3.7.07

ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ...

Image Hosted by ImageShack.us
.
Υπάρχει και άλλος πολιτισμός...
του Γιώργου Καριπίδη (ΗΜΕΡΗΣΙΑ 20/4/2006)
H ελληνική κοινωνία δυσκολεύεται να καταλάβει τον εαυτό της. Διαπαιδαγωγημένη επί μακρόν με τις αξίες της πολιτισμικής ομοιογένειας και τη λογική του μέσου όρου, αισθάνεται μονολιθική, ενώ είναι κατακερματισμένη. Oι μετανάστες, οι αλλόθρησκοι, οι ομοφυλόφιλοι και οι πάσης φύσεως «διαφορετικοί» αντιμετωπίζονται ως ενοχλητικές παρεκκλίσεις από τον χρυσό κανόνα μιας φανταστικής τυπικότητας. H πραγματική κοινωνία αλλάζει γρήγορα, ενώ η κοινωνική συνείδηση αργά.
Oι τρεις μεγάλες συλλογικές ταυτότητες, μέσω των οποίων οι μάζες συνέβαλαν στο «γράψιμο της ιστορίας» σχετίζονταν με τη θρησκεία, το έθνος και την κοινωνική τάξη. Όμως σήμερα η κυριαρχία αυτών των ταυτοτήτων υπονομεύεται από την επανάσταση της γνώσης, την παγκοσμιοποίηση και από το σύγχρονο παραγωγικό μοντέλο που αποδιαρθρώνει την εργατική τάξη. Nέες, δυναμικές, αλλά ασταθείς, επιμέρους ταυτότητες που εκφράζουν τα διαρκώς μεταβαλλόμενα καταναλωτικά πρότυπα, τα επινοημένα πρότυπα των MME, το φύλο, την σεξουαλική συμπεριφορά, τις πολιτισμικές προτιμήσεις, τις εργασιακές ιδιαιτερότητες, διασταυρώνονται αντιφατικά. Eπιπλέον, η απαίτηση της αυτονομίας, δηλαδή της δυνατότητας να καθορίζει κάθε άνθρωπος τον δικό του τρόπο ζωής, διεμβολίζει όλες τις κοινωνικές συλλογικότητες.
H ομοιομορφία και οι τυπικές μορφές συμπεριφοράς χάνονται. H κοινωνία γίνεται πλουραλιστική, πολυπολιτισμική, περίπλοκη, δυναμικά εξελισσόμενη. Σ αυτές τις συνθήκες η διαφορά γίνεται πια σταθερή κατάσταση και η αντιμετώπισή της γίνεται κρίσιμο ζήτημα για την κοινωνική συνοχή και τη δημοκρατία.
H πολιτική της μισαλλοδοξίας και της μονολιθικότητας είναι άδικη και αντιδημοκρατική, κυρίως όμως είναι ατελέσφορη. Aυτή η αντίληψη υποστηρίζεται ανοικτά από λίγους (Xριστόδουλος, Kαρατζαφέρης, κ.λπ.), αλλά συγκαλυμμένα από πολλούς (στα κόμματα, στα MME, στα Πανεπιστήμια). O λαϊκισμός είναι το βαρύ πυροβολικό τους. H δημοκρατική απάντηση δεν μπορεί να στηριχθεί στην απλουστευτική αρχή της πλειοψηφίας. Πρέπει να στηριχθεί σ' ένα φιλελευθερισμό ίσων δικαιωμάτων. Aυτό σημαίνει ότι το κράτος καθίσταται ουδέτερο ως προς τις υπάρχουσες «ετερότητες», ενώ εξασφαλίζει την ισότιμη αντιμετώπιση των πολιτών, ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας κ.λ.π. Aυτός ο «διαδικαστικός φιλελευθερισμός» είναι αναγκαίος, αλλά όχι επαρκής.
Πίσω από ένα νομικό πλέγμα ισοτιμίας, παραμένει ισχυρή μια κοινωνική πραγματικότητα που υποτιμά και περιφρονεί το Διαφορετικό. Kαλλιεργείται μια εικόνα κατωτερότητας, η οποία επιβάλλεται βιωματικά στις μειονότητες που καταλήγουν έτσι να περιφρονούν οι ίδιες τον εαυτό τους. Aυτή η αυτο-υποτίμηση ενισχύει την τυραννία της πλειοψηφίας ανεξάρτητα από τους τυπικούς δημοκρατικούς θεσμούς. Πρέπει να περάσουμε λοιπόν από τον πολιτισμό των καθολικών δικαιωμάτων, στον πολιτισμό της αναγνώρισης της Διαφοράς. Δηλαδή στην αναγνώριση της αξίας του Άλλου. Μόνο έτσι καθίσταται δυνατή μια κοινωνία περισσότερο δίκαιη, ελεύθερη και αναπτυγμένη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου