12.8.07

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ. ΤΟΜΑΣ ΜΑΝ

Image Hosted by ImageShack.us
Thomas Mann (6/6/1875 – 12/8/1955)
Συγγραφέας, Γερμανία
.
Στη φωτογραφία βλέπουμε μια τυπικά μεσοαστική οικογένεια στα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1920 να ποζάρει μπροστά στο κατώφλι του σπιτιού της στο Μόναχο. Ολοι δείχνουν ευτυχισμένοι. Ο πατέρας είναι ο διάσημος συγγραφέας Τόμας Μαν, τα παιδιά του ζουν σε ένα σπίτι που θεωρείται το σημαντικότερο φιλολογικό σαλόνι της πόλης, οικονομικά προβλήματα δεν υπάρχουν, το μέλλον ανήκει στα πρόσωπα που κοιτούν στον φακό. Αλλά το δράμα το οποίο ζει η οικογένεια δεν αποτυπώνεται στη φωτογραφία, ούτε και η βαριά τευτονική σκιά του πάτερ φαμίλια που δεν τρέφει καμία εκτίμηση για τον γιο του Κλάους, που λειτουργεί ψυχαναγκαστικά πάνω στην κόρη του Ερικα, που εδώ και καιρό η ερωτική του ζωή με τη γυναίκα του έχει τελειώσει.
Η Ερικα παντρεύεται το 1926 τον ηθοποιό Γκούσταφ Γκρίντγκενς καταπιέζοντας τις λεσβιακές της τάσεις - αναπόφευκτα το ζευγάρι οδηγείται στο διαζύγιο τρία χρόνια αργότερα - και ο Κλάους προσπαθεί να συνδεθεί με το γυναικείο φύλο μολονότι είναι ομοφυλόφιλος. Γιατί; Είναι τέκνα του Τόμας Μαν και ο αυταρχικός και εγωτικός πατέρας τους έχει καταφερθεί δημοσία εναντίον της ομοφυλοφιλίας. Δεν έχει σημασία που εξέδωσε το πρώτο ανοιχτά ομοφυλοφιλικό έργο του, τη νουβέλα Θάνατος στη Βενετία, από το 1912 ακόμη, αφού τότε όλοι πίστευαν ότι ο έντονος ερωτισμός του βιβλίου ήταν μια μεταφορά, μια αισθητοποίηση του δράματος του συγγραφέα που διαλέγει τον θάνατο συγκλονισμένος από το αισθητικά ωραίο. Επρεπε να περάσουν είκοσι χρόνια από τον θάνατο του Τόμας Μαν, να κυκλοφορήσουν τα Ημερολόγιά του (όσα τουλάχιστον δεν κατέστρεψε ο ίδιος) με τη φροντίδα της κόρης του Ερικας, για να γίνει γνωστό ότι ο συγγραφέας του Μαγικού βουνού ήταν κι εκείνος καταπιεσμένος ομοφυλόφιλος που στρεφόταν εναντίον των παιδιών του ακριβώς γιατί η δημόσια εικόνα του - ενός Γκαίτε του 20ού αιώνα - τον εμπόδιζε να εκφραστεί ανοιχτά. (…)
(Αναστάσης Βιστωνίτης, ΤΟ ΒΗΜΑ, 20/5/2007)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου