.
ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΙΣ ΦΕΤΙΝΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Το «δικαίωμα στον γάμο» κεντρικό θέμα στο φεστιβάλ Αthens Ρride
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Αράπογλου, Καρολίνα Παπακώστα (ΤΑ ΝΕΑ, 9/8/2008)
ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΙΣ ΦΕΤΙΝΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Το «δικαίωμα στον γάμο» κεντρικό θέμα στο φεστιβάλ Αthens Ρride
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Αράπογλου, Καρολίνα Παπακώστα (ΤΑ ΝΕΑ, 9/8/2008)
«ΕΧΩ ΣΧΕΣΗ δέκα χρόνια, αγαπώ τον άνθρωπό μου, αλλά προτιμώ να είμαι ελεύθερος και χωρίς δεσμεύσεις. Παρ΄ όλα αυτά συνυπέγραψα για την αναγνώριση του γάμου των ομοφύλων, γιατί πιστεύω ότι είναι δικαίωμα του καθενός να επισημοποιεί τη σχέση του εφόσον το επιθυμεί». Ο Βαλεντίνο ήταν ανάμεσα στους εκατοντάδες ομοφυλόφιλους που βρέθηκαν το Σάββατο στην Πλατεία Κλαυθμώνος, προκειμένου να συμμετάσχουν στο φεστιβάλ Αthens Ρride, που διοργανώθηκε για τέταρτη συνεχή χρονιά με σύνθημα «Είναι δικαίωμά μας». Φέτος η συμμετοχή ήταν μεγαλύτερη από τις προηγούμενες χρονιές, γεγονός που αποδόθηκε από τους διοργανωτές στη δημοσιότητα που έλαβε το τελευταίο διάστημα ο γάμος των δύο ομόφυλων ζευγαριών στην Τήλο.
Η Σάσα Μαρί, που συμμετείχε επίσης στη γιορτή, δηλώνει... παραδοσιακή υπέρ του γάμου. «Φοράω ήδη και το νυφικό. Όταν βρω τον κατάλληλο σύντροφο θα ήθελα να παντρευτώ» σημειώνει.
«Το κλίμα στην κοινωνία αρχίζει να αλλάζει. Όταν δείχνεις σταθερός και αξιοπρεπής σε αυτό που διεκδικείς και σέβεσαι τη δημοκρατία και τον εαυτό σου, θα σε σεβαστεί και ο απέναντι. Ο γάμος ήταν ένα “μπουρλότο” απελευθέρωσης που άνοιξε όχι απλά δρόμο, αλλά λεωφόρο» δήλωσε στα «ΝΕΑ» εκ μέρους των διοργανωτών του φεστιβάλ ο κ. Δημήτρης Τσαμπρούνης.
Το κλίμα ήταν ιδιαίτερα χαρούμενο, με τους συμμετέχοντες να χορεύουν ασταμάτητα και να φωνάζουν συνθήματα υπέρ της αναγνώρισης του γάμου των ομοφύλων. Το φεστιβάλ χαρακτηρίστηκε από την πολύ καλή οργάνωσή του. Στους χαιρετισμούς συμμετείχαν εκπρόσωποι οργανώσεων από άλλες χώρες, οι οποίοι συνοδεύονταν από τον αντίστοιχο διερμηνέα, ενώ όλοι οι λόγοι αποδόθηκαν και στη νοηματική γλώσσα. Την τιμητική του είχε ο δήμαρχος Τήλου κ. Τάσος Αλιφέρης. Σε κάθε άκουσμα του ονόματός του οι παρευρισκόμενοι χειροκροτούσαν θερμά, αφού με την κίνησή του έδειξε, σύμφωνα με τους ομιλητές, ότι γκέι, λεσβίες και τρανσέξουαλ δεν είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
«Η κοινωνία αλλάζει. Ήρθα να συμπαρασταθώ σε αυτούς που διεκδικούν τα δικαιώματά τους», δήλωσε στα «ΝΕΑ» η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για τον Πολιτισμό κ. Μαρία Δαμανάκη. Ανάμεσα στα 30 περίπτερα που είχαν στηθεί στην πλατεία ήταν αυτά του ΚΕΛΠΝΟ, της Διεθνούς Αμνηστίας και των Οικολόγων Πράσινων, ενώ οι επισκέπτες μπορούσαν να προμηθευτούν ενημερωτικό υλικό και να στηρίξουν την προσπάθεια, αγοράζοντας αναμνηστικά μπλουζάκια, καπέλα, κονκάρδες και άλλα.
