανενός το ότι ο μεγάλος στρατηλάτης ή ο μεγάλος φιλόσοφος έκανε σεξ με άνδρες. Και αυτό διότι οι ίδιες πράξεις, όπως και οι ίδιες λέξεις, έχουν διαφορετική σημασία σε διαφορετικά ιστορικά και κοινωνικά πλαίσια.
Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν γκέι; Όσο ο Περικλής ήταν στρέιτ.
Θεωρώ μέγα λάθος να λέμε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν γκέι. Πρόκειται για αναχρονισμό που έχει ιδεολογικό υπόβαθρο και σχετίζεται με μια προσπάθεια ενδυνάμωσης που φυσικοποιεί τη σεξουαλικότητα και αγνοεί ότι η σεξουαλικότητα είναι ιστορικά και κοινωνικά προσδιορισμένη. Εξίσου λάθος είναι, βέβαια, να λέμε ότι ο Περικλής ήταν στρέιτ. Τόσο η ομοφυλοφιλία όσο και η ετεροφυλοφιλία, όπως εννοούμε τους όρους σήμερα, είναι πρόσφατα δημιουργήματα, και μάλιστα ο όρος ετεροφυλόφιλος εμφανίστηκε μεταγενέστερα του όρου ομοφυλόφιλος. Eίμαι λίγο αυστηρός, γιατί θεωρώ ότι δεν πρέπει να βαυκαλιζόμαστε. Νομίζω ότι το επόμενο βήμα πρέπει να είναι μια ακόμη διεκδίκηση: «Κοίταξε να δεις, ως γκέι ίσως να μην έχω μια ιστορία μεγαλύτερη των 200 χρόνων, ίσως να είμαι δημιούργημα της βιομηχανικής ή μεταβιομηχανικής κοινωνίας, στην Ελλάδα μάλιστα είμαι δημιούργημα της δεκαετίας του '80 και του '90, αλλά είμαι αυτό που είμαι, έχω μια παρουσία και δεν χρειάζεται να γυρίσω στο Σωκράτη για να την δικαιολογήσω». Αν εσύ ο ίδιος δεν διεκδικήσεις ότι είσαι φυσιολογικός, δεν θα σε νομιμοποιήσει στα μάτια κανενός το ότι ο μεγάλος στρατηλάτης ή ο μεγάλος φιλόσοφος έκανε σεξ με άνδρες. Και αυτό διότι οι ίδιες πράξεις, όπως και οι ίδιες λέξεις, έχουν διαφορετική σημασία σε διαφορετικά ιστορικά και κοινωνικά πλαίσια.
Να μην τον λέμε γκέι τον Αλέξανδρο. Να μην τον λέμε ούτε ομοφυλόφιλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠώς να τον λέμε δηλαδή?
Πολύ Φουκώ διαβάζει ο κ. καθηγητής και τα έχει μπερδέψει λίγο. Φυσικά και υπήρχαν ομοφυλόφιλοι άντρες στην αρχαία Ελλάδα και για λίγους υπάρχουν τόσα πειστήρια όσα για τον αυτοκράτορα της Μακεδονίας. Αυτό που δεν υπήρχε ήταν η λέξη "ομοφυλοφιλία". Δεν υπήρχε γιατί -όπως γνωρίζει όποιος έχει διαβάσει το Συμπόσιο του Πλάτωνα- οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν μία άλλη λέξη για να περιγράψουν το ίδιο πράγμα: τη λέξη "έρωτας".
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι αρχαίοι δεν χρειάζονταν λέξεις όπως η "ομοφυλοφιλία" για να στιγματίσουν μια ερωτική προτίμηση όπως έκαναν οι ηθικολόγοι και οι γιατροί της βικτωριανής περιόδου. Ομοφυλόφιλοι φυσικά και υπήρχαν, απλά κανείς στην αρχαιότητα δεν σκέφτηκε να τους απομονώσει και να τους στιγματίσει.