«Αφού είμαστε μέλη αυτής της κοινότητας, έπρεπε να έρθουμε να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια. Ο κόσμος έχει αρχίσει να μας αποδέχεται. Το φεστιβάλ κάθε χρόνο έχει και περισσότερο κόσμο» δήλωσαν στα «ΝΕΑ» η Σελίν και η Αγγελική, εθελόντριες στην οργάνωση του Αthens Ρride, οι οποίες μοίραζαν στους περαστικούς ενημερωτικά φυλλάδια, λίγο πριν αρχίσει η καθιερωμένη παρέλαση στην οδό Σταδίου.
.
.
Γκέι εκδηλώσεις με την πόρτα του δήμου κλειστή
Γκέι εκδηλώσεις με την πόρτα του δήμου κλειστή
ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ, (Έθνος)
Πρόκειται για τις ετήσιες εκδηλώσεις της λεσβιακής, γκέι, αμφισεξουαλικής και τρανσεξουαλικής κοινότητας, οι εκπρόσωποι της οποίας βρήκαν για δεύτερη χρονιά φέτος κλειστή την πόρτα του δημάρχου Αθηναίων, που αρνήθηκε να θέσει υπό την αιγίδα του Δήμου το «Φεστιβάλ Υπερηφάνειας».
«Ο δήμαρχος δεν απαντά ποτέ γραπτά στα αιτήματά μας, δεν δέχεται να μας δει παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές μας, δεν μας παρέχει καμία υποστήριξη, εκτός της άδειας της πλατείας και του ρεύματος για την εκδήλωση», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Δημήτρης Τσαμπρούνης, εκπρόσωπος του «Αthens Ρride».
Στον δεκάλογο των αιτημάτων που απηύθυναν οι διοργανωτές συμπεριλαμβανόταν η προσωπική παρουσία του δημάρχου στην παρέλαση -όπως άλλωστε κάνουν οι περισσότεροι ομόλογοί του στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπου πραγματοποιούνται οι αντίστοιχες παρελάσεις-, καθώς και η οικονομική και υλικοτεχνική υποστήριξη του φεστιβάλ.
«Το πιο σημαντικό για εμάς είναι το θέμα της αιγίδας, καθώς τα μέλη της κοινότητάς μας θα ένιωθαν μεγαλύτερη ασφάλεια αν υπήρχε η αρωγή του Δήμου και θα αποφεύγαμε τυχόν επεισόδια με θερμοκέφαλους», τονίζει ο εκπρόσωπος.
Στον δεκάλογο των αιτημάτων που απηύθυναν οι διοργανωτές συμπεριλαμβανόταν η προσωπική παρουσία του δημάρχου στην παρέλαση -όπως άλλωστε κάνουν οι περισσότεροι ομόλογοί του στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπου πραγματοποιούνται οι αντίστοιχες παρελάσεις-, καθώς και η οικονομική και υλικοτεχνική υποστήριξη του φεστιβάλ.
«Το πιο σημαντικό για εμάς είναι το θέμα της αιγίδας, καθώς τα μέλη της κοινότητάς μας θα ένιωθαν μεγαλύτερη ασφάλεια αν υπήρχε η αρωγή του Δήμου και θα αποφεύγαμε τυχόν επεισόδια με θερμοκέφαλους», τονίζει ο εκπρόσωπος.
.
.
Γκέι παρέλαση στα χνάρια των γάμων της Τήλου
Αύριο συζητούνται τα ασφαλιστικά μέτρα των κατοίκων της Λέσβου σε βάρος της ΟΛΚΕ για τη χρήση του επιθέτου «λεσβιακός» στο όνομα του σωματείου
Μπούτση Μυρτώ, (Ελεύθερος Τύπος, 09.06.08 )
Πλήθος κόσμου, τολμηρά συνθήματα, πολιτικός ακτιβισμός, ξέφρενο σόου με drαg queens αλλά, ατυχώς, και κάποια επεισόδια…
Γκέι παρέλαση στα χνάρια των γάμων της Τήλου
Αύριο συζητούνται τα ασφαλιστικά μέτρα των κατοίκων της Λέσβου σε βάρος της ΟΛΚΕ για τη χρήση του επιθέτου «λεσβιακός» στο όνομα του σωματείου
Μπούτση Μυρτώ, (Ελεύθερος Τύπος, 09.06.08 )
Πλήθος κόσμου, τολμηρά συνθήματα, πολιτικός ακτιβισμός, ξέφρενο σόου με drαg queens αλλά, ατυχώς, και κάποια επεισόδια…
Η καθιερωμένη «παρέλαση υπερηφάνειας» των ομοφυλοφίλων («Gay Pride») στο κέντρο της Αθήνας ξεχώρισε φέτος όχι μόνο για το σαφώς μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων σε σχέση με κάθε άλλη χρονιά, αλλά και για την αισιοδοξία των πιο πολλών πως μετά τους πολιτικούς γάμους στην Τήλο τα αιτήματα της ομοφυλοφιλικής κοινότητας «έχουν αρχίσει να ακούγονται στην κοινωνία».
«Η κοινότητα έχει κάθε λόγο να είναι περήφανη – η κοινωνία ωριμάζει» είπαν στις ομιλίες τους τα μέλη των περισσότερων οργανώσεων υπέρ των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων. Ο εκπρόσωπος της Ομοφυλοφιλικής Λεσβιακής Κοινότητας Ελλάδας (ΟΛΚΕ) Νίκος Μυλωνάς επανέλαβε ότι για τους ιδίους «οι γάμοι της Τήλου είναι έγκυροι, σύμφωνα με το ελληνικό Δίκαιο».
Την πολιτική υποστήριξή τους στην κοινότητα έδωσαν με την παρουσία τους η «Ομάδα για τη Σεξουαλική Ταυτότητα» του ΠΑΣΟΚ (στην εκδήλωση βρισκόταν και η βουλευτής του Μαρία Δαμανάκη), η Νεολαία του ΣΥΝ, οι Οικολόγοι Πράσινοι, η Φιλελεύθερη Συμμαχία, πολιτικές οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ και αντιεξουσιαστές.
Ο προσκεκλημένος από την Ευρώπη Ζόελ Λέντεροφ, μέλος του γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος και της οργάνωσης «Rainbow Rose», τόνισε πως «οι Σοσιαλιστές υποστηρίζουν το σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης» και ο Γερμανός βουλευτής των Πρασίνων Φόλκερ Μπεκ, αν και τελικά δεν ήρθε στην Αθήνα, μετέφερε το μήνυμα ότι «το δικαίωμά μας να παντρευόμαστε το πρόσωπο που εμείς έχουμε επιλέξει δεν ελαττώνει τα δικαιώματα των ετεροφυλόφιλων».
Συμβολική ήταν η παρουσία στην εκδήλωση περιπτέρου από το Δήμο Τήλου.
Σύμφωνα με την Ευαγγελία Βλάμη, ακτιβίστρια της ΟΛΚΕ και πρώτη γυναίκα που παντρεύτηκε ομόφυλή της, «ο δήμαρχος της Τήλου άνοιξε την πόρτα για να υπάρξουν κι άλλοι γάμοι». Προς το παρόν, πάντως, η ΟΛΚΕ, εκτός από την υπόθεση των πολιτικών γάμων της Τήλου, έχει να αντιμετωπίσει αύριο Τρίτη τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσαν εις βάρος της κάτοικοι της Λέσβου διαμαρτυρόμενοι για τη χρήση του επιθέτου «λεσβιακός» στο όνομα του σωματείου.
Η «παρέλαση υπερηφάνειας»
Η «παρέλαση υπερηφάνειας»
Λίγο μετά τις 6.00 το απόγευμα περισσότεροι από 1.500 άνθρωποι, που είχαν ήδη συγκεντρωθεί, πήραν μέρος στην «παρέλαση», πίσω από ένα άρμα πάνω στο οποίο πραγματοποιούσαν σόου τρεις «ντραγκ κουίν» με έξαλλη αμφίεση. Λίγο πιο πίσω, πάνω σ’ ένα Ντάτσουν, μια τρανσέξουαλ ντυμένη με νυφικό έδινε σαφές μήνυμα για την επικαιρότητα. Το πλήθος ακολουθούσε με χορό στο ρυθμό της μουσικής. Οι τουρίστες έβγαζαν φωτογραφίες. Η πορεία έκανε δύο «συμβολικές» στάσεις, μία μπροστά στη Βουλή και μία μπροστά στο δημαρχείο της Αθήνας.
Η «παρέλαση» για ακόμη μια φορά αποτέλεσε «κρας τεστ» για τα αντανακλαστικά της αθηναϊκής κοινωνίας. Οι περισσότεροι περαστικοί παρακολουθούσαν, οι μαγαζάτορες έβλεπαν με κατάπληξη, άλλοι με χιούμορ, άλλοι απλώς με «ανοχή». «Ας κάνουν ό,τι θέλουν, παιδιά να μην υιοθετήσουν» είπε χαρακτηριστικά ένας ιδιοκτήτης καταστήματος.
Γύρω στις 7.20 το απόγευμα το πλήθος σταμάτησε. Δύο στενά κάτω από την πλατεία Ομονοίας τουλάχιστον 20 άτομα, μέλη ακροδεξιών οργανώσεων, με μαύρα πανό φώναζαν συνθήματα εις βάρος των ομοφυλοφίλων. Η ένταση κράτησε περίπου είκοσι λεπτά, με τους αστυνομικούς τελικά να τους απομακρύνουν. Η πομπή ξεκίνησε και πάλι, κι αυτή τα φορά δέχτηκε «πυρά» άνωθεν: άγνωστοι από τον όροφο ξενοδοχείου της Ομόνοιας πέταξαν στους συμμετέχοντες αβγά και γιαούρτια.
«ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΑΣ» ΒΡΟΝΤΟΦΩΝΑΖΑΝ ΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΣΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΕΤΗΣΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑΣ ATHENS PRIDE
ΑπάντησηΔιαγραφήΓκέι πάρτι στους δρόμους της Αθήνας
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 09/06/2008
Κάποτε κρύβονταν, μετά άρχισαν να διεκδικούν, όμως το Σάββατο που μας πέρασε γιόρταζαν. Ξεκίνησαν ως μία πορεία διαμαρτυρίας για ίσα δικαιώματα, αλλά η εικόνα τους προς τα έξω θύμιζε περισσότερο μια κινούμενη γιορτή, ένα λεσβιακό, γκέι, αμφισεξουαλικό και τρανσεξουαλικό πάρτι μέσα στους ξαφνιασμένους δρόμους της Αθήνας.
Η γιορτή κορυφώνεται μπροστά από το Δημαρχείο Αθηνών
Γιόρταζαν γιατί το φετινό ετήσιο κάλεσμα του φεστιβάλ υπερηφάνειας Athens Pride συνέπεσε χρονικά με τους πρώτους δύο γάμους ομοφύλων στη χώρα μας -με τα δύο νεόνυμφα ζευγάρια να κάνουν «μήνα του μέλιτος» στην Αθήνα και να καταχειροκροτούνται από χιλιάδες σαν ήρωες.
Και εάν πέρσι ήταν το «καλοκαίρι» του δημάρχου Χρήστου Κορτζίδη από το Ελληνικό, φέτος για κάποιους φαίνεται να είναι του δημάρχου Τάσου Αλιφέρη, αφού κάθε φορά που ακουγόταν το όνομά του από τα μεγάφωνα, ο κόσμος ξεσπούσε σε χειροκροτήματα, διακόπτοντας τον εκάστοτε ομιλητή. Να σημειωθεί πως πίσω από τον κάθε ομιλητή βρίσκονται και διερμηνείς νοηματικής.
«Ας ήταν όλη η ζωή μας σαν και σήμερα», θύμισε από το τραγούδι η εκπρόσωπος της Λεσβιακής Ομάδας Αθήνας. «Ειδικά φέτος, που αυτό το ερπετό της υποκρισίας, του ψευδοπουριτανισμού έχει δείξει καθαρά το πρόσωπο και τα δόντια του σ' εμάς. Στο τέλος όμως εμείς θα νικήσουμε, όχι αυτοί». Κάποιοι κοίταξαν τις ταμπέλες που βρίσκονταν καρφωμένες μπροστά από το άγαλμα που συμβολίζει την «Εθνική Συμφιλίωση» και έγραφαν «Σανιδά kiss my a..», «Θα πηδώ και θα πηδάς για να σκάσει ο Σανιδάς» και «Ο Χατζηγάκης φταίει που έχω γίνει γκέι».
Η Οργανωτική Επιτροπή του Athens Pride αναφέρει: «Σε μια Ελλάδα που υστερεί κραυγαλέα στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων των λεσβιών, γκέι, τρανσεξουαλικών και αμφισεξουαλικών ατόμων. Σε μια Ελλάδα που αρνείται να μιλήσει για τις ανάγκες μας. Σε μια Ελλάδα ουραγό σε κοινωνικά προγράμματα που μας αφορούν. Σε μια Ελλάδα που ρωτάει γιατί γιορτάζουμε, το Athens Pride απαντά: ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΑΣ!», που ήταν και το σύνθημα του φετινού φεστιβάλ.
Ο γαμπρός Δημήτρης Τσαμπρούνης στο περίπτερο της «Ε», χορηγού επικοινωνίας του φεστιβάλ
Η χαμογελαστή πορεία ξεκίνησε από την πλατεία Κλαυθμώνος, που ήταν η έδρα του φεστιβάλ και πρώτη φορά φέτος υπήρχε και άρμα, περίπου σαν αυτά που έχουν στα καρναβάλια, εφοδιασμένο όμως με μεγάφωνα. Πάνω στο άρμα τραγουδούσαν και χόρευαν οι Glitterbanditz, λονδρέζικο συγκρότημα που παρουσίασε άφθονο queer show ξεσηκώνοντας τους πάντες σε χορό και τραγούδι.
Η χαρούμενη πορεία παραλίγο να αμαυρωθεί από μικρή ομάδα της Χρυσής Αυγής, που όμως απομακρύνθηκε από τα ΜΑΤ. Η πορεία ωστόσο χρειάστηκε να σταματήσει για αρκετή ώρα κουλουριασμένη γύρω από την Ομόνοια, με τους εθισμένους εκεί να ξυπνούν από το λήθαργο και να παρακολουθούν ανέκφραστοι τα γεγονότα. Κατά την αναμονή της πορείας, ένας-δυο από τη μικρή ομάδα φώναζαν «όξω πούσ... από την Αθήνα», για να τους φωνάξουν οι δεκάδες εκατοντάδες «φασίστες κουφάλες, έρχονται κρεμάλες». Μετά την απομάκρυνσή τους, επόμενη στάση της πορείας ήταν στο Δημαρχείο Αθηνών όπου και κορυφώθηκε η γιορτή... *
-----------------------------------
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΑΝΙΤΑΚΗΣ
«Ανυπόστατος σήμερα ο γάμος ομοφυλοφίλων, ελεύθερος ο νομοθέτης να το προβλέψει»
Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 09/06/2008
Ο διάλογος για τη θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης ή έγγαμης συμβίωσης ατόμων του ιδίου φύλου άνοιξε με θόρυβο, μετά τους πρώτους γάμους ομοφύλων στην Τήλο. Η πανεπιστημιακή κοινότητα συμφωνεί ότι η λογική της καταστολής που ακολουθεί η κορυφή της εισαγγελικής αρχής δεν δίνει απαντήσεις σε ένα κοινωνικό ζήτημα, το οποίο αναπόφευκτα θα κριθεί στις αίθουσες των ελληνικών και ευρωπαϊκών δικαστηρίων.
Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αντ. Μανιτάκης
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου στη Θεσσαλονίκη Αντ. Μανιτάκης είναι σαφής.
Το Σύνταγμα προστατεύει το γάμο, όποιος και αν είναι αυτός και επομένως ο νομοθέτης είναι ελεύθερος να προβλέψει την ένωση ομοφύλων. Θεωρεί ότι υπό το ισχύον δίκαιο, ο γάμος μεταξύ δύο γυναικών ή δύο ανδρών είναι ανυπόστατος, ωστόσο η τέλεσή του από τους δημάρχους δεν συνιστά αξιόποινη πράξη.
Οσον αφορά στο σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης, κατά τον κ. Μανιτάκη το Σύνταγμα όχι μόνον δεν αποκλείει αλλά συνηγορεί υπέρ της θεσμοθέτησής του και για τα ομόφυλα ζευγάρια.
Οι γάμοι ομοφύλων είναι νόμιμοι υπό το υπάρχον νομοθετικό καθεστώς;
«Κατά την κρατούσα ερμηνεία του Αστικού Κώδικα, πριν, αλλά και μετά την αλλαγή του το 1983 και με ομοφωνία της θεωρίας, ο γάμος μεταξύ ομοφύλων θεωρείται ανυπόστατος. Και η ερμηνεία ή εφαρμογή του Αστικού Κώδικα δεν αλλάζει ξαφνικά με μια πράξη δημάρχου ούτε ανατρέπεται με θέσεις της θεωρίας που δεν βρίσκουν ανταπόκριση στη νομολογία. Αυτή η ερμηνεία επικράτησε δυστυχώς και γινόταν και γενικώς αποδεκτή από την κοινότητα των ερμηνευτών του Αστικού Κώδικα».
Οι δήμαρχοι που τελούν γάμους με άτομα του ιδίου φύλου διαπράττουν αξιόποινη πράξη;
«Δεν γνωρίζω ποινική διάταξη που να παραβιάζεται ή να προβλέπει ειδικά σχετικό ποινικό αδίκημα».
Ποιος θα κρίνει αν ο γάμος είναι ανυπόστατος ή άκυρος και γιατί έχει σημασία ποιος χαρακτηρισμός θα αποδοθεί;
«Ο χαρακτηρισμός έχει τεράστια σημασία, ο ανυπόστατος δεν υπάρχει, δεν καταχωρίζεται στο ληξιαρχείο, δεν παράγει καμία έννομη συνέπεια, ο άκυρος υπάρχει και παράγει έννομες συνέπειες μέχρι να ακυρωθεί. Γάμος άκυρος είναι αυτός που τελείται μεταξύ προσώπων για τα οποία υπάρχει κώλυμα γάμου. Την ακύρωση του γάμου μπορεί να προκαλέσει και ο εισαγγελέας».
Συμφωνείτε με την άποψη του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γ. Σανιδά ότι «γάμος μεταξύ ομοφυλοφίλων υπό την έννοια που προστατεύεται από το Σύνταγμα και επιτρέπεται η τέλεσή του από τη διάταξη του άρθρου 1376 ΑΚ δεν είναι νοητός»;
«Το Σύνταγμα δεν καθιερώνει καμία συγκεκριμένη έννοια του γάμου, αφήνει τον νομοθέτη ελεύθερο να ορίσει ή να προβλέψει τις προϋποθέσεις ή τον τύπο του γάμου. Το Σύνταγμα δεν ορίζει ούτε πρέπει να ορίζει τι είναι γάμος. Προστατεύει απλώς τον γάμο και επιβάλλει την προστασία του από την Πολιτεία, όποιος και αν είναι αυτός. Η έννοια του γάμου κατά τον Αστικό Κώδικα δεν έχει άρα συνταγματική ισχύ και ο νομοθέτης μπορεί να την αλλάξει· ούτε αποκλείεται μια άλλη ερμηνεία του Α.Κ., αρκεί να είναι πειστική και καθιερωμένη».
Ο υπουργός Δικαιοσύνης Σωτ. Χατζηγάκης απέκλεισε την επέκταση του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης και στους ομόφυλους. Ο αποκλεισμός αυτός είναι συμβατός με τις συνταγματικές διατάξεις;
«Ο υπουργός δεν είναι αρμόδιος να ερμηνεύει ή να εφαρμόζει το σύμφωνο ελεύθερης διαβίωσης ούτε του νόμους. Ο νομοθέτης μπορεί να προβλέψει ή να αποκλείσει μια τέτοια ελεύθερη, θεσμοθετημένη και αναγνωρισμένη από την Πολιτεία συμβίωση.
Το Σύνταγμα όχι μόνον δεν αποκλείει την νομοθετική πρόβλεψη ενός τέτοιου συμφώνου μεταξύ ομοφύλων, αλλά δυνάμει του άρθρου 5, προσωπική ελευθερία και ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, σε συνδυασμό κυρίως με το άρθρο 9, δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή και στην ελεύθερη ερωτική επιλογή και συμβίωση, ανάλογα με τις σεξουαλικές προτιμήσεις των συμβιούντων, συνηγορεί και σε συνδυασμό με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την ισότητα των φύλων, υπέρ της θεσμοθέτησης ενός τέτοιου συμφώνου. Μπορούμε μάλιστα να ισχυριστούμε ότι όλες αυτές οι διατάξεις θεμελιώνουν ένα συνταγματικό δικαίωμα σε μια αναγνωρισμένη και προστατευμένη από την Πολιτεία συμβίωση μεταξύ ομοφύλων, με δικαιώματα και υποχρεώσεις ανάλογα ή ισάξια με αυτά του γάμου κατά τον Αστικό Κωδικα».